Växtakvarium och eget scape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #16
    Här kommer en film också :-)


    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #17
      Ännu en film men denna gången är jag tyst... Så ni slipper stänga av ljudet

      Två veckor sedan uppstart nu och visst går det framåt!?

      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #18
        Vad är det för bakgrund?

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #19
          Ursprungligen postat av Camenius
          Vad är det för bakgrund?
          Hm, minns inte vad den heter men köpte den som metervara i zoobutiken.
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #20
            Det har hänt en del sedan sist....
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #21
              Snyggt! Faller alltid pladask för bottentäckare och härliga röda nyanser.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #22
                Tack!!
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #23
                  Tittar igen på bilden. Fota gärna mer och i detalj! Det finns mycket att upptäcka ser jag. Crinumlöken ger ett skönt flow i burken och höjden och djupet på vänstersidan ser jätteintressant ut, hur har du byggt?
                  Är det ett Visionkar?
                  Jag är vederbörligen impad i vilket fall. Har inte själv gett mig på växtkar. Än.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24
                    Hmmm....
                    Bra och rolig film, litet "kurt-olsson-pedagogik" i inledningen, trots avsaknaden av blädderblock! (Ja det var positiv kritik!)

                    Jag är ju så himla tråkig som bara använder väl beprövade koncept, jag har i några akvarium använt Juvels terassväggar som jag limmat mot botten, men jag tror dessa utgått ur sortimentet.
                    Sedan väl beprövade lösningar med lera och torv under det mer grovkorniga gruset, jag har den uppfattningen att den fina (och jättesnygga) sanden blir för kompakt och det kan bli svårt för växternas rötter att sprida sig i denna, kanske dessa sandsnäckor då kan hjälpa till.
                    Men som sagt det är min gammalmodiga uppfattning som kanske får revideras.
                    Intressant växtval! Många rara växter. Jag skall kolla nu när jag börjat med carboflex om andra än de gamla vanliga och havtråkiga växterna, typ svärdsplantor och sjumetersvalisnerior kan kompletteras med något trevligt från Godhems odlingsbänkar.
                    Jag hoppade av 11:an på hållplatsen starx utanför, och kan väl bara kort säga att jag är väldigt impad av den lilla butiken.

                    Växter köper man alltså hos Godhem och fiskar på Zootrop i anda ändan av stan, dit man åker met ettan eller femman.

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #25
                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Tittar igen på bilden. Fota gärna mer och i detalj! Det finns mycket att upptäcka ser jag. Crinumlöken ger ett skönt flow i burken och höjden och djupet på vänstersidan ser jätteintressant ut, hur har du byggt?
                      Är det ett Visionkar?
                      Jag är vederbörligen impad i vilket fall. Har inte själv gett mig på växtkar. Än.
                      Åh vad roligt att höra :-D Jag har ju aldrig hållt på med växter förut så det är nytt och mycket att lära sig men sååååå kul!! Jag ska fixa en ny film nu när jag gjort om lite (igen...haha) och lägger in den här senare :-)

                      Du får en ny bild så länge, den är rätt stor i upplösning så det borde gå att zooma in lite för att se bättre. Denna bilden tog jag i går kväll.

                      Ja det är ett Juwel Vision 260 liter. Har haft det i 8 år och ÄLSKAR det. Allt har funkat klockrent.

                      Höjderna på vänstersidan (i nuvarande versionen) har jag byggt upp med lerkrukor, rötter och stenar samt en foderbytta i "sten" till smådjur.



                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #26
                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        Hmmm....
                        Bra och rolig film, litet "kurt-olsson-pedagogik" i inledningen, trots avsaknaden av blädderblock! (Ja det var positiv kritik!)

