Växtakvarium och eget scape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Växtakvarium och eget scape

    Jaha, nu är det "klart" med grovjobbet...

    En snabb intro: Jag har ett 260 lit juwel vision som jag haft i 7 år och alltid haft Malawi. Nu ville jag ändra inrikting och satsa på växter först och främst. Så jag bytte bottensubstrat, tropica plant growth i botten och sand över (biltemas sand). Sedan byggde jag några "hyllor" som jag ville skulle se ut som en trädgårdsterrass.

    Jag gjorde en bild i dator för att se hur det skulle kunna komma att se ut med den scape jag tänkt mig och med de växter jag beställt.

    Sedan var det bara att sätta igång och flytta sand hit och dit, flytta hyllor hit och dit osv. Hur det blev när allt var planterat ser ni på bilden. (fortfarande lite dimmigt än när jag fotade)

    Inte riktigt som planerat men....

    Nu hoppas jag bara att växterna kommer trivas, att jag kommer lära mig bemästra min Co2 anläggning samt PMDD dos och att även fiskarna ska överleva...

    En sak som jag inte riktigt kunnat läsa mig fram till är om jag gjort en tabbe med terrassen.... Jag har tagit en glasskål och en plastburk och fyllt med först lite tropica plant growth och sedan sand, sedan har jag helt enkelt planterat i burken. Den nedre terrassen (plastburken) står på sanden medan den övre (glasburken) står på en hylla av stenar.

    Kommer det bli för "tätt" eller stillastående tro i burkarna? Det blir ju liksom ingen flow där inne. Fast det blir det ju inte i ett tjockt lager substrat heller iof... Nåja, jag märker väl om det går åt skogen.

    Jag tänkte köpa ett gäng malaysiska sandsnäckor som kan rumstera om i sanden lite för jag ser att jag fått luftfickor i sanden på högersidan. Ett gäng räkor tänkte jag också, mest för att de är söta men sedan hjälper de ju till att hållla rent. Kanske Amano? Eller Körsbär?

    Jag har i övrigt Endlers, Corydoras, Stiphodon, Otocinclus och 2 par Fjärilsciklider i karet. Fjärilarna tar ibland de allra minsta guppyynglen men blir de bara några dagar gamla så låter de dem vara. Så jag tror att räkor borde funka också.

    Har ni tips och råd vad gäller fiskar, växter, scape eller vad som helst så kläm gärna fram dem :-)

    Här har ni en film på hela karet där jag visar alla växter osv. OM ni är intresserade av växter, annars är den så klart urtråkig... haha.



    Trevlig söndag på er :-)


    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Vill bara ge dig cred för den härliga filmen. Alltid intressant och trevligt att höra (och se) hur tankar och funderingar går kring inredning och annat.
    Jag kan väldigt lite om växter - och all kringutrustning - så jag har inga tips och råd om hur du skall gå vidare med dina växter.
    Men, du har fin koll på grejerna, och så finns ju alla övriga duktiga akvarister som hjälper till.
    Som sagt, ett fint kar och en go’ film. Toppen!

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Åh vad roligt att höra!!! Tack så jättemycket
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Väldigt fint! Bra jobbat!

        Du behöver inte oroa dig för sanden i skålen. Det går helt fint!

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Åh vad bra Och tack!!
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Swamp
            • January 2009
            • 88

            #6
            Ser väldigt bra ut. Kul att planeringen och slutresultat landade så när varandra. Ska bli kul i följa när det sätter igång och växer på riktigt.

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Tack Ja det är sjukt kul och det har redan växt så att jag ser det!! Både polysperman och murdannian har skjutit iväg på höjden som tusan. Jag tar en bild varje dag som jag ska sätta ihop till ett bildspel efter 30 dagar tänkte jag. Kan vara kul att se hur det utvecklas från dag till dag
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Swamp
                • January 2009
                • 88

                #8
                Ursprungligen postat av Torreador
                Tack Ja det är sjukt kul och det har redan växt så att jag ser det!! Både polysperman och murdannian har skjutit iväg på höjden som tusan. Jag tar en bild varje dag som jag ska sätta ihop till ett bildspel efter 30 dagar tänkte jag. Kan vara kul att se hur det utvecklas från dag till dag
                Ska bli häftigt och se. Skulle vara kul o göra något liknande men är alldeles för oorganiserad så skulle bli 5 bilder innan det rann ut i sanden.

                Vad kör du för co-system i karet?

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Jag köpte från godhems. Tror att det är ada men diffusorn är Tropicas. De har ett set som heter basic http://godhemszoo.se/index.php?route...product_id=912

                  Köpte även en dropchecker och färdigblandad vätska. Köpte alla växter där också förutom 6-7 st som jag hade innan.
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Det står 20-60 lit i länken men han sa att det passade mitt kar bra så det hoppas jag stämmer... haha
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • Swamp
                      • January 2009
                      • 88

                      #11
                      Godhem brukar ha bra koll på sakerna så ska nog funka. I princip samtliga växter jag har kommer från honom. Håller hög kvalite och man får vad man betalar för.

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Och så jäkla hjälpsamma!!! Jag har nog skickat 50 mail och fått svar varenda gång. Dessutom ringde jag 6 gånger i fredags när jag installerade co2 prylarna.

                        De har säker mitt nylle på en darttavla i fikarummet vid det här laget

                        Sjukt bra service och växterna var kanonfina när de kom!
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Swamp
                          • January 2009
                          • 88

                          #13
                          Haha mycket möjligt. O andra sidan är det ju just servicen de lever på. Produkterna finns ju på fler ställen men de har kunskapen som man får på köpet.

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #14
                            Hm, jag kunde inte hålla mig. Har ändrat lite idag.

                            Hornsärven fick flytta till hörnet framför filtret

                            Alternanthera reineckii fick flytta till bakom stenarna

                            Polysperman hade redan vuxit ur sin plats och står nu bakom roten i mitten

                            Murdannia Keisak som jag är helförtjust i fick ta hela platsen framför krukan. Jäklar vad den växer!!

                            Två anubias fick också byta plats, nu sitter coffefolia eller vad den heter på översta terrassen.

                            På fredag ska jag fixa till mossan och flytta windelöv, tror jag. Den blir nog för stor att ha på roten på marken. Men den växer ju långsamt så vi får se.

                            Nytt tillskott idag är annars 5 amanoräkor och 10 sandsnäckor.
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Idag har jg gjort första vattenbytet, trimmat lite växter, flyttat om windelöv som jag hade placerat helt fel (nu sitter den på en liten hylla till vä om filtret), satt en liten hylla framför filtret, samt planterat en ny växt - hygrophilia pinnatifida - på roten längst fram. Samt gjort några mosslianer. Och lite nnat småpill

                              Visst växer det på sig?!
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...