Knax 180-liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #61
    Här hade jag visst missat mycket

    Ja elongatusen borde du få byta tycker jag. Dom kan va rätt så ettriga, och speciellt i ett 180l.
    Ring handlaren först innan du åker dit, men det borde inte vara några problem

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #62
      Elongatus kan bli lite knepigt i en 180 liters tank. Omöjligt är det inte men oftast blir det som i ditt fall att hanen ska ha hela bottenytan samtidigt. Det är ju lite tråkigt när de övriga fridsamt försöker beta på stenarna och så kommer den där jäkeln i 180 knop och ska jaga bort dom hela tiden. Samtidigt så är det en rolig och livlig art så får man grannsämjan att fungera så är det värt mödan. Men en 180 liters tank är som sagt i minsta laget.

      Jag har precis fått en grupp Maingano som är en nära släktning till Elongatus och har liknande temperament att fungera hyfsat i ett juwel 240. Det krävdes en del handpåläggning men nu har jag en dominant hane och ett gäng honor/kuvade hanar. Då och då tar han ett varv runt tanken och jävlas med de övriga men oftast håller han sig vid en grotta där han gräver eller bara sitter och surar allmänt.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #63
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Här hade jag visst missat mycket

        Ja elongatusen borde du få byta tycker jag. Dom kan va rätt så ettriga, och speciellt i ett 180l.
        Ring handlaren först innan du åker dit, men det borde inte vara några problem
        Det verkar som att det är en hane som styr med järnhand (järnfena?) och övriga ligger lågt. Den andra hanen färgar lite om han får vara ifred några minuter, men honorna är betydligt segare. De är väldigt grådassiga nästan hela tiden och då faller lite grejen med den här arten, som jag valde mycket pga den vackra, mörka färgen.

        Ursprungligen postat av BrigTSD
        Elongatus kan bli lite knepigt i en 180 liters tank. Omöjligt är det inte men oftast blir det som i ditt fall att hanen ska ha hela bottenytan samtidigt. Det är ju lite tråkigt när de övriga fridsamt försöker beta på stenarna och så kommer den där jäkeln i 180 knop och ska jaga bort dom hela tiden. Samtidigt så är det en rolig och livlig art så får man grannsämjan att fungera så är det värt mödan. Men en 180 liters tank är som sagt i minsta laget.

        Jag har precis fått en grupp Maingano som är en nära släktning till Elongatus och har liknande temperament att fungera hyfsat i ett juwel 240. Det krävdes en del handpåläggning men nu har jag en dominant hane och ett gäng honor/kuvade hanar. Då och då tar han ett varv runt tanken och jävlas med de övriga men oftast håller han sig vid en grotta där han gräver eller bara sitter och surar allmänt.
        Vad skulle jag kunna prova? Mer sten? Eller vad innebär handpåläggning? ☺

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #64
          Hopplöst, jag har försökt ett bra tag att få vettiga bilder med min mobilkamera, men det blir att plocka fram systemkameran imorgon. Hur som helst har den dominante elongatus-hanen nu börjat jaga övriga invånare också, så imorgon blir han upphåvad och så får han åka tillbaka till Nol med sina artfränder.

          Då inställer sig frågan: Vad kan jag nu sätta in istället? Kent hade vad han trodde var en korsning, av Labidochromis 'Hongi' "sunflower" och vet-inte-vad. Väldigt vackra, men jag vet förstås inget om temperament.
          Rödzebra skulle kunna vara ett alternativ, men möjligen blir de för mycket revirhävdande?

          Egentligen är jag nu ute efter något som bryter av färgmässigt, på samma sätt som P. elongatus "neon spot" gör. Samtidigt är ju balansen i det lilla akvariet viktigast och jag tar hellre en enahanda färgskala än slagsmål och döda fiskar. Så socolofi är uppe på tapeten igen.

          Finns det någon röd eller mörk mbuna, med rätt temperament? Helst en växtätare.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #65
            Ursprungligen postat av Knax
            Det verkar som att det är en hane som styr med järnhand (järnfena?) och övriga ligger lågt. Den andra hanen färgar lite om han får vara ifred några minuter, men honorna är betydligt segare. De är väldigt grådassiga nästan hela tiden och då faller lite grejen med den här arten, som jag valde mycket pga den vackra, mörka färgen.



