Mitt första akvarium - En nybörjare med stora ambitioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Stor applåd! Karet är toppenfint!
    Tack så mycket Mats, jag säger som jag sa till Ekenberg. Det värmer verkligen med så fina ord från alla er proffs!

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      Ursprungligen postat av Rufus
      Riktigt snyggt!
      Tack Annicka det värmer och tack för all respons du ger alla här i tråden, jag är övertygad om att det är många som uppskattar den!

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        Ursprungligen postat av miiaoo
        Väldigt snyggt, Fabian/Fabbe/Möbelhandlarn!
        Så himla coolt att soilen och co2 är så effektivt om man jämför med sand och bara näring. Fantastiskt! Å jag är inte så lite avis, vill också!

        //'Emma allias Miiaoo
        Haha ja Fabbe Möbelhandlarn blir bra det, Tack så mycket Emma! Ja verkligen, nu har jag inte ett kar utan soil att jämföra med men jag har inget att klaga på vad gäller soilen eller co2. Min Co2 tub var slut en dag utan att jag märkte det och det syndes trots så kort tid redan på vissa växter att de började fula till sig lite. Dagen efter var ny tub inhandlad och dagen därpå var växterna tillbaks till glansdagarna Haha ja det är bara att köra, vi alla kan om vi vill

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          Ursprungligen postat av Mrfabbe

          Hej Björn! Det huserar nu 7 Mosaiker, 3 hanar och 4 honor. Det funkar otroligt bra och de kommer överrene med varandra och de andra fiskarna. De är oerhört sociala, vilket jag inte förväntade mig, de gör det väldigt svårt att ta bra närbilder då de är framme och hälsar konstant. De är även rätt roliga med sina små ''armar'' som de känner på allt och alla med. Kan även ge informationen om att det svider till lite att bli biten av dem, även om de inte ser ut så.
          Det är väl fel och oetiskt att skiva det här i denna tråden, men jag gör det iallafall, då jag, visserligen hade uttryckt mig litet subjektivt och ansåg att man kan har två par mosaiker, vilket jag haft relativt problemfritt... Och då fick mothugg, att mosaikhanarna blir aggressiva och revirhävdande under leken. Jag hade inte riktigt den uppfattningen, visst bildade de revir, men van vid mellanamerikanska ciklider och även skalarer som kunde ryka ihop så att fjällen singlade ned i bottensanden ansåg jag inte att mosaikernas mer diskreta tillrättavisanden mot varandra var något att oroa sig för....
          Men det kan ju naturligtvis variera från individ till annan, och med ett stim om sju mosaikgurami kanske det är så som med andra fiskar, botior, tigerbarber, många ciklider, att reviraggressionerna upphör då man ökat antalet individer...?

          Iallafall ett snyggt och stilrent akvarium, men fixa till den där utströmmaren, du behöver inte dölja den, men fixera den på något vis i akvariet, och gör en mer diskret böj på slangen så blir det färre minuspoäng i en hemfridstävling, förlåt "hempristävling" heter det... Man börjag på 100 poäng och får avdrag allt eftersom.... Om nu den akvaristiska tävlingsformen fortfarande existerar.

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            Ursprungligen postat av Björn J.

            Det är väl fel och oetiskt att skiva det här i denna tråden, men jag gör det iallafall, då jag, visserligen hade uttryckt mig litet subjektivt och ansåg att man kan har två par mosaiker, vilket jag haft relativt problemfritt... Och då fick mothugg, att mosaikhanarna blir aggressiva och revirhävdande under leken. Jag hade inte riktigt den uppfattningen, visst bildade de revir, men van vid mellanamerikanska ciklider och även skalarer som kunde ryka ihop så att fjällen singlade ned i bottensanden ansåg jag inte att mosaikernas mer diskreta tillrättavisanden mot varandra var något att oroa sig för....
            Men det kan ju naturligtvis variera från individ till annan, och med ett stim om sju mosaikgurami kanske det är så som med andra fiskar, botior, tigerbarber, många ciklider, att reviraggressionerna upphör då man ökat antalet individer...?

