550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Baskarpsand är väl den de säljer på Swedol va? Har för mig att jag köpte och använde den sanden i ett av mina kar. Ganska ljus och fin. Corydoras gillar den i alla fall.
    Annars beundrar jag din energi, galet mycket akvarium igång nu. Riktigt nyfiken på att få besöka er lokal framöver.
    Precis. Jag är galet förtjust i råda sand men lyckades inte få tag på någon som hade den i minsta grovleken, näst minsta fanns men jag hade bestämt mig för minsta. Fick tipset av Stork att kolla upp denna sand som han sa såg likadan ut. Jag kunde inte se någon skillnad så jag är supernöjd.

    Det värsta med mig är nog att jag styrs mycket av lust, energin känns tyvärr som den är helt borta när det gäller något jag inte har lust med....

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Baskarpsand är väl den de säljer på Swedol va? Har för mig att jag köpte och använde den sanden i ett av mina kar. Ganska ljus och fin. Corydoras gillar den i alla fall.
    Annars beundrar jag din energi, galet mycket akvarium igång nu. Riktigt nyfiken på att få besöka er lokal framöver.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Oj då. Glömde skriva något om sanden. Den sanden sist i förra inslaget har jag använt nu och är mycket nöjd med den.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det ska verkligen bli kul att se Adoketakaret bli till!
    Det blir jättespännande, testade det nya 540 karet idag. Det är tätt, skönt. Så imorgon skall det lyftas på plats. Sedan gäller det bara att boka in Mats .
    och visst kommer allt att fotas och dokumenteras här på sidan.

    Idag byttes vatten i lekkuber och temperaturen höjdes något, vill ligga så nära 29,5 som möjligt. Jag han även inreda en femte och sjätte kub. Imorgon skall ett bar till flytta in. Hinner jag så skall de resterande två kuberna bli klara och övriga par få flytta in denna veckan. Så nästa helg skall de fyra få ett vattenbyte och bästa förutsättningarna. Min förhoppning är att de skall leka ungefär samtidigt så att allt jobb med matning och vattenbyten kan ske samtidigt. Detta blir en test och om det inte funkar, ja då får diskusarna flytta tillbaka till sälskapskaren igen.

    Ja, annars är allt frid och fröjd i karen. Mycket bråk i curilenquer karet, tråkigt men samtidigt enastående spännande. Det är ännu inte så att de skadar varandra utan de försöker nog hitta en rangordning. De är otroligt vackra när de bröstar upp sig .

    Tanken är att de skall byta kar och få fyra nya kompisar. Hoppas att det gör att det lugnar ner sig lite. De fyra nya kompisarna är de fyra kvarvarande från San Merah karet två är San Merah och två är curilenquer . Det blir spännande att se om detta kommer göra att några parar ut. Jag har förhoppningen att få ett rent curilenquer par också. Men ännu har jag inte sett någon tendens till detta.

    Ja, sen har jag möjlighet att göra ett nytt försök att inreda det 540 hemma jag aldrig varit nöjd med.

    Hänger ni med
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Julas sand heter brogårdens sand, man såg det vist inte på fotot.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas kanske knäpper några bilder..?

    Här är en bild på påsen med sand jag nämner i ett tidigare inlägg. That sand's da shit!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 204
Storlek: 641,8 KB
ID: 2408541
    Är det inte den sanden som är julas blästersand?
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4D3A36DD-2803-419D-AF1B-9E7B5D40EA0C.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 5,3 KB
ID: 2408590

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ska verkligen bli kul att se Adoketakaret bli till!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det ska bli skoj, att följa er Mats & Thomas när ni sätter igång
    //Inger
    Thomas kanske knäpper några bilder..?

    Här är en bild på påsen med sand jag nämner i ett tidigare inlägg. That sand's da shit!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 204
Storlek: 641,8 KB
ID: 2408541

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag har en jävla bra och fin sand i mitt kar - kommer inte ihåg namnet nu, men det skall jag ta reda på (finns bilder på namnet, på påsen, i min tråd någonstans...).
    Det här en väldigt finkornig sand och passar ypperligt för corysar - och I. adoketa.
    Den sanden skall du ha - inte det vanliga krafset. Vi fixar detta!
    Det ska bli skoj, att följa er Mats & Thomas när ni sätter igång

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Grymt, känns som vi är igång, Jag tillhör ju dem som inte riktigt trivs med jula bläster sand utan är mer råda sand man...... vad är bästa sanden för detta kar rådas finaste, eller lite grovare?
    Jag har en jävla bra och fin sand i mitt kar - kommer inte ihåg namnet nu, men det skall jag ta reda på (finns bilder på namnet, på påsen, i min tråd någonstans...).
    Det här en väldigt finkornig sand och passar ypperligt för corysar - och I. adoketa.
    Den sanden skall du ha - inte det vanliga krafset. Vi fixar detta!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fredagsskissen låter ju som dröm i rosa latex!
    Jamenvisst, klart att corysarna skall få gå i karet - de är robusta och klarar att bli åthutade.
    En svart bakgrund blir såklart alldeles busbra!
    Grymt, känns som vi är igång, Jag tillhör ju dem som inte riktigt trivs med jula bläster sand utan är mer råda sand man...... vad är bästa sanden för detta kar rådas finaste, eller lite grovare?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Tjena Mats, kul att höra att gigen går vidare. Fredag är absolut bästa dagen på alla sätt jag har aldrig möten på fredagar och slutar oftast runt ett. Men jag är ju dessutom bedårad att ta ut mer semester så har funderat på att köra helglediga fredagar då och då. Så troligen har jag inga problem att samordna mig till dina tider. ser verkligen fram emot detta projekt. Drömmen hade varit om dessutom mina corydoras gold stripe skulle kunna gå i samma kar men det är inte ett måste. Karet skall vara till adoketa paret . Tror du det funkar med vanlig svart målad bakgrund?
    Fredagsskissen låter ju som dröm i rosa latex!
    Jamenvisst, klart att corysarna skall få gå i karet - de är robusta och klarar att bli åthutade.
    En svart bakgrund blir såklart alldeles busbra!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Thomas!
    Gôtt att se alla dina fina bilder!

