projekt: 110Liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    projekt: 110Liter SA

    Hej, har nu tänkt starta upp ett nytt akvarium efter att ha lagt ner i några år. Jag kan mycket om akvarier sen innan, så är alltså ingen nybörjare men behöver lite tips och hjälp på traven för att starta det nya.

    Min tanke är ett Syd-amerikanskt akvarium med någon/några slags dvärgciklider, svärdbärare, sterbai pansarmalar och antingen ancsitrus eller någon grenmal.
    Jag har varit sugen på kurvciklider (laetacara curviceps) men också på en apistogramma som tex. cactoiudes eller trifasciata (Har redan haft massor av olika apistos förut och vi har i huset ett 45 liters akvarium med trifasciata som skulle kunna flytta in)

    Kan dessa ciklider gå tillsammans eller borde jag låta kurvcikliderna vara själva som ett eller två par? Är öppen för alternativ på andra ciklider. Akvariet kommer ha både växter och mycket gömställen, sanden kommer att vara finkornig och kan också tillägga att det är ett långt akvarie cirka 100cm. Undrar också hur många av de olika fiskarna jag borde ha!? Akvariet är inte igång än men jag kommer att uppdatera om hur det går igenom trådens gång! Tacksam för både svar och tips!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade nog valt att bara hålla en art av ciklider i ett så pass litet akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zvärd
      • May 2010
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag hade nog valt att bara hålla en art av ciklider i ett så pass litet akvarium.
      Okej tack för svaret!
      Skulle det fungera med 5st sterbai pansarmalar, 3 svärdbärare, 4st kurvciklider och två grenmalar?

      Kommentar

      Arbetssätt...