Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    Jag sitter och funderar över filter. Skulle egentligen vilja ha en sump, men av olika skäl ska jag välja ett ytterfilter. Du valde märket Oase. Samtidigt ser jag attGodhemszoo som du handlade av, även erbjöd Eheim. Varför valde du Oase och vilken är din erfarenhet hittills?

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      Hej igen Camenius!

      Bra fråga!

      När jag kontaktade godhems sa jag tekniskt sett: Jag vill ha ett kar jag kan ha malar i. Jag vill ha den BÄSTA utrustningen och ett snyggt kar då mitt huvudfokus kommer vara att pröva aquascape.

      Jag efterfrågade det på det här sättet då jag under många år haft odling som mitt största intresse och jag kände mig nu manad att prova att odla en vacker miljö under vatten. Fiskar lockade mig också då jag är tokig i sportfiske. När jag fick offerten från Tobias på godhems så hade han valt Oase i offerten. Jag blev fundersam, precis som du är nu och därför frågade jag honom om varför han tagit den, den var ju billigare än Eheim? Han förklarade då för mig att båda varumärkena har jättefin kvalité och han har alltid rekommenderat Eheim. Men efter hans egna erfarenheter och så positiv respons från kunder så kände han att Oase var snäppet vassare i mitt fall. Jag började läsa runt på internet och upptäckte vilket oerhört fantastiskt fint rykte de har i dammbranschen, den bransch de arbetat med sedan 60-talet. Oase verkar vara ett väldigt välskött företag och jag har ingen anledning att tro att de skulle göra en stor satsning på en ny bransch och där leverera sämre kvalité. Isåfall det motsatta, jag tror att vi om 10 år kommer Oase ha ett lika bra rykte i denna branschen som i den de verkat i så länge. Jag är även om jag haft filtret kort tid väldigt väldigt nöjd måste jag säga.

      Jag har skrivit lite om min erfarenhet av filtret nån sida eller två tillbaks i tråden, det var en kille som även han undrade om jag var nöjd. Jag utvecklar ganska utförligt för/nack delar i dom inläggen om du vill läsa det!

      FÖ: Lägg märke till i texten att jag bara pratar gott om Oase och inte säger något alls dåligt om Eheim. Även om jag själv saknar erfarenhet av Eheim så tror jag det är ett grymt bra företag som även dem lägger stor vikt vid kvalité. Jag har fått ett väldigt gott intryck av Eheim och det är absolut ett varumärke jag kommer pröva själv i framtiden, men jag kommer även fortsätta gynna Oase.

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        Ursprungligen postat av Mrfabbe
        Hej igen Camenius!

        Bra fråga!

        När jag kontaktade godhems sa jag tekniskt sett: Jag vill ha ett kar jag kan ha malar i. Jag vill ha den BÄSTA utrustningen och ett snyggt kar då mitt huvudfokus kommer vara att pröva aquascape.

        Jag efterfrågade det på det här sättet då jag under många år haft odling som mitt största intresse och jag kände mig nu manad att prova att odla en vacker miljö under vatten. Fiskar lockade mig också då jag är tokig i sportfiske. När jag fick offerten från Tobias på godhems så hade han valt Oase i offerten. Jag blev fundersam, precis som du är nu och därför frågade jag honom om varför han tagit den, den var ju billigare än Eheim? Han förklarade då för mig att båda varumärkena har jättefin kvalité och han har alltid rekommenderat Eheim. Men efter hans egna erfarenheter och så positiv respons från kunder så kände han att Oase var snäppet vassare i mitt fall. Jag började läsa runt på internet och upptäckte vilket oerhört fantastiskt fint rykte de har i dammbranschen, den bransch de arbetat med sedan 60-talet. Oase verkar vara ett väldigt välskött företag och jag har ingen anledning att tro att de skulle göra en stor satsning på en ny bransch och där leverera sämre kvalité. Isåfall det motsatta, jag tror att vi om 10 år kommer Oase ha ett lika bra rykte i denna branschen som i den de verkat i så länge. Jag är även om jag haft filtret kort tid väldigt väldigt nöjd måste jag säga.

