En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Hum, tänker att det inte händer så mycket i bunker tråden. En månad sen jag skrev sist typ. Mycket roligare att läsa i er andras trådar.
    Ser jag bara på sista inlägget så har jag varit och hälsat på hos Ekenberg och besökt deras mycket gemytliga lokal. En liten träff där Nando också anslöt till. En riktigt trevlig akvariedag får jag säga.

    I övrigt har lite fisk fallit bort i mina akvarium, och några andra tillkommit. Den största förlusten var att jag förlorat 8 av 9 Nannostomus Mortenhaleri. Ingen aning varför, varken räkor eller Endlers dog. Tyvärr sånt som händer, får väl köpa nya framöver.
    De nya fem små Scalarerna som fick ersätta de förrra vuxna är verkligen mycket roligare att titta på. Skönt att slippa lek och revir strider i karet. Fortfarande har jag inte hittat någon dvärgciklid att komplettera akvariet med. Önskan om Schackbrädorna har jag övergett. Det blir antingen ett gäng unga Bolivianer eller Dorsigera kurvciklider.
    I Tanganyika karet har 6 stycken små Julidochromis Regani fått flytta in. Supercoola att kolla på när de simmar på sidan, upp och ner eller annat ”märkligt” sätt med magen tryckandes på lodräta stenar.
    I torsdags hittade jag fina Egyptiska munruvare. En liten spännande, intressant och snygg (hanen) ciklid jag hade som tonåring. Fick lite flashback när jag såg dem och köpte 1+3. De går nu i ett väl inrett kar med gott om gömställe för att skona eventuella ruvande honor för fortsatt uppvaktande.

    Teknikmässigt har jag nu bytt ut all gammal lysrörsbelysning till LED. Arbetet med att montera i HMF-filter i fyra av akvarierna i ställningen är klart. Som nämndes gjorde jag ett test med ett HMF i mobil version. Inte bra, mycket lätt att stöta till och få ur position med håv eller vid annan justering i karet. Fick in lite sand bakom och nu sluter det inte tätt mot bak/sido ruta.

    Tycker mig har lite tomt i vissa kar där jag har Corydoras. Därför har jag köpt på mig två hyfsade plantor av smalbladig javaormbunke. Tänkte försöka mig på en light version av Nando a La mellankar. Min önskan är att ha fri och skuggad bottenyta, med en högt placerad trädrot där ormbunken är pålimmad. Förhoppningsvis sprider sig växten snyggt vid ytan och några rötter börja hänga ned mot botten. Ambitionen finns där, får se om verkligheten vill som jag.
    Ha en skön söndag på er!
    Senast redigerad av ICC; 22 March 2020, 07:59.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också.
    Ja, att gå och fundera på ny fisk är en trevlig sysselsättning. Får se var det hamnar.
    Förresten, nyfiken på Nol och Ekenbergs lokal? Lägger ett pm till dig under dagen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina
    Haha, att åka till Göteborg utan att besöka din/er lokal vore ett brott mot akvarielagarna. Klart som f** att jag planerar för att titta in. Det skulle jag verkligen se fram emot.
    Satt faktiskt och kolla kalender och planering igår kväll. Tror jag tar en runda till Göteborg en helg i mars när sambon ändå jobbar helg.
    Pm:ar dig för förslag på datum under dagen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tackar som frågar, det är mycket bra med ICC och bunkern.
    Uppdaterar inte tråden lika frekvent som andra. Önskar ibland att jag hade tiden att ta foto och skriva lite mer. Tycker heller inte att det händer så mycket hos mig som är värt att skriva om, men faktiskt gör det det när jag tänker efter...men som sagt, tiden.
    Därför är jag så himla glad att ni andra skriver och berättar om er kar. Jag är inne och läser varje dag.

    Köpte ju för ett tag sen ett gäng L134. Sen dess har jag sålt i princip alla mina L471 och L173b. Även mina stora Scalarer fick säljas då de var för aggressiva i 540L vid lek. Har nu köpt 5 stycken små Scalarer istället. Gillar mer små Scalarer och deras nyfikna beteende.