            Vad skulle jag kunna prova? Mer sten? Eller vad innebär handpåläggning? ☺

            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            Ja, det är förändringar i möblemanget eller förändringar i grupperna man har att jobba med. Ibland räcker det med att arrangera om stenarna men ibland får man plocka bort individer som ställer till det.

            Det är inte alltid det finns en lösning så man ska inte tappa sugen om man måste plocka bort en hel grupp.

            Kommentar

            • BrigTSD
              • February 2015
              • 131

              #66
              Ursprungligen postat av Knax
              Finns det någon röd eller mörk mbuna, med rätt temperament? Helst en växtätare.
              Rostciklider tycker jag är rätt tjusiga. De är vanligtvis väldigt lugna.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #67
                Ursprungligen postat av BrigTSD
                Rostciklider tycker jag är rätt tjusiga. De är vanligtvis väldigt lugna.
                Ja rostciklid skulle nog funka bra i ditt kar. Snygga är dom också tycker jag.

                Både hongi och rödzebra är nog lite för aggro. Speciellt rödzebra där är hanarna ofta rätt tjuriga.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #68
                  Ursprungligen postat av BrigTSD
                  Rostciklider tycker jag är rätt tjusiga. De är vanligtvis väldigt lugna.
                  Bra tips! Finns det många färgvarianter? Jag får höra med Kent vad han har hemma.

                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Ja rostciklid skulle nog funka bra i ditt kar. Snygga är dom också tycker jag.

                  Både hongi och rödzebra är nog lite för aggro. Speciellt rödzebra där är hanarna ofta rätt tjuriga.
                  Ungefär vad jag har fått ihop vid läsning av olika beskrivningar, men folk har ju olika erfarenheter, så jag frågar lite ändå. Tack!!
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Fisk via Frasse
                    • April 2015
                    • 7

                    #69
                    Rostciklid snygg men kan bitas en del vid ommöblering i karet.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #70
                      Ursprungligen postat av Fisk via Frasse
                      Rostciklid snygg men kan bitas en del vid ommöblering i karet.
                      Åhå, det var ju intressant information. Man får väl vara försiktig med att ändra för mycket, då.

                      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #71
                        Jag åkte till Kent och han var snäll nog att låta mig byta. Lite orolig för att de elongatus som bott hos mig en vecka inte skulle komma in i gänget igen. Det hade tydligen varit lek i det akvariet.

                        Nå, 6 rostciklider fick följa med hem. Så vackra! Bilderna blev suddiga, ska plocka fram min Nikon ikväll, så ni får se. Laddar snart upp lite sudd från datorn.

                        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #72
                          Mycket bra byte!

                          Rostciklid var en av mina första Malawi och dom är nog den snällaste malawicikliden enligt mig. Och riktigt snygga när dom färgar ut. Också väldigt lättlekt.

                          Men det är alldeles för lite bilder i tråden

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #73
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Mycket bra byte!

                            Rostciklid var en av mina första Malawi och dom är nog den snällaste malawicikliden enligt mig. Och riktigt snygga när dom färgar ut. Också väldigt lättlekt.

                            Men det är alldeles för lite bilder i tråden
                            Tack Jesper!

                            Jag har problem med kameror och datorer just nu, så jag skriver allt i mobilen och appen kraschar när jag lägger in bilder. 😡

                            Ett kort klipp på Instagram:
                            11 likes, 4 comments - Mats Oscarsson (@oscarssonmats) on Instagram: "Lite nya rekryter i malawi-akvariet #malawi #cichlids #rostciklid #iodotropheussprengerae"


                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #74
                              Fina fiskar du har i karet.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                #75
                                Ursprungligen postat av Webo
                                Fina fiskar du har i karet.
                                Tack! Visst är de?

                                Jag är nöjd med valet av arter och deras färger. Ska jag vara ärlig (och det ska jag väl) är det mycket estetik i detta fallet. Det här akvariet står i vardagsrummet och är mycket en inredningsdetalj. Det är kul att se hur de beter sig, eftersom jag aldrig haft Malawi förut.
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...