        Jag har skrivit lite om min erfarenhet av filtret nån sida eller två tillbaks i tråden, det var en kille som även han undrade om jag var nöjd. Jag utvecklar ganska utförligt för/nack delar i dom inläggen om du vill läsa det!

        FÖ: Lägg märke till i texten att jag bara pratar gott om Oase och inte säger något alls dåligt om Eheim. Även om jag själv saknar erfarenhet av Eheim så tror jag det är ett grymt bra företag som även dem lägger stor vikt vid kvalité. Jag har fått ett väldigt gott intryck av Eheim och det är absolut ett varumärke jag kommer pröva själv i framtiden, men jag kommer även fortsätta gynna Oase.
        Kan ju lägga till att även jag slog till på ett Oase och bara har gott att säga om det än så länge. Å andra sidan har jag aldrig testat ett Eheim så har inte mycket att jämföra med. Tycker att förfilterkammaren är grymt smidig vid rengöring. Samtidigt så får man väl med bättre filtermedia till ett Eheim filter. Lite av en chansning är det även om argumentet med deras grundmurade rykte i dammbranschen ändå känns som lite av en garant precis som du skrev Mrfabbe.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Trevlig tråd. Kul att det finns lite växtakvaristik på forumet.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            Tackar och bockar för givande svar. Nu slipper jag fundera. Tack!

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Det här var ju en himla kul tråd att hitta. Lycka till med dina projekt!
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Mrfabbe
                • November 2017
                • 140

                Hej Tommy och Mathias! Välkomna till tråden

                Det kommer bli mer av växtakvaristik i den här tråden, blev liksom såld på detta på direkten så nu är det två nya kar på ingång där jag ska försöka skapa gröna miljöer som väcker nyfikenheten hos även den mest ointresserade, får se hur det går...

                Då jag kanske varit lite ovanligt dedikerad till min stora hobby sen 6 års åldern och odlat allt som går att odla och läst på om allt jag kunnat vad gäller det ämnet så gäller det lite här med. Jag bestämde mig för att jag måste prova det här på riktigt efter att jag såg flera ''Nature Aquariums'' av Takashi Amanos i Tokyo Tower i höstas, då kände jag att det här måste jag prova och se vad jag kan skapa för jag trodde jag skulle kunna skapa något bra. Nu är första aquascape karet avklarat och med mycket nya lärdomar så hoppas kunna göra det ännu bättre.

                Kan bjuda på ett nybörjarmisstag till två proffs som er Mathias och Tommy, jag tänkte lite fiffigt kila fast mossa i den stora stenen. Efter fyllning och pumpen slogs på märkte jag att det var fel strategi och fick ta bort all mossa som flöt runt på vattenytan en dag senare haha!

                Så nästa kar som blir sydamerika där ska jag försöka skapa en vacker vitvattens biotop! Det tredje karet har jag inte beslutat mig om än... får väl se vad det blir där



                Förresten Tommy, jag såg dina Altum på en av Facebook grupperna jag är med i, vilka fantastiska fiskar!


                Ska ta någon bild imorgon, det har växt så det knakar sen sist. Känner mig även något missnöjd med valet av Cyperus Helferi, kanske får byta ut den.
                Senast redigerad av Mrfabbe; 10 February 2018, 22:23.

                Kommentar

                • jolindse
                  • January 2018
                  • 70

                  Hej Mrfabbe. Antar att du också köpt CO2-kitet från GodhemsZoo. Surrar din magnetventil och är den brännhet under drift?

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Hej Jolindse, Ja det har jag! Nej den är inte brännhet men den surrar vagt. Inget påtagligt. Men den surrade mer i början tyckte jag - eller så har jag vant mig.

                    Hej alla andra också! Ursäkta min frånvaro och dåliga uppdatering.

                    Allt rullar på jättefint i karet, lite dåligt trimmat av mig just nu då men ska ta tag i det nästa helg vid vattenbytet. Jag har varit lite dålig på att uppdatera som sagt, men känns liksom inte som att så mycket har hänt och att det inte kan vara så himla intressant att se fler bilder på odessor och mosaiker. Men ska försöka bjuda med lite fina bilder på mina malar som jag inhandlat. De är dock inte menade för det här karet.

