Projektet Sumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    #31
    Ursprungligen postat av simka
    Bilder, bilder, bilder!!! Har inte mycket att tillföra diskussionen men det låter som ett vansinnigt roligt projekt!
    Kul att du tycker det, ska försöka lägga upp så mycket som möjligt. Just nu är det inte mkt att fota, har dock varit och hämtat upp glas idag. Glaset tänkte jag försöka skära till imorgon om jag lyckas hitta en design som jag gillar.

    Kommentar

    • joeyk
      • August 2010
      • 153

      #32
      Ursprungligen postat av jozi81
      http://youtu.be/DDNCGrifjeg
      En otydlig film på mina 165 liter. Har ändrat sedan dess och skippat sista avdelaren av filtermatta, numera ligger returen i k1 facket direkt.
      Denna låter en del (garaget)
      Men lösningen med k1 går göra tyst, men då får man driva mediat med en streamer istället. Sök på moving bed filter på youtube..
      +1 på flödet, en sump har du för filtrering, sen sätter du fart på vattnet i karet med en streamer.
      Häftig sump! Var också inne på Moving beds, men vågar inte chansa då jag hört att det ska föra oväsen. Min sambo är inte jättenöjd att jag skaffar det här akvariet med sump. Så får jag inte till det hyfsat ljudlöst så finns det risk för att sumpen inte blir så långlivad :P

      Kommentar

      • joeyk
        • August 2010
        • 153

        #33
        Skulle behöva lite input i designen: Postar några alternativ som jag skissat lite snabbt nu. Känner att jag tänker lite enkelspårigt, därav att de ser snarlika ut. Ett kriterie är att det blir mkt volym för refugium.

        Alternativ 1:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Alternativ 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,1 KB
ID: 2173171
        Kammare 1: Inflöde och filtermatta (7L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 2: Filtermatta (13L)
        Kammare 3: FIltermatta (9L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 4: Biofilter (4L)
        Mellan kammare 4 och 5 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 5: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (63L)
        Mellan kammare 5 och 6 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (49L)
        Mellan kammare 6 och 7 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 7: Filtermatta (6L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 8: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (16L)


        Alternativ 2:
        Klicka på bilden för större version

Namn: ALternativ 2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,2 KB
ID: 2173169

        Kammare 1: Inflöde och filtermatta (6L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 2: Filtermatta (8L)
        Kammare 3: FIltermatta (6L)
        Kammare 4: Biofilter (8L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 5: Filtermatta (6L)
        Mellan kammare 5 och 6 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (57L)
        Mellan kammare 6 och 7 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 7: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (59L)
        Mellan kammare 7 och 8 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 8: Filtermatta (1L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 9: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (12L)


        Alternativ 3
        Klicka på bilden för större version

Namn: Alternativ 3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,6 KB
ID: 2173170

        Kammare 1: Inflöde och filtermatta 10L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 2: Filtermatta (23L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan över glasväggen till kammare 4.

        Kammare 3: FIltermatta (23L)
        vattnet ska sippra igenom filtermattor och sedan under glasväggen som kommer ha en glipa på 3-5 cm längs ner.

        Kammare 4: Biofilter (15L)
        Mellan kammare 4 och 5 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 5: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (48L)
        Mellan kammare 5 och 6 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 6: Refugium (ECB substrat, växter,räkor och småfisk) (42L)
        Mellan kammare 6 och 7 ska det vara plast canvas som ska fungera som ett nät.

        Kammare 7: Doppvärmare och pump med utflöde till akvarium (10L).


        Känner mig inte riktigt nöjd med någon av lösningarna. Skulle behöva lite input
        Senast redigerad av joeyk; 30 October 2015, 17:34.

        Kommentar

        • joeyk
          • August 2010
          • 153

          #34
          Nu tror jag att jag hittat en bra lösning Kan vara så att det är för lite filtermedia?

          Alternativ 4:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Alternativ 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,0 KB
ID: 2173179

          Kammare 1: Inflöde och filtermatta 12L
          Vatten under glasvägg mellan kammare 1 och 2.

          Kammare 2: Filtermatta 12L
          Plastskiva som ska innesluta grovt grus/sten och sen canvasplast mot kammare 3.

          Kammare 3: Refugium (34L)
          Mellan kammare 3 och 4 ska en glasskiva vara kilad mellan två skivor. Ska alltså vara möjligt att ta bort skivan.

          Kammare 4: Refugium (54L)
          Mellan kammare 4 och 5 ska en glasskiva vara kilad mellan två skivor. Ska alltså vara möjligt att ta bort skivan.

          Kammare 5: Refugium (34L)
          Plastskiva som ska innesluta grovt grus/sten och sen canvasplast mot kammare 6.

          Kammare 6: FIltermattor/Biologiskt filter (12L)
          Vatten under glasvägg mellan kammare 6 och 7.

          Kammare 7: Utflöde med doppvärmare (12L).




          Den här lösningen kääns däremot närmare så jag vill ha det. Är möjligt att det är lite för lite filtermedia dock.

          Kommentar

          • joeyk
            • August 2010
            • 153

            #35
            Någon som har några synpunkter?

