1000 liter skönhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #61
    Kanske Kelo också kommer med samma runda modell till sötvatten som de har till saltvatten inom överskådlig tid: http://www.kelolight.com/aquarium.php

    De ska vara en del billigare än Kessil men annars ca samma med samma funktioner men där följer med svanhals monteringssats också.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #62
      Var köper man dem?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #63
        De runda finns bara i salt versionen. Men dessa säljer Kilo: https://m.facebook.com/www.marine23.co.uk

        Skickat från min SGP311 via Tapatalk
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #64
          Ingen webbshop?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #65
            Har bara hittat dem på aliexpress när jag söker efter den.

            Skickat från min SGP311 via Tapatalk
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #66


              Skickat från min SGP311 via Tapatalk
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #67
                Ursprungligen postat av hundraett
                är osäker på hur jag ska tänka. 3x45 watt har jag, men vad visar 45 watt, ljusstyrkan eller energiåtgången? Jag utgår ifrån att det är energiåtgången och då tänker jag mig att de 135 watt jag har blir 1kw på ca 7 timmar. De är på ca 12 timmar/dygn och bör då hålla i minst 10 år. Det blir i runda slängar 1,5 kWh om dygnet, dvs ca 1,20kr/dygn. På 10 år blir det ca 4500kr. Har dock ingen aning om hur mycket energisnålare led är jämfört med tex lysrör T-5, för samma lumen, men om det är hälften så blir ju besparingen inte stor ur elkostnad. Den stora vinsten blir i uteblivna inköp av lysrör. Med T5 bytte jag förut ca 1 gång om året och här sker ju en besparing på ett par tusen varje år. Tror att led innebär ren vinst efter ca 5 år. Tänker jag galet?
                Nej det bara ur strömsynpunkt man byter så tar det väldigt lång tid att tjäna in pengarna men räknar man byte av ljusrör så går det snabbare men det tar fortfarande ett tag innan man tjänar in dem.

                Sen finns där ju andra fördelar som t.ex. värmeutvecklingen jämförd med rör.

                Ang brummande JMB så pratade jag med Janne på AquaTropic (http://www.aquatropic.se/) som säljer JMB och han sa att det hade med att göra att man ska ha 8W och inte 5W (något till styrningen). De visste inte om detta från början sa han men när en kund fick detta problem så kollade de upp det och fick reda på det. Så om du inte vet vad det med 5W och 8W är så ring Janne så kan du iaf få reda på vad det var och få rättat till det med de andra som låter för det verkar ju inte vara fel på LED listen utan något till dem. Då slipper du vänta på att få löst det från din leverantör
                Senast redigerad av Webo; 08 October 2015, 13:43.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • hundraett
                  • July 2014
                  • 80

                  #68
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Nej det bara ur strömsynpunkt man byter så tar det väldigt lång tid att tjäna in pengarna men räknar man byte av ljusrör så går det snabbare men det tar fortfarande ett tag innan man tjänar in dem.

                  Sen finns där ju andra fördelar som t.ex. värmeutvecklingen jämförd med rör.

                  Ang brummande JMB så pratade jag med Janne på AquaTropic (http://www.aquatropic.se/) som säljer JMB och han sa att det hade med att göra att man ska ha 8W och inte 5W (något till styrningen). De visste inte om detta från början sa han men när en kund fick detta problem så kollade de upp det och fick reda på det. Så om du inte vet vad det med 5W och 8W är så ring Janne så kan du iaf få reda på vad det var och få rättat till det med de andra som låter för det verkar ju inte vara fel på LED listen utan något till dem. Då slipper du vänta på att få löst det från din leverantör

                  Jag tror att jag har rätt controller till ledlisterna. Har faktiskt en som är tyst och funkar så de andra två ska bytas ut rätt snart. Fick besked att de är på gång, så nästa vecka borde de komma. Det blir en del testande då såklart. Jag ska ändå ta och kolla upp det där med 5 respektive 8 w. Som det funkar nu kan man koppla två ledlister till ett styrdon (controller) men då kan man köra på max 90 procent. Jag har därför beställt så att jag får tre styrdon. Kan vara bra att reglera varje list var för sig också. När ljuset är ordnat är min plan att posta lite bilder på vad JMB är kapabla till.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #69
                    Ok.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #70
                      Varför skulle det tjuta för att man har för klent styrdon? Borde väl bara få sämre effekt på ledsen?
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • hundraett
                        • July 2014
                        • 80

                        #71
                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Varför skulle det tjuta för att man har för klent styrdon? Borde väl bara få sämre effekt på ledsen?

                        Det har jag ingen susning om och det tycks ändå vara ledlisten som tjuter. I min värld är det lika förvånande oavsett vad som orsakar tjutet. Min första tanke var dock att det var styrdonen eftersom att det inte tjuter på 100 procent effekt, dvs fullt påslag. Men enligt säljaren så är det ett känt problem hos JMB som de nu åtgärdat. Återstår att se om det går att köra två led på 100 procent med ett styrdon. Nu går det bara upp till 90 procent. Pinsamt dåligt kan jag tycka. Jag är nöjd med ljuset i sig, men styrdonen med tillhörande fjärrkontroll känns som en billig leksak från 90-talets Kina. Medan jag ändå klagar så kan jag också nämna att solnedgång/uppgång är riktigt dålig de sista två minuterna eftersom att stegen syns tydligt. I övrigt är övergångarna mkt mjuka och ej noterbara. Har inget att jämföra med men nå tycker jag att de blir riktigt varma.

                        Kommentar

                        • hundraett
                          • July 2014
                          • 80

                          #72
                          Nytt jox i karet

                          En ny sten från gamla akvariet på vänstra sidan, RZ. Har också släppt i 15 Sterbai. Några ny bilder då:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: översikt2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,4 KB
ID: 2172985
                          Rakt framifrån. Ordinarie ljus, inga krusiduller!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: översikt höger1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,2 KB
ID: 2172986
                          Bilden tagen från högra sidan...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: översikt vänster1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,6 KB
ID: 2172987
                          ...och så från vänstra, där den algklädda stenen syns.

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #73
                            Mycket snyggt. Är stenen till höger fake?
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • hundraett
                              • July 2014
                              • 80

                              #74
                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Mycket snyggt. Är stenen till höger fake?

                              Ja, de tre största är plaststen. Mkt välgjorda. Har också ca 20 riktiga stenar i olika färger och storlekar. Tänkte att det kunde bli för tungt med så stora riktiga. Den högra stenen har jag också låtit glipa på baksidan så att det blir en enorm grotta.

                              Kommentar

                              • Faltaren
                                • July 2005
                                • 1453

                                #75
                                Ursprungligen postat av hundraett
                                Ja, de tre största är plaststen. Mkt välgjorda. Har också ca 20 riktiga stenar i olika färger och storlekar. Tänkte att det kunde bli för tungt med så stora riktiga. Den högra stenen har jag också låtit glipa på baksidan så att det blir en enorm grotta.
                                Smart. Vill ha lite sånt med sen.
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                                Kommentar

                                Arbetssätt...