                    Och apropå det, angående det nya karet. Har en hel del roligt att berätta/visa och det mesta av min akvariefritid som jag innan la på zoopet har fått läggas på planeringen av detta. Men jag berättar inte mer nu så får ni se det själva snart, hoppas att jag kan leva upp till era förväntningar då

                    Hoppas allt rullar på bra för alla er som läst/deltagit i tråden Varit inne och kikat i era trådar en del iallafall även om jag även där brustit i deltagandet.

                    Go kväll!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Du, detta skall inte vara något betungande och absolut inga måsten.....naturligtvis är vi andra nyfikna och tycker det är kul när du är här. Men detta skall ju vara något man gör när man känner att man har tid. Så vi väntar tills du har tid för oss igen

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Hej alla! Längesen igen nu, men nu har min planering börjat lugna ner sig och jag har rett ut hur jag ska göra. Men man får ju mycket tanke spöken så det kanske hinner ändra sig lite innan karen väl anländer. Den 27 mars så ska jag ner till hamnen med företagets leverans bil och hämta karen, hoppas de är hela men jag räknar med det

                        Är så ivrig att få visa er hur det kommer bli, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge (även om jag tycker att jag väntan varit alldeles för lång) haha..

                        Nu vill jag visa er en sak som har gjort mig väldigt glad, den ända som möjligtvis vet om det här är Ekenberg, vi stötte nämligen på varandra på Stork zoo när fisken inhandlades, det var förövrigt väldigt trevlig och kul att träffa dig Thomas!

                        Så nu är det dags att presentera det nyaste tillskottet i familjen, min alldeles FÖRSTA CIKLID!

                        Han har två damer i karet, jag hoppas någon av dem faller för honom men hade jag varit en liten dvärgciklid hona hade jag nog haft svårt att motstå. Jag förstår nu kärleken så många känner för ciklider, detta är trots våran korta vänskap den mest personliga fisken jag har. Han ordagrant tar mat ur min hand och kommer fram och hälsar på mig så fort han ser mig. När jag är vid karet så är han alltid just där jag är och inspekterar vad jag håller på med, lite läskigt när jag sköter trimningen dock haha.

                        Hoppas du tycker jag gjorde ett bra val Mats, för du är ju ändå kanske den som öppnade mina ögon mest just för dvärgciklider!

                        Nu hoppas jag kunna bjuda till lite mer i tråden, ni får leva med att det blir bilder på fiskar ni redan fått bekanta er med. Men jag har ju inget mer att visa just nu!

                        Senast redigerad av Mrfabbe; 10 March 2018, 23:10.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Vilken fin kakaduahane!

                          Jag har kakaduor i mitt 120 liters och de har frisimmande yngel sedan två veckor tillbaka. Hade två honor på en hane och båda fick yngel ungefär samtidigt. Den dominanta honan hade ca två tredjedelar av karet och den andra honan höll sig i sin lilla del. Tillslut var hennes yngel borta, tror den dominanta snodde dem. Därefter blev den lilla honan snabbt dålig och jag fick sedan avliva henne då hon hängde nästan orörlig under utblåset. Vet att kakaduor är kortlivade men i mitt fall tror jag helt enkelt att akvariumet var för litet för två honors revir. Det var inte så att de slogs utan mer att den andra fick ett för litet utrymme att vara på vilket säkert stressade henne.

                          Såg att du i Mats tråd skrev att du skulle läsa bl.a. min tråd och vill bara säga, innan du börjar leta, att jag inte har någon sådan. Om/när 540 liters karet blir verklighet funderar jag dock på att dra igång en!

                          Lycka till med kakaduorna nu! Det är verkligen en trevlig och personlig liten ciklid!

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Kul tråd. Imponerande att du gått så fullt in i denna nya hobby och att du gjort din research. En liten varning: akvaristik är kraftigt beroendeframkallande. Det borde egentligen sitta en lapp med den texten på produkter i akvariebutiken.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Instämmer helt!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Du har gjort ett alldeles utomordentligt val!
                                Pojken ser toppenfin ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...