    Du, my Man, jag tänkte kolla med dig om fredagar är sköna dagar för dig att inreda ditt kar?
    Det är så att vintersäsongen med alla gig snart drar igång och det ser i nuläget ut som att det finns några random fredagar som är lediga för min del.
    Jag kommer att ha några hela helger (inkl. fredagar) om några veckor då jag är helt väck...
    Vi skall köra Hummerfestivalen på Käringön om några veckor och denna håller på i tre helger.
    Men, så fort du känner att det börjar bli läge så sätter vi ett datum.

    Annars puttrar det på fint här, karet har en utomordentligt groovy feeling... o.s.v.
    Jag har börjat plocka ut lite material som jag tror kan passa till ditt kar - vi kan kika på detta när vi syns, men jag tycker vi tar med oss mer än vi behöver!
    Tjena Mats, kul att höra att gigen går vidare. Fredag är absolut bästa dagen på alla sätt jag har aldrig möten på fredagar och slutar oftast runt ett. Men jag är ju dessutom bedårad att ta ut mer semester så har funderat på att köra helglediga fredagar då och då. Så troligen har jag inga problem att samordna mig till dina tider. ser verkligen fram emot detta projekt. Drömmen hade varit om dessutom mina corydoras gold stripe skulle kunna gå i samma kar men det är inte ett måste. Karet skall vara till adoketa paret . Tror du det funkar med vanlig svart målad bakgrund?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Thomas!
    Gôtt att se alla dina fina bilder!

    Du, my Man, jag tänkte kolla med dig om fredagar är sköna dagar för dig att inreda ditt kar?
    Det är så att vintersäsongen med alla gig snart drar igång och det ser i nuläget ut som att det finns några random fredagar som är lediga för min del.
    Jag kommer att ha några hela helger (inkl. fredagar) om några veckor då jag är helt väck...
    Vi skall köra Hummerfestivalen på Käringön om några veckor och denna håller på i tre helger.
    Men, så fort du känner att det börjar bli läge så sätter vi ett datum.

    Annars puttrar det på fint här, karet har en utomordentligt groovy feeling... o.s.v.
    Jag har börjat plocka ut lite material som jag tror kan passa till ditt kar - vi kan kika på detta när vi syns, men jag tycker vi tar med oss mer än vi behöver!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Usch. Jag är så trött på diskusar......

    Inte alla diskusar, men en del. Mobbarna , de som vaktar maten . De äter inte upp den, nä de är redan mätta men ingen annan skall få maten. Detta fenomen uppstår inte i alla karen, I 600 med de stora diskusar har jag aldrig upplevt detta inte heller i San Merah karet. Men i mitt curilenquer är det helt hopplöst. Det spelar ingen roll hur mycket jag sprider ut maten de två tjockaste har delat karet och det är bara de som får äta plus ett par till utvalda. Samma i smådiskusarnas kar och nu sätter även ynglen igång....

    Men det är väl bara att flytta mobbarna antar jag. Suck. Vem kunde tro att det hör med handmatning verkligen hade en funktion, ett bra sätt att få alla att äta.
    Förutom mat problemet är allt lugnt. De fyra paren i lek kuberna är hemma stadda äter bra och ser ut att trivas rätt bra. Duke och Duckface har lagt rom en gång men de försvann efter två dagar. Imorgon är det vattenbyte, samtidigt som jag kommer höja temperaturen, jag har medvetet hållit den på 28 grader men nu skall den upp i 29,5 . Förhoppningen är ju att alla par i dessa fyra kuber skall sätta igång. Målsättningen är att ännu två par skall flyttas till lekkuber under helgen. Men de skall också få gå i kuberna en vecka för att vänja sig och få äta mycket mat ifred.

    Hemma vid då.... Ja där är faktiskt planeten att flytta ihop San Merah och curilenquer i ett kar, eftersom åtta av dessa nu går i lekkuber och senare skall gå kvar i sälskapskaren i lokalen sp blir det bara elva kvar hemma. Så alla får gå i San Merah karet och curilenquer karet skall få sig en ansiktslyftning, har ju aldrig varit nöjd med des inredning. Lite mer sten och en rot till. Sedan måste jag hitta några växter som inte bara tynar bort. Förhoppningsvis skall jag lyckas. Sedan skall mina tolv smådiskus flytta in.......

    Ja förutom dessa små projekt är det 540 som skall dras igång. Det har dröjt lite längre än jag tänkt men så är det ofta, Bosse håller på med ett av sina kar och vi har bara plats för ett i taget som inte står på sin plats. Men förhoppningsvis är han klar nu. Så då är det bakgrund och kolla att det är tätt innan det skall tillbaka på sin plats. Sedan skall projekt ivanacara adoketa lek kar igång. Skall bli grymt kul. Ja sedan har jag 720 att pyssla om jag skulle få tråkigt.

    Nu skall jag ägna resten av kvällen åt att göra ingenting. Sitter väl och drömmer mig bort i fiskarnas fantastiska värld

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...