Sydamerikanskt blackwater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maculatus
    • December 2005
    • 53

    Sydamerikanskt blackwater

    Hej,

    efter några år utan akvarium är det dags att återvända till hobbyn! Planen är ett svartvattenkar på 350 eller 450 liter (vad rummet nu tål) som ger hem åt tetror (neon? kardinal? rödmun?), några malar samt ciklider (kakadu? fjäril?). Kommer troligen även ha lite växter, även om det inte är helt biotopkorrekt, då jag tycker det kan ge fina kontraster.

    Tar gärna emot tips på läsning om, inspiration kring och erfarenheter från svartvattenakvarier! Återkommer så småningom men bilder, men projektet är än så länge i planeringsfasen.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är ju typ stört omöjligt och få till ett svartvatten med ett fungerande filter i karet och dyrt och krångligt att hålla på med preparat men med väldigt svag belysning och massa massa rötter så kan man ju få till en riktig svartvattenfeeling
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • maculatus
      • December 2005
      • 53

      #3
      Aha, en utmaning alltså! Jag har inte hunnit läsa på så mycket ännu, men jag har inte sett ngt som antyder att just svartvatten skulle vara extra knepigt? Alger lär väl kunna vara svårt när man inte har växter som konkurrerar, jag antar att kolfilter inte är nån bra idé (?). Har du specifika erfarenheter e.d.?

      Kommentar

      • maculatus
        • December 2005
        • 53

        #4
        Ett PS:
        Hittade en sida (förvisso kommersiell) som har en del intressanta artiklar om svartvatten:

        Tannin Aquatics offers thoughtfully curated collections of unique botanicals and natural aquascaping materials.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ja det är alltid en utmaning att ha en typ av vatten i akvariet och en annan typ i kranen eftersom du byter vatten kontinuerligt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Jag påbörjade ett svartvattenprojekt som pga tidsbrist rann ut i sanden men som nu ska återstartas. Väljer dock ett litet akvarium då jag tänker använda regnvatten som jag har gott om. 60 liter, mycket löv på botten och en hel del grenar och rötter, ev.någon Anubias, fisk enbart Boraras brigittae eller annan Boraras om jag inte får tag på brigittae. Anpassar mängden regnvatten och därmed pH efter art. Tanken är att det ska bli lek och yngel i karet så mycket löv på botten och skräpig inredning.

            Om jag skulle prova med så stort som ditt tycker jag nog att det är en förutsättning att man har tillgång till RO-vatten. Nitrifieringsprocessen kommer inte att funka så bra i lågt pH utan man måste hålla koll på mängden ammonium och byta vatten istället.

            Jag har sett någon prova ett stort akvarium med ett mycket tjockt lager torv och löv på botten och ett hundratal kardinaltetror. Idén var att se om man kunde få lyckad spontanlek och där ynglen överlever i det tjocka bottenlagret. Tydligen har man sett det i naturen, det fanns en massa yngel i ett metertjockt lövlager på flodbotten.

            Naturligtvis går det att fuska lite, inredning och vattenfärg som i ett svartvatten med med vanligt och lite lättare kranvatten, fiskarna klarar sig nog ändå.

            Lycka till.

            /Tobbe

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Är det inte bara köpa några påsar rooibos-tè och hänga över kanten?

              Kommentar

              • maculatus
                • December 2005
                • 53

                #8
                Läste faktiskt om nån som körde med decaf-te ...


                Mitt projekt har visat sig ta en lite annan vändning; det fanns tydligen önskemål om asiatiska fiskar och mer färg ... Så nu ligger förslag nr 2, ett low tech växtkar, på bordet. Walstads bok beställd ...

                Kanske blir det en ny projekttråd

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  I mitt Lido på 200 liter så blir det fort svartvatten (thefärgat) bara en knapp vecka efter vattenbyte så är det thefärgat igen, det beror nog på att jag har så mycket rötter, så det kan ju vara ett bra tips
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Googla svartvatten kottar och torv, minns bara om en som labbade med alkottar, jag har ingen egen erfarenhet.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • toggaj
                      • November 2009
                      • 220

                      #11
                      Ursprungligen postat av maculatus
                      Läste faktiskt om nån som körde med decaf-te ...


                      Mitt projekt har visat sig ta en lite annan vändning; det fanns tydligen önskemål om asiatiska fiskar och mer färg ... Så nu ligger förslag nr 2, ett low tech växtkar, på bordet. Walstads bok beställd ...

                      Kanske blir det en ny projekttråd
                      Jag har haft igång ett Walstadkar i ungefär fyra år. Det fungerade alldeles utmärkt och skötte sig i stort sett självt förutom att jag fick rensa bort växter då det blev för igenvuxet. Brunt eller tefärgat vatten blir det om man har mycket rötter och löv i karet.
                      /Johan

                      Kommentar

                      • maculatus
                        • December 2005
                        • 53

                        #12
                        Nice! Återkom gärna med tips & erfarenheter, jag tänkte dra igång en tråd (med rätt titel!) när karet kommer (i bästa fall redan till helgen).

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          #13
                          Jag gjorde i stort sett som Walstad beskrev i boken och som sagt fungerade det bra.
                          /Johan



                          Kommentar

                          Arbetssätt...