Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    Ursprungligen postat av Inger H
    Härlig läsning för mig som ligger nerbäddad i sängen, med typ flunsa å feber.
    Tack Mats för alla intressanta inlägg under det här året... också
    Gott Nytt år till dig och dina nära å kära
    //Inger
    Detsamma önskar jag dig, Inger, trådskaparen Mrfabbe och alla andra! Det har varit tio riktigt fina år här på forumet!
    Fasen, ligger du sjuk på självaste Nyårsafton..? Krya på dig, och ha det redigt gôtt.

    Edit; Mrfabbe! Sidan knäcktes. På förra sidan finns ett litet inlägg om ciklider rent allmänt och tre korta filmer på A. agassizii, bara så att du vet.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 December 2017, 16:54.

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #62
      Wow Mats, vilket svar!

      Tack!

      Jag har fortfarande till mars på mig innan det är dags att köpa fisk till det karet, jag får göra den fördjupningen och ta reda på allt som finns om de arter som intresserar mig. Precis som jag gjort på sewellian och odessan.

      Ja ciklider är unika, jag är rovfisk intresserad och även intresserad av ciklider, små som stora. Så jag kommer helt säkert trilla dit mer en två-tre gånger i framtiden känner jag vad gäller dessa intressanta fiskar. Agassizii är nog inte lämpad precis som du skriver. Jag skall fördjupa min kunskap om A. Hongsloi och se om det eventuellt skulle kunna gå i mitt kar. Tycker du att man kan ha en L-mal som kompis i karet? Eller blir det mycket konflikter under lek kanske?

      Gott nytt år allihopa!

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #63
        Har inte alls hunnit med att titta på denna tråd för att jul och mellandagar och ja ni vet kanske... Men oj vad det känns som om jag missat något! Ska läsa ikapp så snart jag hinner.
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #64
          Hej Hivemind! Välkommen hit, hoppas det ska bli lite rolig läsning i framtiden! Men idag blir det mindre rolig läsning

          Dag 13

          Allt har verkat fint i karet de senaste, tills idag när jag kom hem efter jobbet.

          Hittade en död räka Den var bruten på mitten och hela kroppen var helt urgröpt på allt innehåll till och med benen var urgröpta. Det var bara skalet kvar av honom, plockade upp de två delarna med en pincett ur akvariet så det inte skulle ligga kvar. Sökt igenom hela karet och inte hittat några fler, inga värden är fel heller, kanske lite högt PH på 6.9-7.0 men gjorde vattenbyte igår och det har jag gjort förut utan katastrof. Men men, jag håller alla tummar och tår för att det inte ska hända något mer. Jag tror räkan dog naturligt och att de andra räkorna helt enkelt åt upp allt som inte var skal, tror inte de gått på varandra, inte sett något sådant beteende.

          Växtligheten fortsätter tåga på och det bottentäckande gräset växer fortast/mest just nu. Även det höga gräset har börjat växa en del. ''Pogostemon Stellata'' som står i det vänstra hörnet vid den stora stenen har fått en del rötter längs med glaset men vad jag ser inte börjat växa något ännu.

          Kommer ta lite bilder när fiskarna kommer på torsdag!

          Hoppas alla har en go kväll

          Kommentar

          • Robbs
            • December 2009
            • 242

            #65
            Du har fått till det riktigt snyggt i karet
            Har inte läst igenom hela tråden än.
            Kan det inte vara så att räkan har ömsat?
            The Flyfishing Man
            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #66
              Låter precis som ett ömsat skal, ingenting att oroa sig för alltså. Räkan bryter sig rakt upp ur ryggskölden. När räkor äter upp varandra blir det inte prydligt urgröpt.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #67
                Som sagt den kan ha ömsat och oklädd och ömtålig krypit och gömt sig till huden hårdnat lite. Tro på det tills du blir motbevisad
                // Annicka

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #68
                  Det måste vara som ni säger, den var så noggrant urgröpt att det fanns inget kvar. Då kan jag sova lugnt. Är det bra eller dåligt att den gör det så här en vecka efter de kom i?