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #36
              Tyvärr inget jag kan något om alls men följer tråden då man ju aldrig vet vad som händer då jag i framtiden vill ha ett STORT kar ☺
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #37
                Ursprungligen postat av joeyk
                Någon som har några synpunkter?
                Kan väl tycka att du har lite för mycket smala passager, mattan täpper snabbt till och du får svårt att hålla ett högt flöde utan att det rinner över någon annanstans...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #38
                  Något som jag undra över, jag som inte kan något om detta, är varför där ska vara som många kammare? De jag har sett innan har 3-5 och direkt efter varandra som delar i karet. Vad är nyttan med så många?
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • joeyk
                    • August 2010
                    • 153

                    #39
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Kan väl tycka att du har lite för mycket smala passager, mattan täpper snabbt till och du får svårt att hålla ett högt flöde utan att det rinner över någon annanstans...
                    Du har nog rätt, justerar upp bredden när jag kommer hem. Tänkte att det skulle vara praktiskt att ha 11cm, så två 5cms filtermattor skulle få plats och det skulle vara lätt att byta ut dem. Men det vill man kanske inte göra så ofta med tanke på bakteriefloran som skulle försvinna.

                    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                    Kommentar

                    • joeyk
                      • August 2010
                      • 153

                      #40
                      Ursprungligen postat av Webo
                      Något som jag undra över, jag som inte kan något om detta, är varför där ska vara som många kammare? De jag har sett innan har 3-5 och direkt efter varandra som delar i karet. Vad är nyttan med så många?
                      Min tanke är att jag vill ha några refugiumkammare så jag öppnar upp för möjligheten att ha olika typer av räkor eller yngel isolerade, det blir givetvis en bonus då huvudsyftet är att det ska vara ett växtsektion(nitrifikation).

                      För de andra tänkte jag att jag ville ha så stort flöde genom filterytan som möjligt och att de olika filtertyperna skulle vara separerade för att det skulle bli lättare att hantera. Men har kanske gjort ett tankefel där


                      Men

                      Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                      Kommentar

                      • joeyk
                        • August 2010
                        • 153

                        #41
                        Som tur var så fick jag inte tag på nycklar till snickarboden här i huset, så nu kommer ytterligare ett alternativ med bredare kanaler.




                        Klicka på bilden för större version

Namn: Alternativ 4..jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,5 KB
ID: 2173204Klicka på bilden för större version

Namn: mått_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 2173205

                        Alternativ 5.
                        Kammare 1: inflöde från pump med klippta filterkuber från filtermatta. Flödet ska gå neråt där öppning finns på 7.5cm mot kammare 2. (13,5L)

                        Kammare 2. Refugium; glasväggen mot kammare 3 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (33L)

                        Kammare 3. Refugium; glasväggen mot kammare 4 ska kilas in mellan två lister och således vara justerbar. (31L)

                        Kammare 4. Refugium, lite sugen på att ha lite lägre vattenstånd här och kanske ha en stor sten som går ovanför vattnet. Skulle vara häftigt att ha någon slags krabba här. Flödet mot Kammare 5 ska gå längs med kanten och där kommer det vara någon typ av canvas plast som ser till att ingen räkling eller dylikt åker in i filetdelen. (31L)

                        Kammare 5. Filtermattor som i den här lösningen har en bredare kanal, räknar med att ha dem vinkelrät mot flödesriktningen. 18cm i bred borde räcka? Behöver kanske ingen avskiljare mellan kammare 5 och 6.(26L)

                        Kammare 6: Här kommer det vara biofilter, saechem matrix Bio-Media. Samt lite utrymme för annat om jag vill ha det så småningom. (13.5L) Behöver kanske ingen avskiljare till kammare 7 heller, tack Webo för att du fick mig att inte tänka mindre inrutat .

                        Kammare 7. Plats för värmare och pump för utflöde. Kör nog med Eheim 3000(mellan 1500-3000 L/H), borde funka väl?


                        Kommer inte kunna påbörja glaskärandet på några dagar nu så om ni hittar något som jag kan optimera eller förändra så hojta till


                        Kommentar

                        • copella
                          • January 2008
                          • 238

                          #42
                          hej följer tråden och tänkte att du kanske skulle vända påt och göra ett droppfilter av det hela

                          Kommentar

                          • joeyk
                            • August 2010
                            • 153

                            #43
                            Ursprungligen postat av copella
                            hej följer tråden och tänkte att du kanske skulle vända påt och göra ett droppfilter av det hela
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159034
                            Hej! Är inte så påläst om droppfilter, men inbillar mig att koldioxiden försvinner i större utsträckning. Det kanske kan vara någonting, men tror jag börjar utan.

                            Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                            Kommentar

                            • joeyk
                              • August 2010
                              • 153

                              #44
                              Akvariet har inte kommit ännu, borde komma imorgon eller lördag (7-10 dagar from förra onsdagen).

                              Biofilter beställt som kommer om två veckor. 4L sachem Matrix och en lite påse sachem purigen, det kommer nog göra susen

                              En liten fundering angående filtermattor och ppi. Tänkte införskaffa någon matta med 10ppi som finfilter inför att vattnet ska upp i akvariet. I övrigt borde ppi 30 eller grov vara det bästa väl? (Tänker på bakterietillväxt).

                              Tänkte nog fördela ungefär enligt 10/30/60 (ppi 10/ppi 20/ ppi30). Bra eller dåligt?

                              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                              Kommentar

                              • joeyk
                                • August 2010
                                • 153

                                #45
                                Var inne och spårade mitt paket idag, såg att det kommer idag!! Så nu återstår frågan hur fasiken jag ska få upp ett 210kgs akvarium till 4e våningen. Hmmm

                                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...