LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Inger H

    Undrar bara om det är "yellowhead" eller "opal"

    //Inger
    I affären stod det bara Borellii. Inget tillägg. Men jag kan ta en bild senare och lägga upp visa. Så kanske någon som är duktigare än mig kan avgöra vad det är.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av LindaAlgo

      I affären stod det bara Borellii. Inget tillägg. Men jag kan ta en bild senare och lägga upp visa. Så kanske någon som är duktigare än mig kan avgöra vad det är.
      En bild på din hane skulle vara kul

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Inger H

        En bild på din hane skulle vara kul

        //Inger
        Ska försöka lösa det imorgon. Hann inte idag innan karet släcktes.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Nu har jag äntligen haft tid att fota herrskapet. Ni kanske tom kan klura ut vad maken tittade på när de döptes!
          Bild ett är Sture och bild två Evy.

          De är betydligt skyggare än fiskarna i 240 liters akvariet. Men samtidigt kommer de fram rätt fort och om man inte gör allt för häftiga rörelser.

          Den sista bilden är en bonusbild på Sture och en räka. Räkorna i detta karet verkar inte alls rädda för apisto-paret.
          Desamma kan inte sägas om räkorna i 240 liters akvariet. Vilket jag kan förstå.


          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vilka fina!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Så fin hane, en "yellowhead", en favorit hos mig

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Vilka fina!
                Tack så mycket! Det är så roligt med apistogrammor!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Så fin hane, en "yellowhead", en favorit hos mig

                  //Inger
                  Vad roligt att få veta vad han är mer exakt. Jag tycker om honom med. De är så charmiga "trots" sin storlek!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo

                    Tack så mycket! Det är så roligt med apistogrammor!
                    Ja, de är riktigt roliga att titta på!

                    I mitt lilla kar dyker det då och då upp kakaduayngel som har klarat sig. De glider runt bland växter och rötter och kan vara helt försvunna vissa perioder för att sedan visa sig. Helt annorlunda mot platyynglen som jämt är framme och tigger. Även de vuxna kakaduorna i det större karet beter sig mer hemligt och ”värdigt” än övriga invånare. En intressant fisk med integritet!

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Finna fiskar, vad var det för sort?
                      den första ser ut som en fjärillsciclid.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando

                        Ja, de är riktigt roliga att titta på!

                        I mitt lilla kar dyker det då och då upp kakaduayngel som har klarat sig. De glider runt bland växter och rötter och kan vara helt försvunna vissa perioder för att sedan visa sig. Helt annorlunda mot platyynglen som jämt är framme och tigger. Även de vuxna kakaduorna i det större karet beter sig mer hemligt och ”värdigt” än övriga invånare. En intressant fisk med integritet!
                        Jag kan verkligen tänka mig det. Jag hoppas att vi snart får lite yngel. Något är på G i alla fall. Honan håller sig i stort sätt bara i grottan nu och bjuder in hanen. Han var där en bra stund nyligen. Han vaktar dock inte så som hon gör.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Finna fiskar, vad var det för sort?
                          den första ser ut som en fjärillsciclid.
                          Tack så mycket. Det är apistogrammor.
                          Det gula paret är Apistogramma macmasteri gold och det blå paret är Apistogramma borellii "yellowhead". Det är riktigt roliga små ciklider.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Skriver massor nu men jaja.


                            240 liters akvariet:
                            Det känns som att trådalgerna har lugnat ner sig rejält. Det växer inte alls lika mycket och det mesta är på några av stängelväxterna och mossan.
                            Har starka funderingar på att ta bort stängelväxterna och byta ut mot några bredbladiga växter istället. Känns som att det bara blir en stor härva av växter med stängelväxterna. Samtidigt som jag tror att fiskarna uppskattar dem. Så känner mig lite delad men om jag känner mig själv lär det väl ske ändå. Skulle vilja ta bort mossan och börja om igen. Men det är så mycket räkor som bor där att jag tvekar med. Trots att den inte är vacker med trådalgerna.
                            Fundera lite på om det ska bli ett projekt när sommarledigheten börjar om 4 veckor.


                            54 liters:

                            Tog bort doppvärmaren under värmeböljan som kom. Men nu när det blivit svalare igen så märkte jag att vattentempen föll under 20 grader och att fiskarna inte såg ut att uppskatta det. Så fick bli ett vattenbyte och doppvärmaren fick åka tillbaka. Nu ser apistoparet mycket gladare ut igen.
                            Har funderingar på att byta ut ljuset i den med. Men känner mig lite orolig för att ett öppet akvarium skulle leda till fisk eller räkor på golvet. Och det vill jag verkligen inte.
                            Generellt fungerar detta kar väldigt bra dock. Växterna växer på bra och allt bara rullar på. Undrar lite om detta akvarium fungerar bättre för att jag har tropicas växtjord i botten. Funderar lite på att när det blir något tillfälle för att tömma 240 liters akvariet så ska jag nog fylla på med det i botten.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Linda, kan du berätta mer om tropicas växtjord? Hur gör man? Funderar mycket på om jag ska ha någon näring under sanden i det kommande karet... Kan inget om näring

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Linda, kan du berätta mer om tropicas växtjord? Hur gör man? Funderar mycket på om jag ska ha någon näring under sanden i det kommande karet... Kan inget om näring
                                Jag skulle ljuga om jag sa att jag kan något om det. Jag har använt detta: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/i...l-tropica.html i mitt 54 liters. Både mina Cryptocoryne och Cabomba aquatica trivs bra. Trots med vad jag skulle säga är dåligt ljus.
                                Det negativa enligt mig är att det dammar en del. Jag har det i botten och sen ett rätt tunt lager med sand. Och varje gång man rör botten så dammar det en del.
                                Men jag tror att det är lite väl tunt med sand med. Om/när jag gör om vårt 240 liters så kommer jag att ha ett lite tjockare lager med sand på.
                                Fördelen är dock att det lägger sig lika snabbt igen. Så det är inget som direkt påverkar.

                                Jag tror dock att en del använder coops (?) kattsand eller bränd lera i botten. Men som sagt jag kan inget om det.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...