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #69
                    Svårt att säga om det så att säga var dax eller om den blev stressad av miljöombytet.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #70
                      Ursprungligen postat av Mrfabbe
                      Det måste vara som ni säger, den var så noggrant urgröpt att det fanns inget kvar. Då kan jag sova lugnt. Är det bra eller dåligt att den gör det så här en vecka efter de kom i?
                      Sannolikt helt normalt eftersom den sannolikt kommer från andra vattenvärden. Dom blir som sagt väldigt skygga efter ömsning. jag hade en gång en Ayta gabonensis i nåt år eller så innan han, Holger, fick flytta till MammaMia här på forumet. Han levde sitt liv i en grotta byggd av skiffer där han kunde sitta vänd mot strömmen och filtrera. Allteftersom han växte så ömsade han, såklart, räkor gör ju sånt. Önskar att vi människor kunde få ömsa lite också, då kanske överflödiga kilon och gammal hud kunde följa med liksom. Sorry, sidospår.... haha
                      i alla fall, jag var inte beredd första gången an ömsade och gissa om jag nästan dog av skräck och hjärtsnörp när jag hittade hand skal längst fram vid glaset. Han var ca 7-8 cm eller så då och det såg ut som en gigantisk spindel som låg däri. Har viss spindelskräck, fast bara inomhus.
                      Det såg skitläskigt ut! Men Holger satt som vanligt i sin grotta, underligt rödbrun, nästan lite genomskinlig, istället för sin vanliga grafitgråblå nyans. Den kom tillbaks när det nya skalet hårdnat.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        #71
                        Ursprungligen postat av miiaoo

                        Sannolikt helt normalt eftersom den sannolikt kommer från andra vattenvärden. Dom blir som sagt väldigt skygga efter ömsning. jag hade en gång en Ayta gabonensis i nåt år eller så innan han, Holger, fick flytta till MammaMia här på forumet. Han levde sitt liv i en grotta byggd av skiffer där han kunde sitta vänd mot strömmen och filtrera. Allteftersom han växte så ömsade han, såklart, räkor gör ju sånt. Önskar att vi människor kunde få ömsa lite också, då kanske överflödiga kilon och gammal hud kunde följa med liksom. Sorry, sidospår.... haha
                        i alla fall, jag var inte beredd första gången an ömsade och gissa om jag nästan dog av skräck och hjärtsnörp när jag hittade hand skal längst fram vid glaset. Han var ca 7-8 cm eller så då och det såg ut som en gigantisk spindel som låg däri. Har viss spindelskräck, fast bara inomhus.
                        Det såg skitläskigt ut! Men Holger satt som vanligt i sin grotta, underligt rödbrun, nästan lite genomskinlig, istället för sin vanliga grafitgråblå nyans. Den kom tillbaks när det nya skalet hårdnat.
                        Haha ja det måste vara det den gjort igår, jag satte mig ner och tog en riktig funderare igår efter jag hittade skalet. Satt och tänkte, vad fan har jag gjort tokigt nu, hur lyckades jag med detta?

                        Men men, man lär sig något nytt varje dag! Måste varit ändå mer påtagligt/sorgset med stora Holger tills du upptäckte den riktiga sanningen!

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #72
                          Hej allihopa igen!

                          Imorgon är Dagen med stort D. Mina fiskar kommer och ska få hoppa in i sitt nya klippiga hem.

                          Inga mer räkskal funna, inte heller några räkor har valt att vara ute och vandra under tiden sen jag varit hemma/varit vid akvariet. Kan dock bero på en sak...
                          Jag fick Påssjukan idag. Jag hittade vad jag hoppas blir en fin och passande fisk till mina imorgon kommande fiskar. Det blev ett stim på hela 25 st och jag har försökt att fota dem, fast just nu trycker de där bak i gräset och systemkameran ligger oladdad så jag får be om ursäkt i förväg för dessa dåliga inzoomade mobil bilder. Mobilen har tagit de andra bilderna i tråden med men den funkar bättre utan zoom . Ska se till att rota fram min fina kamera tills helgen så imorgon får ni stå ut med likvärdiga bilder.

                          Kärt barn har många namn och det gäller denna art, så väljer att skriva det latinska namnet endast.

                          Danio margaritatus

                          De är mycket mer färgrika (framförallt mer röda) än vad bilderna visar, jättevackra verkligen och de bör trivas bra i min biotop. De var väldigt bleka i påsen men de färgade upp hur mycket somhelst på säkert 10-15 minuter när jag släppte ner dom i karet.

