LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Linda, hur går det med rommen?
    Honan och hanen vaktar fortfarande. Gjorde ett vattenbyte idag. Och det verkade inte störa allt för mycket. Klippte dock inte bort lika mycket växter som jag gör annars.
    Ska dock dubbelkolla imorgon.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Vad roligt, håll oss uppdaterade!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        En mer allmän uppdatering.

        240 liters:
        Har gjort ett vattenbyte idag. Har hittat en bra metod för att tömma karet men får fortfarande släpa hinkar när vi fyller på. Men det är ju inte så stort att det blir ett jätteproblem. Och nu behöver vi bara släpa hälften så mycket.
        Utseendemässigt är jag inte nöjd. Jag vet inte. Det fungerar inte riktigt som jag tänkt mig. Borde få de nya växterna antingen nästa vecka eller veckan därpå. Men är så mycket på jobb nu inför skolavslutningen så jag har inte hunnit tänka 100 % hur jag vill gör det. En del av mig skulle bara vilja riva ut allt och göra om det. Men samtidigt så har till exempel näckrosen börjat växa fint nu och jag vill inte störa fiskarna för mycket.
        Samt att karet känns väldigt tomt sen honan dog. Jag har inte haft några problem eller tecken på problem sen dess. Så jag tror att det ska vara säkert att köpa nya apistogramma honor. Har lagt ner fler löv med nu. Är väldigt svamligt men jag kan inte riktigt komma åt vad det är som gör att jag inte blir nöjd.

        54 liters akvariet:
        Här känns det snarare tvärtom mot 240 liters. Jag blir bara mer och mer nöjd. Stänktetrorna är riktigt roliga att titta på. Apistoparet leker och räkorna är inte alls skygga. Växterna växer på bra och det känns bara underbart murrigt! Inför framtiden ska jag definitivt beställa fler catappa-stockar. De passade perfekt tydligen för apistohonorna som "lekhus".
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Vad roligt, håll oss uppdaterade!
          Det ska jag göra. Ska försöka fota lite med. Har inga stora förhoppningar på att något överlever men ändå.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Satt och tittade på 54 liters akvariet. Upptäckte då att en av räkorna bar på rom.
            Känns verkligen som att det karet fungerar riktigt bra.
            Fick byta lite vatten igen dock då tempen i karet låg på ca 28 grader. Men det blir definitivt varmare på övervåningen med. Vi funderar ev. på att köpa en bordsfläkt för att kunna rikta mot karet.
            Det enda negativa med att sitta och titta på karet är att jag stör mig mer på karet där nere. Men det har jag tjatat så mycket om nu så.

            Avrundar med några bilder från 54 liters akvariet.
            Bifogade filer
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Det ser fint ut! Verkligen roligt att det lilla funkar så bra!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Det ser fint ut! Verkligen roligt att det lilla funkar så bra!
                Ja det är riktigt roligt! Skönt när något går som man tänkt sig i alla fall. :P
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Vilken sorts räka är det som har rom?

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vilken sorts räka är det som har rom?
                    Det är neocaridina davidi blue dream.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Kul! Deras avkomma klarar sig väl i sötvatten? Vore ju roligt med ett gäng miniblå! Mina amanosar har ofta rom men det blir ju tyvärr inget sedan eftersom larverna behöver bräckvatten för att klara sig.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Kul! Deras avkomma klarar sig väl i sötvatten? Vore ju roligt med ett gäng miniblå! Mina amanosar har ofta rom men det blir ju tyvärr inget sedan eftersom larverna behöver bräckvatten för att klara sig.
                        Ja exakt. Dessa är samma art som körsbärsräkor. De ska vara lättodlade. Så de borde överleva i teorin men i praktiken lär de bli mat. :P Men tänker att någon kanske överlever i alla fall.
                        Har "skräpräkor" av samma art i det stora. Många blev mat när jag först släppte i dem men nu har de största och "smartaste" överlevt.

                        Men har för mig att amanosar är bättre algätare.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Jag har, eller hade, körsbärsräkor i mitt 240L. Många dog/försvann. Vet inte om de blev uppätna, jag såg aldrig någon fisk fånga en räka, eller vad som hände. Ibland hittade jag döda räkor högst upp i filtret, dvs. de hade inte sugits in längre ner utan låg döda högst upp och var tillsynes hela. Nu finns det en eller två kvar. Känns taskigt att de är så få men jag vill inte köpa fler som förmodligen också kommer dö. Ingen aning varför det blev som det blev. Tråkigt, jag gillar körsbärsräkor.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Jag hade två som dog i början. Men jag tror att det hade med frakten hit att göra samt ev. att karet var lite för nytt för dem.
                            Jag hade också problem med att jag hittade räkor i filtret. Eller ja i det stora är det fortfarande ett problem. Men det försvann i det lilla sen jag satt lite blått filtersvamp i utsuget. I det stora har jag inte kommit så långt ännu dock.
                            Men du kanske har fler kvar än du tror?
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ett löfte har utbytts mellan maken och mig. Jag slutar röka och ett nytt akvarium får flytta in i sovrummet.
                              Kommer att bli en liten tuff tid framöver med lite humörsvängningar men värt det i slutändan av hälsoskäl och för ett nytt kar! När jag varit rökfri en månad så får det nya karet inhandlas. Blir det återfall så har maken sagt att karet (och jag ) åker ut på blocket.

                              Jag har inte riktigt mätt utrymmet som karet ska stå på men jag gissar att ett 100 liters akvarium får nog plats. Det enda som jag vet i alla fall att jag vill ha en till apisto-art i det. Allra helst skulle jag vilja pröva på viltfångat par eller i alla fall vildfärgat.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Perfekt överenskommelse! Heja heja Linda! Det här klarar du!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...