    I min ställning med 6 stycken 105 liters håller jag på med lite förändringar. Jag håller på att sätta in Hamburger Matten Filter (HMF) samt byta ut belysningen till LED. Såg denna belysning hos en annan akvarist och blev imponerad. Så jag köpte hem och testa denna LED https://www.akvarieimporten.se/akvar...ter-50-cm.html till två av mina akvarier i ställningen för någon veka sedan. Riktigt nöjd och en beställning till resterande akvarier är på väg.

    Jag har ett HMF filter i ett annat av mina akvarier. Vattnet där i är alltid väldigt rent, även om jag i perioder matar på i överkant. I mina 105 liters är det ofta partiklar i vattnet samt att svampfilterna får ta mycket belastning. Efter lite tanke och blocket surf så kom jag över ytterligare ett akvarie av samma sort som de andra. Därmed kan jag i lugn och ro bygga HMF och sedan bara byta ut akvariet snabbt och enkelt. Ut med 50% av vattnet, fisk, inredning och sand. Sedan byter jag akvariumen. De båda svampfilterna samt sanden sköljer jag av lite lätt och sedan tillbaka i det ”nya” akvariet. Svampfilterna sätter jag bakom HMF mattan så att den agerar som ett förfilter. Till sist tillbaks med vatten och fisk. Har funkat snabbt och enkelt hittills.
    Bara för nyfikenhetens skull så har jag testat med både fast och mobilt HMF. I något kar har jag silikonat fast glaslister direkt på sido & bakruta, och i något har jag helt enkelt limmat en komplett filterhörna i glas som jag bara lyfter in i karet. Har inte än kommit fram till vad jag gillar bäst. Beror kanske på vad man vill ha karet till i framtiden.

    Avslutningsvis så ska jag första bästa lediga helg ge mig ut på jakt efter fisk. Behöver ha någon trevlig liten ciklid till det 540 liters som stått lite i vila senaste tiden efter att ha varit i obalans som jag skrev om tidigare i tråden. Funderar fortfarande på Schackbrädor...eller Bolivianer, kurvciklid eller....vi får se vad som finns där ute. Tycker bilen börjar dra automatiskt mot Nol känner jag.
    Senast redigerad av ICC; 16 February 2020, 09:03.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur är läget med/hos dig ICC?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är tillbaka! Fina bilder också!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Välkommen hem, röda havet är väl det närmast ett fantastiskt akvarium man kan komma, vi var ju där i december för första gången. Helt otroligt klart vatten.....
    Skönt att karen klarade sig utan dig ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3759.jpg
Visningar: 266
Storlek: 43,1 KB
ID: 2413056Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3713.jpg
Visningar: 262
Storlek: 72,4 KB
ID: 2413057

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3878.jpg
Visningar: 260
Storlek: 178,9 KB
ID: 2413053Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3879.JPG
Visningar: 256
Storlek: 35,5 KB
ID: 2413054
    Snorkling i Röda Havet

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Händer inte lika mycket i bunkern som det verkar göra hos er andra. Känns ändå kul att forumet blommar upp en aning. Kom hem från semester i Egypten i söndags middag, så jag har haft lite skön Zoopet läsning för att komma ikapp på söndagskvällen. Valde att inte kolla medier under semestern och det var riktigt skönt att sätta mobilen i flygplansläge hela veckan. Men nu är jag här igen. Saknade mina akvarium de sista dagarna.
    Det enda som skett i mina akvarium är att jag koppade in 8 stycken L134:or innan avresan. Och sedan lite förvånande att jag plötsligt har två Apistogramma Cacatuoides hanar i akvariet. Honan, som jag tydligt valde ut i butiken som solklar hona har nu utvecklats till en hane. Uppenbarligen har inte firrarna tagit skada med att vara utan mat i en vecka. Kan inte se att jag förlorat någon, än i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Fina bilder på vackra fiskar, är också avundsjuk på dina fina Nannostomus.m, synd att dom kostar en slant .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för namnet på växten. Jag har haft den men den var inte i närheten av lika snygg och välmående som din. Kanske får testa igen. Bolivianer är ju trevliga och okomplicerade. Schackbräden har jag ingen erfarenhet av men de verkar spännande. Oavsett vad du väljer i slutändan ska det bli roligt att följa!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Strategien med att låta karet vila lite är klockren!
    Ja jag tror det är den vägen som är den rätta.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...