            Iallafall ett snyggt och stilrent akvarium, men fixa till den där utströmmaren, du behöver inte dölja den, men fixera den på något vis i akvariet, och gör en mer diskret böj på slangen så blir det färre minuspoäng i en hemfridstävling, förlåt "hempristävling" heter det... Man börjag på 100 poäng och får avdrag allt eftersom.... Om nu den akvaristiska tävlingsformen fortfarande existerar.
            Jag har läst samma sak som du har Björn och jag håller med dig i din observation på deras ''Aggression'' mot varandra. När jag hade två par första veckan med Mosaiker, ett par svenskodlade och ett par från singapore så såg jag just det du beskriver. Det var inte heller pga av kön upptäckte jag då de inte specificerade sig mot varandra, två dagar bodde den vilda honan med den stora svenskodlade hanen och under den här tiden så kunde det ibland ske en ''ivägtryckning''. Men vilken som helst av fiskarna kunde göra detta mot vilken som helst av de andra, när som helst och det verkade dessutom inte skapa någon stress eller obehag hos någon av fiskarna som blev utsatta, inte för en sekund. Sen jag skaffade de 3 sista vilda och lade till dem upphörde detta beteendet i stort sett helt. Har sett det hända 1 eller 2 gånger sen dess. Det är riktigt coolt nu för guramisen stimmar upp vid matdags, det här hände inte alls när jag hade 4. När de stimmar upp jobbar de ihop och håller borta barberna vilket de verkligen inte kunde innan och det hände ju att någon barb råkade tugga till på en av deras små ''armar''. Det skulle aldrig hända nu, av någon anledning har barberna börjat visa mer respekt mot alla i karet sen jag lade till de sista guramiserna. Alla fiskar har blivit mycket mer närgångna. Även daniosen vågar gå upp och äta med barberna sen de 3 sista guramiserna kom in vilket är kul bara det. Det är som att de skapade en väldigt fin balans i karet.
            Senast redigerad av Mrfabbe; 01 February 2018, 23:59.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              Intressant att det funkar med så många gurami. Ditt akvarium har blivit väldigt fint!

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                Tack Fabbe för ditt utförliga svar för några dagar sedan. Lite mer klarnar det allt för mig nu. Imponerad av din vänlighet att lägga ner både tid och energi på ett så utförligt svar. Tack!

                Min förvirring kvarstår delvis, om än på en lite högre nivå, så att säga.

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  Ja visst är det intressant Sjöhane!

                  Härligt Camenius, det är helt normalt en del förvirring kvarstår, det gjorde det även för mig men jag tycker att allting klarnar när man väl skall utföra det i praktiken. Det finns en kanal på youtube som heter '' The Green Machine '' . Han har videos där han väldigt utförligt både visar och berättar hur han gör för bästa resultat, kan vara väldigt givande att se det utföras och inte bara läsa om det!

                  Kommentar

                  • Mrfabbe
                    • November 2017
                    • 140

                    Hej Alla igen, idag kommer lite av en ''Side-track'' uppdatering.

                    Jag har slått till på 2 st L-200 Malar. Så vart det med det asiatiska akvariet, nu är det fisksoppa istället. Fast det var det ju redan efter otosarna..

                    Men till mitt sidospår. Mitt nya SA kar befinner sig på en båt utanför Indien nu, vilket betyder att om några veckor har jag det hemma hos mig, är riktigt taggad.
                    Jag har hoppat fram och tillbaks om vilka arter jag skall hålla i det karet och det mesta förblir en hemlighet för tillfället men jag har bestämt mig vilken mal det blir och eftersom jag kunde göra en kanondeal på den arten nu så har jag lagt beställningen idag. Det betyder att dessa malar kommer behöva hållas i mitt 300L kar sålänge tills det nya karet är ingått, så om ca 2 månader kommer de kunna flytta till sitt permanenta hem.

                    Arten är: Ancistrus Ranunculus. Jag har fått tag på 3 par - 6 individer för ett kanon pris i min mening, 800kr för alla 6. Så jag var näst intill tvungen att slå till. Malarna anländer på torsdag så förhoppningsvis kommer jag kunna ta lite bilder på dem till helgen och även på L200 malarna.

