Projektet Sumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #61
    55 och 32 är väl det som ska vara avrinningen ner till sumpen och 27 flödet tillbaka från pumpen... Hur lågt sitter det 4,e hålet som är utanför boxen?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • joeyk
      • August 2010
      • 153

      #62
      Ursprungligen postat av åheim
      55 och 32 är väl det som ska vara avrinningen ner till sumpen och 27 flödet tillbaka från pumpen... Hur lågt sitter det 4,e hålet som är utanför boxen?

      Ursprungligen postat av jozi81
      Det där kommer bli kanon!
      Måste du limma i skåpet eller?
      Skivorna sitter nog utan rengöring, måste ju inte ens var tätt..
      4 e hålet? Märkligt...


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Idag har varit en akvariefri dag tyväär, blivit mycket annat som tagit tid. Men imorgon så ska det hända grejs igen

      Har forskat lite på det fjärde hålet som ligger lite utanför boxen. Tanken med det, är att det ska vara för vattenbyten eller tömning av vatten i karet. Så får titta på att sätta dit någon form av tapp.

      Har någon av er något bra förslag på affär eller site för beställning av pvc rör och kopplingar. Hittat några ställen, men inget bra ställe där jag kan hitta allt jag vill ha. Svårt att hitta genomföringar i pvc, speciellt för 55mm:s hålet.

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #63
        Aquawerehouse


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentar

        • joeyk
          • August 2010
          • 153

          #64
          Ursprungligen postat av jozi81
          Aquawerehouse


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Tackar! Mycket som kommer i vägen för att starta silkonandet. Nu är en uppsjö olika typer av pvc prylar beställda iaf.

          Var och köpte några rötter på Hornbach tidigare. Ganska bra pris för fina rötter. 200/st

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #65
            Här kan du också kolla rördelar och genomföringar. http://www.tritonakvarium.se/pvc-rordelar-slang/679
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • joeyk
              • August 2010
              • 153

              #66
              Nu börjar det hända lite grejer. Idag kom dessutom mina leds som ligger fint paketerat i hallen. Ska bli att packa upp i kväll efter jobbet. Men tänkte jag kunde uppdatera lite om vad som hänt i sumpen.

              Första väggen på plats .
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151117_121422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,1 KB
ID: 2173308
              Andra väggen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151117_123954.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,7 KB
ID: 2173309

              Tänkte ägna kvällen åt att få dit ytterligare en eller två väggar. Tänkte skynda lite halvsnabbt så jag får möjlighet att testa om det läcker till helgen.


              Silikonkant
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151117_124005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,9 KB
ID: 2173310

              Bör jag silikona dit en plast/glasbit då det inte blev riktigt vinkelrät och således kanske inte blir tätt? Eller ska jag lägga på ett till lager silikon?
              Senast redigerad av joeyk; 17 November 2015, 12:06.

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #67
                Led:sen på platsKlicka på bilden för större version

Namn: 20151120_200851.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,4 KB
ID: 2173333, sumpen färdigsilikonad Klicka på bilden för större version

Namn: 20151120_200803.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,4 KB
ID: 2173334och saschem produkterna hämtade på posten idag.
                Det börjar ordna upp sig i kaoset här hemma.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20151120_201517.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,6 KB
ID: 2173332


                Imorgon blir det att sätta ihop mina pvc rör, köpa ecs-substrate till sumpen och mest spännande av allt; prova att fylla sumpen med vatten, wiiiii

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #68
                  Roligt att det börjar att närma sig provfyllningen. 👍
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • joeyk
                    • August 2010
                    • 153

                    #69
                    Ursprungligen postat av joeyk




                    [ATTACH=CONFIG]77942[/ATTACH]

                    Kammare 2. Refugium; glasväggen mot kammare 3 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (33L)

                    Kammare 3. Refugium; glasväggen mot kammare 4 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (31L)

                    Kammare 4. Refugium, lite sugen på att ha lite lägre vattenstånd här och kanske ha en stor sten som går ovanför vattnet. Skulle vara häftigt att ha någon slags krabba här. Flödet mot Kammare 5 ska gå längs med kanten och där kommer det vara någon typ av canvas plast som ser till att ingen räkling eller dylikt åker in i filetdelen. (31L)
                    Utöver att Refugium kammrarna kommer vara fullsmockade med diverse växter, så kommer de även fungera som temporära yngelkammare och isoleringsceller för fisk som inte sköter sig :P. Som patrullerande permanenta fångvaktare så ser min preliminära uppsättning ut enligt:


                    kammare 1
                    2-3st Otocinclus cocama https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1

                    10talet Blå neocaridina eller möjligen orange neocardina


                    Kammare 2
                    2-3st Otocinclus macrospilus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1310&SOK=1

                    5-10 Crystal black

                    Kammare 3:
                    någon liten inkörningsfisk. Kanske

                    4-5st Boraras brigittae https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1
                    eller
                    2st Epiplatys annulatus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=292

                    och såklart kammarens givna invånare
                    5-10st Limnopilos naiyanetri http://www.practicalfishkeeping.co.u...ent.php?sid=60


                    Vad tror ni om kombinationerna?
                    Senast redigerad av joeyk; 20 November 2015, 23:11.

                    Kommentar

                    • joeyk
                      • August 2010
                      • 153

                      #70
                      [IMG]Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1448132716494.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,9 KB
ID: 2173339[/IMG]

                      Läcker ju dock ganska friskt mellan kamrarna, men det kanske inte gör någonting. Verkar hålla tät utåt iaf

                      Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #71
                        Ursprungligen postat av joeyk
                        [IMG][ATTACH]78109[/ATTACH][/IMG]

                        Läcker ju dock ganska friskt mellan kamrarna, men det kanske inte gör någonting. Verkar hålla tät utåt iaf

                        Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
                        Gör ju inget sålänge det är tänkt att alla kammare ska ha samma nivå. :-)
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • joeyk
                          • August 2010
                          • 153

                          #72
                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Gör ju inget sålänge det är tänkt att alla kammare ska ha samma nivå. :-)
                          Jo det är ju sant, var alldeles för omständigheter att tömma sumpen helt dessutom. Så skjuter det på framtiden att fixa till. Är ju sjukt sugen på att komma igång. Var och köpte ecs på södermalmsakvariebutik förut. Jan som står där är ju en riktig pärla, väldigt hjälpsam och grymt kunnig! Funderar på att handla in någon killi och ha i sumpen från hans "lilla" Odling. Enda nackdelen är ju att de är svåra att hålla med räkor.

                          Känner mig lite halvnördig just nu, jag är ute en lördagkväll 21:50 och plockar småsten mitt i sthlm. Fa fan, den här besattheten är inte nyttig [emoji14]

                          Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #73
                            Hehe. Så är det när man har blivit biten av denna hobby. ☺
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • joeyk
                              • August 2010
                              • 153

                              #74
                              Kunde inte hålla mig så stack iväg och köpte några snabbväxare och stoppade i sumpen.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,4 KB
ID: 2173375Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,8 KB
ID: 2173374Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,3 KB
ID: 2173373Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1448314302705.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,3 KB
ID: 2173368
                              Passade även på att sätta in lite leds från Clas ohlssob i taket på skåpet.

                              Väntar fortfarande på mina pvc rör så jag kan ansluta till master tanken. Räknar med att det kommer på onsdag el torsdag. Tills dess är jag på jakt efter lite mer grönt

                              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
                              Senast redigerad av joeyk; 24 November 2015, 22:10.

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                #75
                                Jag kan bara se 1 av alla dina bilder i det senaste inlägget
                                Den ser dock bra ut!!


                                Skickat från min iPad med Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...