Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #31
    Jaha , då fick man nattliga funderingar på varför saker sker... nu är alla 3 honor förmodligen döda då jag bara kan se 3 hanar.
    Vad var det som gick snett , att dom var gamla när jag köpte dom... att jag felat med vattnet, övermatat dom så dom dog av magproblem...

    Hade det vart vattnet hade hanarna dött med tror jag, räkorna hade protesterat mer (dom är himla snabba på att äta döda små boraras ialf)

    I min egen analys återstår då bara ålder samt matning...

    För akvariets fortsatta levnad måste jag fylla på med fisk, tänker handla på ett annat ställe denna gången.
    På så vis få veta om det är jag eller fisken som är problemet...

    3 st Boraras naevus käns lite smått att starta upp med,även om dom går med 5 crystalred räkor

    Så bäst fundera ut hur jag skall göra å försöka få tag på fisk i mörra...

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #32
      Ta dig till akvarielagret och skaffa fler. Tub till stora mossen och liten promenad.
      Var det där du köpte de första också så berätta för dem att honorna dog. Berätta också hur mycket du matar och hur ofta så kan du få deras input.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #33
        Ursprungligen postat av tanteva
        hmmmm om man vill slå sönder en för stor bit skiffer, bär man ha en slägga va ?... gick nite göra så mye verkan med min kulhammare ha ha
        Hej
        Ja du bör nog ha en stor slägga, skiffer är mycket svår att knäcka, den är lättare att skikta men då behöver du en mejsel till din slägga och möjligtvis någon stackare som håller i mejseln.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #34
          jodå jag hittar till akvarielagret .. ;-) men jag är lite lat å vill gärna ha taxi däifrån ialf ha ha synnerligen om jag köper fisk..

          Tycker det är lite konstigt honorna dör, men inte hanarna.... men honorna var nog vuxna för dom var runt 2.5-3 cm stora
          Jag kunde ju gå tillbaka till där jag köpte dom på södermalm, men jag fick lite avsmak på att köpa fler just nu kanske byta helt småfisk..
          Nissejulgran försöker skina för sina kompisar lite ialf, men dom vill inte ha honom....

          Skiffer är hårt som ja det har jag märkt , ante mig man måste spräcka den.. Jag har en hörnbit som är ganska stor 17cm å nästan 20 efter vinkeln men den är dryga centimetern tjock... stabil sak det där...
          Men jag har varken slägga eller nån modig som håller mejslen

          varför i jösse namn köpte jag den från början...

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #35
            varför får man ett sådant sug att göra om presis allt när det är en liten del som felar... så som döda honor... när Eva .. slå dig på fingret... håll vattenbyten å fixa fram nya firrar... putter putter putter

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #36
              Nisse julgran hälsar på dom nya brudarna. testar även om han kan lysa lite lätt, han kan bättre än så ;-)

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,8 KB
ID: 2173037

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #37
                När man som jag har denna fula kåpa..Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0052.jpg
Visningar: 2
Storlek: 99,1 KB
ID: 2173057,

                Som jag skulle vilja byta till täckglas och någon annan belysning..

                Hur bär jag mig åt då ? Jag har ju inte sådana läkter eller vad det heter på insidan (silikonade glaslister)

                Täckglaset måste ju sticka utanför på ett vis som gör det stabilt, fast man har katt som gärna dricker ur det..

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #38
                  å jag bara tjatar om nisse julgran jag.. för nu vart det filmtaim igen, visserligen en dålig sådan. men ialf .. nisse å de nya brudarna =D

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #39
                    det är nästan om man har vild fantasi man hör han säga .. följ med farbror här till mörkret.. kom nu ... följ med farbror..

                    Kommentar

                    • ullo
                      • February 2015
                      • 181

                      #40
                      Å så fina växter du har!
                      Ottosarna slaktade delar av mina när jag var för snål med zucchinin så jag har lite grön-avundsjuka här...

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #41
                        Tack =) ja dom har börjat växa när jag fick i lite djur, hoppas det håller i sig trots ett litet avbräck på 3 firrar, men nu så är julgranen igång igen, men jag misstänker att det är lite dåligt kvalitet på firrarna ena honan är liksom krokig...

                        Jag har dock lite span på ett gäng psedumogli signalis tror jag dom hette .. (kollade just imazo listan dom var redan slut =/)
                        Borde få i lite till nu när det växer så bra, satt å studerade en räka som jag tror påbörjade skalbyte.
                        Den vart så genomskinlig å satt mest still...så det var det jag fick för mig pågick inte att den var sjuk

                        Dina burkar e ju riktigt fina med pinnarna du har... =D

                        Funderar ta mig ut på djurgården å jaga pinnar i morrn kanske =D

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #42
                          tänkte på en sak det är ju himla trist dom är så små mina firrar för nog sjutton har dom ett intressant beteende ialf , lite följa john, lite jaga ,lite försöka lura med damen på rummet... ganska kul =D Plus dom älskar att leka i pumpstrålen...

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #43
                            Det skulle vara skoj om Nisse julgrans slit ger frukt, men jag tror att räkorna äter upp dem, eller dem själva innan dem hinner överleva...
                            Men hopppas att några överlever om det nu blir någe =D

                            Kommentar

                            • ullo
                              • February 2015
                              • 181

                              #44
                              Hur välskyddat är ditt filter?
                              Finns det en möjlighet att fiskarna kan simma upp/dras in i filtret och dödas av pump-propellern?

                              Jag förlorade tre boraras när filterpatronen som sitter runt insuget trillade bort. Det var inte roligt...

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                #45
                                hmmm jag tycker mig inte ha ett sådant sug att dom inte skulle kunna komma undan, men jag kanske borde överväga täcka där det suger..Det är inte som min fluval3 där det är ett raster som det sugs igenom.. Det är ett litet aqvareel filter så suget är ju ganska högt upp, springan är ju säkerligen så dom skulle kunna komma in... och dom är inte vana vid pumpar för dom går utan pump eller någe hos handlarn...
                                Ja du Ullo du kanske har kommit på det hela... och kanske jag tyckte det lät en del förut om det... jösses varför kom jag inte på det då...då ligger mina fisklik där inne =/

                                fast för dom att nå impellern ser jag iofs som otroligt då måste dom ju genom flitret före...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...