                    Emma var med på samma facebook sida så hon hade fått förtur och visse om L200 malarna Men nu är det officiellt för er alla

                    Hoppas alla har det gott och att det rullar på bra för er med

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      Du kanske skrivit det för men vilket företag beställer du från? Är det Ada kar du beställt?
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        Hej Rufus!

                        Mitt befintliga och nya kar kommer båda från NA Aquariums i Japan. De är av lika hög kvalite som ADA och använder samma glas från samma glasmästeri som dem, de ligger även i samma stad som ADA. Skillnaden är att det inte är någon logga på karet och det är betydligt billigare. Silikonet är oerhört snyggt limmat precis som på ADA, men det är det ju inte på Optiwhite från Polen tex, i min mening. Tjejen har ett ADA kar men det är mindre, därav ett mer överkomligt pris. Men de stora karen jag köpt blir det en ganska stor summa som skiljer mellan ADA och NA. De ända jag vet som säljer NA i Sverige är Godhemszoo och det är därifrån jag köpt! Supernöjd förövrigt!


                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Så roligt med malarna! Är riktigt avis faktiskt!
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av Mrfabbe
                            Hej Rufus!

                            Mitt befintliga och nya kar kommer båda från NA Aquariums i Japan. De är av lika hög kvalite som ADA och använder samma glas från samma glasmästeri som dem, de ligger även i samma stad som ADA. Skillnaden är att det inte är någon logga på karet och det är betydligt billigare. Silikonet är oerhört snyggt limmat precis som på ADA, men det är det ju inte på Optiwhite från Polen tex, i min mening. Tjejen har ett ADA kar men det är mindre, därav ett mer överkomligt pris. Men de stora karen jag köpt blir det en ganska stor summa som skiljer mellan ADA och NA. De ända jag vet som säljer NA i Sverige är Godhemszoo och det är därifrån jag köpt! Supernöjd förövrigt!

                            Tack för svar Fabian!

                            Ja, jag har sett på nätet att Godhems har dessa fina kar. Jag fick för mig att du importerade själv med allt vad det för med sig. Bättre att låta ngn annan stå för importen.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              I annat ärende pratade jag med en uppköpare för en butikskedja med båttillbehörsbutiker.
                              Denne berättade att det är vanligt i Asien att europeiska firmor beställer produkter av asiatiska firmor med det europeiska företagsnamnet på.
                              När avtaltsiden gått ut säljer sedan firman en likadan produkt med sitt eget namn eller utan namn "no name" direkt upp på detaljmarknaden, därav kan det finnas identiska produkter med och utan logotyp och med olika prisbild. Det finns en tredje variant också, vet inte om det förekommer inom zoobranchen, men att lågpriskedjor köper samma produkt med sitt namn och säljer någorlunda billigt...
                              Jag har i olika butiker sett identiska skruvdragare med olika namn, men kan även misstänka att två "Fluval" innerfilter jag har med olika namn kommer från samma tillverkare.
                              Alltså en dyr produkt (made in China, Taivan or Japan) från en etablerad europeisk tillverkare/grossist.
                              En likadan betydligt billigare produkt med en lågpriskedjas namn på.
                              Och en jättebillig identisk produkt utan namn eller med okänt namn på.

                              Så får vi ju se vad som händer då man skärper kontrollen på asienimporten avsende skatt och tull och andra avgifter, jag tror inte det bara drabbar privatköpare.

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                Det ligger garanterat något i det du säger Björn, ADA har ju svårt att ta patent på glas. Den enda direkta fördelen jag kan säga om du väljer ADA är att du får karet på ca 3 veckor istället för 2 månader. ADA skickar uteslutande med flygfrakt och med NA så kan du inte ens välja det, allt går på båt. Jag frågade om jag kunde få karet snabbare om jag själv betalade flygfrakt men det var inte möjligt som jag förstod det. Kanske inte hade blivit så stor pris skillnad ändå isåfall iofs. Men jag betalar ingen frakt, Godhems har väl med fraktkostnader i priset redan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...