Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #31
    Hela gänget har nyfiket följt processen med deras nya hem.

    Skönt när diskusar följer ens varje steg. Då vet man liksom att de trivs. När mina tre barn hoppar och lever rövare så tittar de oftast bara nyfiket. Det verkar som att de känner igen folk. När vi får besök så kan de gömma sig. Och när dottern kom ner i tomtedräkt och luva häromdagen fick de total panik!

    https://s26.postimg.org/3mwef01sp/20...8_00_17_16.jpg

    ​​​​​
    På en pigeon blood längst ner och näst längst till vänster kan man ana det böjda huvudet efter att ha suttit fast i ett filter. Den hänger glatt med men har knappt vuxit. De andra är väl nästan dubbla storleken vid det här laget.

    Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 16:17.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #32
      Ursprungligen postat av LoGeek

      Min är också äkta vara och alltid placerad rätt framför sällskapskaret i vardagsrummet. Har inte ALLA en sådan? Borde nästan ingå i köpet av akvariet. Både jag, barnen och gäster sitter ofta och gungar framför akvariet.

      Lördag morgon, ledig, sovmorgon och sedan glida ner i gungstolen med en stor kopp kaffe, mmm....
      // Annicka

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #33
        Jag hålsågade ett hål i botten på filterboxen, med samma diameter som muffen, och monterade tillbaks filtret i akvariet igen.

        ​​​Denna bild visar utrymmet under Juwelfiltret när det återmonterats. I hörnet syns också insuget för dräneringspumpen. Två små timerstyrda vågskapare har justerats in så att de några gånger per dygn kan trycka in allt skit på botten in i detta utrymme.




        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #34
          Dräneringspump på 3000 l/h. Juwels filterbox är så stor att pumpen och två doppvärmare lätt fick plats.




          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #35
            Dräneringspump och dränslang upp till ytan. Gott om plats kvar

            Slangen är i PVC och kunde därför limmas med tangit i muffen. Det håller tätt



            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #36
              Ytavrinning med flera intag (silkorg samt två ändar på t-rör). Det klena röret är från dränpumpen.

              Anpassade slangens längd så att ytavrinningen tar in vatten precis vid akvariets markerade max-nivå.

              Trots alla saker i filterboxen fick all filtervadd från mitt Lido 120l plats.




              Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 20:34.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #37
                Så här mycket vatten blev det när mitt Lido 120l pumpades över till mitt nya Rio. Betydligt bättre för diskus!

                ​​​​​Fiskarna flyttades över precis innan julsemestern. Dessvärre blev jag inte klar med vattenbytessystemet och fiskarna fick därför gå 2.5 veckor utan mat och vattenbyte. Det klarade de fint, men det är såklart förödande för tillväxtkurvan på diskus som är i sin snabbast växande period i livet...



                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #38
                  Nu har min dokumentering av detta projekt hunnit fram till idag, dvs nu blir resten i realtid.

                  Diskusarna simmade i sitt allt för lilla Lido 120l från mitten på aug till mitten på dec. I tisdags kom jag alltså hem från utlandsresa och alla mådde bra, även om de är små för din ålder pga för lite mat.

                  MEN, förstå jobbiga motgången. Den vita juwel-poster jag klistrade på undersidan har släppt. Botten ser nu ut så här:

                  https://s26.postimg.org/epowtivq1/20...3_22_34_24.jpg


                  Typiskt! Jag som använde Juwels posterfix och deras egen poster. Ja ja, visste väl egentligen hela tiden att jag borde ha målat botten. Leva med eländet eller tömma och lyfta ner det?

                  Är inte nöjd med hur deras bakgrundsposter sitter heller. Och jag var noggrann när jag fäste den.
                  Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 22:02.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #39
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Nu har min dokumentering av detta projekt hunnit fram till idag, dvs nu blir resten i realtid.

                    Diskusarna simmade i sitt allt för lilla Lido 120l från mitten på aug till mitten på dec. I tisdags kom jag alltså hem från utlandsresa och alla mådde bra, även om de är små för din ålder pga för lite mat.

                    MEN, förstå jobbiga motgången. Den vita juwel-poster jag klistrade på undersidan har släppt. Botten ser nu ut så här:

                    https://s26.postimg.org/epowtivq1/20...3_22_34_24.jpg


                    Typiskt! Jag som använde Juwels posterfix och deras egen poster. Ja ja, visste väl egentligen hela tiden att jag borde ha målat botten. Leva med eländet eller tömma och lyfta ner det?

                    Är inte nöjd med hur deras bakgrundsposter sitter heller. Och jag var noggrann när jag fäste den.
                    Jag skulle ha tejpat fast en svart bakgrund på botten istället, mattsvart så gör det inte så mycket om den inte är kloss mot
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #40
                      LoGeek... Zoopets egna DIY KUNG!!! Häftigt bygge. Kul också att Diskusarna ser pigga ut och mår bra. Det bevisar att de inte behöver mat och vattenbyte 28 gånger om dagen.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #41
                        Ursprungligen postat av KJE

                        Jag skulle ha tejpat fast en svart bakgrund på botten istället, mattsvart så gör det inte så mycket om den inte är kloss mot
                        Problemet på botten är att det måste vara kloss mot eftersom det blir spegel-verkan överallt där det blir minsta lilla glapp.

                        Svart är snyggt ja, men med diskus vill man helst ha ljust för att inte riskera att de mörknar i färgen.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #42
                          Ursprungligen postat av ICC
                          LoGeek... Zoopets egna DIY KUNG!!! Häftigt bygge. Kul också att Diskusarna ser pigga ut och mår bra. Det bevisar att de inte behöver mat och vattenbyte 28 gånger om dagen.
                          Ha ha, tack!

                          ​​​​​​Ja de behöver inte så mycket mat för att må bra. Däremot växer de mindre och kommer därför inte bli så jättestora. Helt ok för mig dock!

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #43
                            Sent igår kväll kom en snäll granne över och hjälpte mig att lyfta ner akvariet. Det behövde lyftas spikrakt upp eftersom glasgenomföringen sticker ner en bit genom ett hål i bänken.

                            Fiskarna fick flytta tillbaks till sitt Lido 120l som jag temporärt satte upp intill.

                            https://s26.postimg.org/tttgglbmh/20...8_23_04_26.jpg



                            https://s26.postimg.org/fonnes2l5/20...9_00_15_57.jpg



                            Det verkar som diskus färgar ut vid olika ålder. Mina pigeon blood hade ju i stort sett färg som yngel. De rödturkosa har börjat färja ut fint nu, medans Snake Skin inte har tillstymmelse till färg än.

                            https://s26.postimg.org/pn8m19c0p/20...9_00_15_28.jpg

                            Senast redigerad av LoGeek; 09 January 2017, 08:16.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #44
                              Idag blev det dags att måla första lagret. Aldrig mer poster under glaset!

                              Liksom med allt i detta projekt så rättar jag inköpen efter priset för att hålla totalbudgeten låg (nästan allt köpt på ebay etc). Det fick bli detta färgprov för några kronor på lokala färghandeln.





                              Första lagret påkladdat. Svårt att få in färg under staget i mitten.




                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #45
                                Färdigmålat, men i brist på grannar ikväll så blir det att vänta till imorgon med att lyfta tillbaks det. Precisionslyft med tanke på genomföringen som ska träffa hålet i bänken medans man håller styrsel på 100kg.

                                Nu fick jag ju däremot lite tid att kika i mina växtakvarium och hittade då denna Bucephalandra som har blommat. Kul, jag har inte så lång erfarenhet av dem men de verkar ju trivas då



                                Kommentar

                                Arbetssätt...