1000 liter skönhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Ursprungligen postat av hundraett
    Jag har inte hittat helt rätt vad gäller fiskmixen, och prinsessorna är något för dominanta. De har fått yngel och är grymma föräldrar. Innan ynglen så var de rätt snälla måste jag säga. Det kan hända att de ryker men nu är det så spännande att se yngelvårdandet och jag vill se hur det slutar.
    Du kan absolut inte låta dessa vackra sessor "ryka". Prinsessor är väldigt dominanta - helst då vid yngel/yngelvård - fast det vet du väl redan såklart .
    Ett eget "sesskar" skulle väl vara nåt .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #17
      Denna video kanske är något att kolla på för inspiration

      Legendary river explorer Ivan Mikolji takes you on interesting freshwater journeys to secret locations in tropical jungles recreating the habitats of your tr...
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Tråkig fiskmix som sagt, men för helsike vilken miljö du har skapat!
        Oerhört bra gjort!!!

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #19
          Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby

          Kommentar

          • hundraett
            • July 2014
            • 80

            #20
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag gillar ditt resonemang, kanske för jag tänkt likadant själv innan Det blir ett väldigt livfullt kar att titta in i och det gillade jag med mitt förra växtkar. Nu har jag kört på SA tänket denna gången för att känna på den dimensionen.
            Visst är det kul att planera och fundera på hur man vill ha det i baljan och det går ju alltid att ändra sig genom att byta eller sälja/köpa fiskar.
            Kommer du åt karet från båda sidorna? Ser man bara baksidan på bakgrunden från baksidan av karet?
            Jag ska posta fler bilder på rubbet och förhoppningsvis kan jag därigenom bjuda på nya idéer och/eller lite inspiration. Vet vad en bild här på zoopet kan förmedla! Men kan väl redan nu säga att det bara baksidan som ger inträde till att fingra på innehållet. 80 cm djup är precis lagom även om en längre pincett är bra att ha, liksom en liten pall. Bakgrundens baksida ses bara från baksidan. Jag valde ett svart draperi som bakgrun, också för att ge mer djup och minimera burkkänslan. Draperiet dras lätt bort och då kan man se igenom från hall till arbetsrum. Rätt coolt ibland kan jag tycka.

            Gissar på att jag är i en "lära mig fas" gällande arter, så jag räknar kallt med att det simmar andra arter i baljan om 1-2 år. Just nu vill jag ha ett vackert och spännande akvarium, fullt av myllrande liv. Syftet är alltså inte att maximera illusionen av realism, även om det också känns lockande.

            Kommentar

            • hundraett
              • July 2014
              • 80

              #21
              Ursprungligen postat av Inger H
              Du kan absolut inte låta dessa vackra sessor "ryka". Prinsessor är väldigt dominanta - helst då vid yngel/yngelvård - fast det vet du väl redan såklart .
              Ett eget "sesskar" skulle väl vara nåt .

              //Inger

              Jo du Inger, så kan det mkt väl bli. Har ett rätt tomt 180 liters trigon i köket. Förmodar att hela familjen hamnar där. Och ja, de är sagolikt vackra och intressanta.

              Kommentar

              • hundraett
                • July 2014
                • 80

                #22
                [QUOTE=admin;1745960]Denna video kanske är något att kolla på för inspiration

                Grymt! Efter titten inser jag att mina 80 kardinaler måste dubblas i antal. Ett sådant stim som i filmen vill jag ha. De jag har nu stimmar ok, men kan bli bättre på det. Har du någon uppfattning om hur många det bör simma i akvariet för att få den där mäktiga stimkänslan?

                Kommentar

                • hundraett
                  • July 2014
                  • 80

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Tråkig fiskmix som sagt, men för helsike vilken miljö du har skapat!
                  Oerhört bra gjort!!!
                  Tack Mr Woods, kul att höra. Tror det blir ännu häftigare då allt satt sig - det är nu bara två månader gammalt. Väntar fortfarande på algerna, som inte tycks vilja komma mer än där prinsessorna håller till. Jag förstår fiskmixkritiken men den är å andra sidan avhängig syftet med projektet. Det blir nog bättre ordning där med med tiden. Just nu är det väldigt spännande att mixa fritt. Daffodilerna kan jag själv känna att de inte hamnade riktigt rätt. Tror alla fiskar i mitt kar håller med!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #24
                    Ursprungligen postat av hundraett
                    ...Daffodilerna kan jag själv känna att de inte hamnade riktigt rätt. Tror alla fiskar i mitt kar håller med!
                    Ja, du har ju ett gäng. Snart har de tagit över!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby
                      Förvisso...

                      Kommentar

                      • hundraett
                        • July 2014
                        • 80

                        #26
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby
                        Så tänker jag med. Vi har alla olika mål och syften med våra baljor. Fel blir det bara om invånarna tar stryk av mixen, åtminstone ur ett ekologiskt perspektiv. Lite skämtsamt kan jag väl säga att i mitt kar är alla nationaliteter hjärtligt välkomna.

                        Kommentar

                        • hundraett
                          • July 2014
                          • 80

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Ja, du har ju ett gäng. Snart har de tagit över!
                          Det har de redan gjort de rackarna. De har ca 40 yngel kvar i livet, så de lär ju få byta kar rätt snart.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby
                            Även när det är direkt olämpliga blandningar så ger du det rådet?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              #29
                              Wow! Läckert!!

                              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                #30
                                Riktigt snyggt gjort. Är just ett kar på 2.5 till 3 m långt som har denna miljö som jag vill ha i vardagsrummet

                                Vad har du för teknik i karet? Pumpar och ljus t.ex.?


                                PS: Du vet där finns en fototävling som denna månad har hel kars bild som tema.
                                Senast redigerad av Webo; 01 October 2015, 10:57.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...