Knax 180-liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13129

    #91
    Ursprungligen postat av Knax
    Bygger du det på beteende eller något annat?

    Så här beter sig alla i det här akvariet så fort någon kommer nära rutan... Jag har aldrig sett fiskar som bryr sig lika mycket om vad som händer utanför karet.

    Bör jag testa omplacering? Ommöblering med mer gömställen? Annat?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    Jag vet inte riktigt hur det ser ut i nuläget med inredningen men mycket gömställen är ju bra sen skulle jag dämpa belysningen och salta 2dl/100L. Dämpat ljus drar ner den psykiska stressen och saltet den fysiska.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #92
      Ursprungligen postat av åheim
      Jag vet inte riktigt hur det ser ut i nuläget med inredningen men mycket gömställen är ju bra sen skulle jag dämpa belysningen och salta 2dl/100L. Dämpat ljus drar ner den psykiska stressen och saltet den fysiska.
      Jag har varit lite dålig på att posta bilder. Ska se vad jag kan göra åt belysningen (inte helt enkelt i ett Juwel med T5-lysrör) och testa att salta lite.

      Skickar upp lite bilder på karet från datorn sedan.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #93
        Försök att observera en stund och se om det är någon hane som hackar/jagar den skadade. I så fall kan det va lämpligt att omplacera den skadade tills den har läkt.
        I vissa fall så räcker det med en ommöblering, men har mobbningen gått för långt så är det svårt att få dom att sluta och då är omplacering av den skadade eller i vissa fall bråkstaken som gäller.

        Salt som åheim säger är en bra åtgärd också.
        Sen ska du inte se detta som något misslyckande utan så här är det med malawiciklider till och från

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #94
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Försök att observera en stund och se om det är någon hane som hackar/jagar den skadade. I så fall kan det va lämpligt att omplacera den skadade tills den har läkt.
          I vissa fall så räcker det med en ommöblering, men har mobbningen gått för långt så är det svårt att få dom att sluta och då är omplacering av den skadade eller i vissa fall bråkstaken som gäller.

          Salt som åheim säger är en bra åtgärd också.
          Sen ska du inte se detta som något misslyckande utan så här är det med malawiciklider till och från
          Det verkar vara ett dominant par, som håller det andra paret i schack. Jag har börjat samla ihop sten att bygga ut mitt "rev" med, så får vi hoppas att de får ett eget revir och att det funkar.

          Alla övriga fiskar ser ut att må bra och har inga skador.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #95
            Tråkigt nog har en golden dött idag. Märkte igår kväll att den inte mådde bra. Den ville inte äta och drog sig undan, men jag såg inga skador eller sjukdomstecken. Idag låg den död i ett hörn. Ingen hade rört den.

            Jag har bytt foder till räkmix, men varvar fortfarande med lite flingor och pellets. Vet inte om det kan vara det.
            Övriga invånare mår prima, vad jag kan se.

            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #96
              Tror inte det har med maten att göra, tyvärr sånt som händer ibland utan att man vet varför.

              Tror inte att du behöver va orolig och skönt att alla andra mår bra

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #97
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Tror inte det har med maten att göra, tyvärr sånt som händer ibland utan att man vet varför.

                Tror inte att du behöver va orolig och skönt att alla andra mår bra
                Det jag funderade på var om vår klena matberedare inte lyckats pulvrisera maten tillräckligt mycket och att den här fisken fick i sig en för stor flisa av en räka, t.ex. Lite långsökt, kanske, men jag tycker att det, trots väldigt idogt körande med matberedaren, är väldigt många hela eller nästan hela ärtskal i mixen. Jag ser även räkdelar ibland, även om de för det mesta faktiskt slukas snabbt...
                Mina golden är de glupskaste fiskarna i karet. Roligt när man serverar spirulina-pellets, som är alldeles för stora för dem, vilka de ändå hugger framför nosen på de större fiskarna och sedan simmar omkring med. Tänk tennisboll i barnamun. Men samtidigt innebär det kanske en risk, tänker jag. De hugger uppenbarligen större saker än de klarar att äta.

                Nåja, jag tänker inte gräva ner mig, utan njuter av att alla övriga är pigga, till synes friska och väldigt aktiva.

                Tack för uppmuntran, Jesper! Den behövs när man känner sig som en dålig far, jag menar husse.
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #98
                  Tappat en golden till. Den här hittar jag tyvärr inte och jag misstänker att den ligger i den grotta jag har silikonat fast på botten i akvariet och därför inte kommer in i. Jag har inte lyft alla stenar, men alla som ligger över grusnivå och inte hittat något lik...

                  I övrigt ser alla krya ut. Har börjat med en liten extramatning på morgonen, så nu är det något kryddmått vegetabiliskt flingfoder till frukost och en knapp matsked räkmix till middag som gäller i det här akvariet.