                          Trevlig kväll till er alla!

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #73
                            Å så roligt! Jag hade den när den var helt ny i Sverige, fick yngel som växte upp och så. Har dom igen nu i nya akvarieintressevändan. Fast jaghar bara 10 men ack så fina och nyfikna små polare. Suveräna att ha som sällskap till räkor eller vice versa.Jag har mina med svarta sakuror och med 10 dvärgkardinalfiskar också och det funkar finfint.
                            Har för mig att jag hade flytande riccia förra gången. Den här gången fick jag lek i vanlig java men jag tror att dom käkade upp sin rom direkt efter.
                            Ska försöka köpa riccia igen när det töar upp lite ute.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              #74
                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Å så roligt! Jag hade den när den var helt ny i Sverige, fick yngel som växte upp och så. Har dom igen nu i nya akvarieintressevändan. Fast jaghar bara 10 men ack så fina och nyfikna små polare. Suveräna att ha som sällskap till räkor eller vice versa.Jag har mina med svarta sakuror och med 10 dvärgkardinalfiskar också och det funkar finfint.
                              Har för mig att jag hade flytande riccia förra gången. Den här gången fick jag lek i vanlig java men jag tror att dom käkade upp sin rom direkt efter.
                              Ska försöka köpa riccia igen när det töar upp lite ute.
                              Ja jag var exalterad som ett barn på julafton när jag kom hem med dom idag!

                              Spännande, kanske ska prova att lägga i lite riccia som får flyta runt, har lite bra platta stenar också som jag hade kunnat försöka knyta fast den på och placera den där bak där dom trycker så kanske jag med hade kunnat lyckas med det en vacker dag.

                              Jag håller tummar och tår, men tror inte att mina Barber ger sig efter dem. Har pratat med en som har haft Odessabarber och han hade det utan problem med amanos och Microdevario Kubotai som är i likvärd storlek till Danio Margaritatus. Tydligen om man har ett tillräckligt bra stim av barben så riktar den sina aggressioner inom det egna stimmet. Får hoppas det stämmer annars blev det ett väldigt dyrt mellanmål för barberna

                              Vet du om vanlig fryst Artemia och Daphnia funkar som mat eller har du något special tips?

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                #75
                                Mina är underligt nog inte så svaga för fryst foder. jag har alltid matat med yngelgranulat. Både flytande från Tetra men också en sjunkande variant som jag fått tag på på akvarieauktioner. Dom har så himla små munnar så yngelkäk passar fint, det är ju dessutom väldigt näringstät mat så dom klarar sig på ganska lite för att bli runda och fina. Om jag hade din kombo med firrar så hade jag sannolikt kombinerat yngelfoder och nåt annat som barberna gillar så daniorna får äta i fred lite grann.

                                Kubotaier hade jag också då, på den tiden. Väldigt snygga små firrar. Dock blev mina mat åt en glupsk sländelarv som jag råkat få med mig in när jag håvade levandefodeer ute i ett vattentag. Dyrt levandefoder för en sländelarv. Dessutom ser dom himla läskiga ut också.

                                Minns nu att jag drömde en mycket bisarr dröm inatt. Jag hade små fina Normans lyktögon i badkaret hemma. Men min lillebror hällde i en massa duschkräm och jag blev tvungen att hälla i dom i ett litermått, typ sånt som man blandade juice i. Jag missade två som han helt enkelt snodde och spolade ner i toan fastän dom levde. Å vips så var jag ute med mitt litermått, på en gräsmatta och hade på nåt sätt fått i en hemsk sländelarv i litermåttet. Jag hällde för att försöka få ur den men hällde såklart ut fisken också och hade inget nytt vatten och paniken steg. Min mamma samlade upp fiskarna i gladpack (!) och vi sprang in till badrummet igen. Där fick vi i vatten fullt med duschkrämen och jag ville fylla badkaret men avloppet var fyllt med lego. Skulle skruva ur det för att tömma men det var så sjukt mycket lego i det och fisken led så!! Här vaknade jag med total hjärtklappning!!!
                                Haha, vilken sjuk hjärna man har alltså!!
                                Det är nog tur att man glömmer många av sina drömmar vanligtvis.

                                Sorry för OT i din braiga tråd haha
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...