                        Jag är ju så himla tråkig som bara använder väl beprövade koncept, jag har i några akvarium använt Juvels terassväggar som jag limmat mot botten, men jag tror dessa utgått ur sortimentet.
                        Sedan väl beprövade lösningar med lera och torv under det mer grovkorniga gruset, jag har den uppfattningen att den fina (och jättesnygga) sanden blir för kompakt och det kan bli svårt för växternas rötter att sprida sig i denna, kanske dessa sandsnäckor då kan hjälpa till.
                        Men som sagt det är min gammalmodiga uppfattning som kanske får revideras.
                        Intressant växtval! Många rara växter. Jag skall kolla nu när jag börjat med carboflex om andra än de gamla vanliga och havtråkiga växterna, typ svärdsplantor och sjumetersvalisnerior kan kompletteras med något trevligt från Godhems odlingsbänkar.
                        Jag hoppade av 11:an på hållplatsen starx utanför, och kan väl bara kort säga att jag är väldigt impad av den lilla butiken.

                        Växter köper man alltså hos Godhem och fiskar på Zootrop i anda ändan av stan, dit man åker met ettan eller femman.
                        Fniss, du är rätt unik i ditt sätt att uttrycka dig du också ;-) Och det är också en komplimang ;-) Jag tror vi hade kommit bra överrens du och jag... haha

                        Jag är från Göteborg men har bott i Småland i snart 20 år nu, har faktiskt aldrig besökt Godhems tyvärr. Jag var i gbg i helgen hos svärmor och svärfar och tänkte åka till Godhems på söndagen men det var ju stängt på söndagar. Typiskt! Men jag har köpt allt från dem via telefonkontakt, råd och tips. De är verkligen suveräna!

                        När det gäller sand så ångrar jag nu i efterhand att jag inte satsade på ett bättre substrat. Det funkar men jag tror att en del växter trivts bättre i ett lite grövre substrat. MEN det är ju bara en teori, det växer som tusan och det är väldigt lätt att plantera, plantera om och ändra så på så sätt är det kanon!

                        Det kommer en ny (oerhört pedagogisk) film inom kort ;-)
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Läst igenom tråden nu. Vilket otroligt snyggt kar och vad duktig du är. Väldigt skoj med filmerna där du berättar så bra.
                          Vilken omställning ändå från malawi till detta fina växtkar

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #28
                            TACK!!! :-D Haha, ja det var verkligen en omställning men nu är jag verkligen helt fast och håller på att planera ett nytt kar - denna gången ett lowtech som ska se ut som en fantasiskog. Så väldigt olikt det jag har och det ska bli kul att ha två helt olika kar med olika tekniker :-)
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #29
                              Jag läste någonstans om sand.
                              Det är ju så att svenska företag exporterar sand till Saudiarabien, och det låter inte klokt. Men det är så att sanden kan se väldigt olika ut, den arabiska ökensanden duger tydligen inte att göra betong av, då kornen är alldeles för homogena. Svenska sandkorn är tydligen mer olika varandra, kanske är det så med dina sandkorn också, så att växterna kan rota sig.

                              Jag tycker väl att det skall vara ett visst underhållsvärde i skrivna texter.
                              Det kan bli lätt nördigt och rätt tråkigt på sådana här forum annars.

                              Nåväl, du får ta ledigt och komma upp en annan dag.
                              Mina växtakvarium brukar se ut som veritabla törnrosahäckar (utan törnen) efter ett tag, det blir rätt vildvuxet.
                              Jag ser redan nu (se i min projekttråd, "Mitt nya Trigon 350) att vallisnerieorna sänder iväg utlöpare mot det någorlunda fria utrymmet längst fram innanför glaset, där jag hade tänkt mig låta cryptocoryner... men så blev det inte.

                              Skall bli intressant att se nya filmen! Men det blir väl inget blädderblock denna gången heller....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #30
                                Det lyckas du bra med Björn , ge skriven text ett underhållsvärde, samt mycket kunskap en bra kombination. Och du , bondmora, mer video där du är med och berättar, det blir väldigt mycket mer personligt. Jag tycker att du lyckats otroligt bra med dina växtkar. Kul tråd att följa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...