                  Ett problem jag har, är att jag vill slå av filtren när jag matar (eftersom maten annars rycks sönder och sprids i småbitar över hela akvariet innan fiskarna hinner dit), men att jag vid ett par tillfällen har missat att slå på dem igen efteråt. Det har lett till att akvariet 2 gånger har stått över natt utan filtrering och syresättning. Man kanske är dum i huvudet som skriver ut detta på ett akvarieforum, men då får jag väl leva med det. Frågan är om det finns någon lösning för en person med dåligt minne... Jag menar, det finns ju timers, men finns det några som man kan klippa till så att de bryter strömmen typ en halvtimme och sedan hoppar det igång igen?
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #99
                    Tråkigt med firrarna.

                    Det där med timer borde väl gå att hitta. Finns ju som äggklockor till spisar.

                    Bra att man även delar med sig av misstagen, för sådana gör vi alla.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Trist när allt inte går som man vill. Jag tycker att det är bra att du berättar om din akvarievardag. Många fiskar har ju egentligen dött för att tekniken eller jag själv fallerar. Så där är det bara. Känns befriande att du berättar sånt som annars döljs i hemlighet hemma. Du är som oss andra, du gör fel ibland.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Tråkigt med firrarna.

                        Det där med timer borde väl gå att hitta. Finns ju som äggklockor till spisar.

                        Bra att man även delar med sig av misstagen, för sådana gör vi alla.
                        Det är ju det, att jag vill ha en timer som slår *av*, inte på. Men det finns nog inget sådant, bara att lära sig att komma ihåg att filtren ska igång igen efter matning...

                        Jo, jag tänkte så, att alltid är det väl någon som känner sig lite mindre dum, om man delar med sig.

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Trist när allt inte går som man vill. Jag tycker att det är bra att du berättar om din akvarievardag. Många fiskar har ju egentligen dött för att tekniken eller jag själv fallerar. Så där är det bara. Känns befriande att du berättar sånt som annars döljs i hemlighet hemma. Du är som oss andra, du gör fel ibland.
                        Visst kan det bli knas, tack för att du förstår och stöttar.

                        Det är ju verkligen inte bara elände i burken. Alla Acei är jättefina nu och alla skador på fenorna är borta. Rostcikliderna är klart mycket mer aktiva och även om de fortfarande är försiktiga, är de snabbare fram nu, tar för sig av maten och färgar fint. Ska försöka fota lite i helgen.

                        Mina golden var verkligen ytte-pyttiga, inte stort mer än yngel när jag köpte dem. Jag tänker att lite svinn får man räkna med. Men jag vill inte tappa fler.
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • BrigTSD
                          • February 2015
                          • 131

                          Det är bara att programmera timern att vara igång dygnet runt förutom just den halvtimmen då du matar. Det klarar till och med ett kopplingsur från Clas Ohlson för 40-50 spänn.

                          Jag har också blivit av med två Golden på samma sätt. De slutade att äta och tynade sakta men säkert bort. De hade inga synliga skador eller typiska sjukdomssymptom. De övriga fiskarna mådde fint. Det är mycket möjligt att de var sjuka eller helt enkelt inte stod sig i konkurrensen. Bara att släppa och gå vidare. Har de inte smittat resten av tanken så får man vara glad för det.

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            Ursprungligen postat av BrigTSD
                            Det är bara att programmera timern att vara igång dygnet runt förutom just den halvtimmen då du matar. Det klarar till och med ett kopplingsur från Clas Ohlson för 40-50 spänn.

                            Jag har också blivit av med två Golden på samma sätt. De slutade att äta och tynade sakta men säkert bort. De hade inga synliga skador eller typiska sjukdomssymptom. De övriga fiskarna mådde fint. Det är mycket möjligt att de var sjuka eller helt enkelt inte stod sig i konkurrensen. Bara att släppa och gå vidare. Har de inte smittat resten av tanken så får man vara glad för det.
                            Nu är jag väl inte så duktig på att hålla fasta matningstider... Jag får försöka skärpa mig helt enkelt. Det händer ju trots allt inte så ofta, 2 gånger på den här tiden är ju inte överdrivet mycket. Men det drar ju med sig vattenbyte och är i allmänhet lite meckigt.

                            Tack för input, det låter precis likadant som för mig. Tycker allmänt att tillväxten på mina golden går trögt, trots räkmix och extra matning. Mina Acei äter ju mest och skiter lika mycket, eftersom de är störst i karet.

                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det kan ju hända att Golden som en några andra ciklider är överdrivet lättstressade och då får sämre immunförsvar, tarmsjukdomar etc. om de inte är i ett optimalt läge i karet. Så att det räcker att andra individer, arter etc. tar utrymmet i karet så tynar de bort. Spånar bara.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Det kan ju hända att Golden som en några andra ciklider är överdrivet lättstressade och då får sämre immunförsvar, tarmsjukdomar etc. om de inte är i ett optimalt läge i karet. Så att det räcker att andra individer, arter etc. tar utrymmet i karet så tynar de bort. Spånar bara.
                                Det kan ju gott hända. De har en irriterande vana också. När jag matar med spirulinapellets håller sig alltid mina golden framme och hugger varsin jättestor, alldeles för stora för att dessa små fiskar ska kunna få i sig dem, så de simmar omkring med dessa i munnen, medan den mat de faktiskt kan äta hamnar i magarna på övriga.

                                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...