Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    #61
    Ursprungligen postat av Inger H
    Nope.

    //Inger
    När jag går in och kollar, så står det att den är "offentlig", men bevisligen så är den inte det...
    Jag och YouTube är inte polare, så går och kollar lite på firrarna live istället.

    Ska försöka lösa detta senare.

    /Johan

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #62
      Ursprungligen postat av JiWe
      När jag går in och kollar, så står det att den är "offentlig", men bevisligen så är den inte det...
      Jag och YouTube är inte polare, så går och kollar lite på firrarna live istället.

      Ska försöka lösa detta senare.

      /Johan
      Jag är inte heller vän med YT, så du är inte ensam . För mig tar det säkert ett dygn att ladda upp en filmsnutt som är på ett par minuter, så då tryter mitt tålamod. Fast det är nog inte YT:s fel att det tar så lång tid.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #63
        Filmen fungera nu iaf. Jag kunde se den.

        Skickat från min SGP311 via Tapatalk
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #64
          Funkar här med, ser ju toppenfint ut. Snart har du små minisessor i karet .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            #65
            Ursprungligen postat av Inger H
            Funkar här med, ser ju toppenfint ut. Snart har du små minisessor i karet .

            //Inger
            Tack Inger, ja med lite tur så kanske det blir småttingar

            Hoppas även att hästnosarna kommer att lyckas, hade varit riktigt kul!

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              #66
              När jag satt och plöjde igenom massa trådar, både här och på andra sidor, så läste jag både två och tre diskussioner gällande ramakvarium och aluminiumbänk. Ofta fanns det en fundering om golvet skulle sätta sig, och därigenom orsaka läkage i karet.

              Även jag hade dom funderingarna, och funderade på om jag skulle bygga en egen bänk. Planerade att svetsa ihop en bänk med sex ben, och justerbara fötter. Tänkte även ha en tjock skiva som skulle ligga mellan karet och bänken. Hade bestämt mig för ett kar från Åleds, på 420 liter.

              När jag diskuterade detta med Arnold, så tyckte han givetvis att deras egna bänkar var dom bästa. Då jag fick ett riktigt bra pris, så slutade det med att jag köpte även bänken där. Då återstod mina funderingar om belastningen per ben på golvet. Då jag själv har renoverat huset, så har jag koll på var och på vilket håll bjälkarna går, och vilket mellanrum det är, i detta fallet så är det cc 600 mm. På bjälkarna så ligger det ursprungliga trägolvet (huset är byggt-40) och ovanpå det, så har jag lagt 22 mm spånskiva.

              Detta borde inte vara något problem, men för säkerhets skull så tillverkade jag en skiva som ställningen står på, detta för att (åtminstone i teorin) sprida ut vikten/trycket på en större yta.

              Jag tog en mdf-skiva i tjockleken 16 mm, och sågade ut två skivor som var 50 mm längre och bredare än bänken. Hellimmade ihop dessa med sättlim. Klädde sedan ovansidan med laminatgolv av tjockleken 8 mm, så den totala tjockleken blev 40 mm. Även detta hellimmades med sättlim. Satte även en eklist runt om, för att det skulle se snyggt ut.

              Bifogar bild på ett av hörnen av skivan:

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 2171618

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • JiWe
                • January 2015
                • 103

                #67
                Igår beställde jag ett ytterfilter, ett JBL e1501. Kände att jag ville ha lite mera drag i karet, kör ju med bottenfilter med ett 1500 l/h pumphuvud samt en liten streamer som pumpar ca 600 l/h.

                Idag kom det, och efter jobb och middag, så blev det kvällens projekt

                Lite pillerill blev det innan jag fick igång det (Tack Tommy för hjälpen!) men när det väl snurrade på så blev jag mer än nöjd.
                Tyst, med bra tryck i mitt 420 liters, och även fiskarna uppförde sig som om det var ett lyft!

                Kör med strilröret nu, och tror att det får sitta kvar i fortsättningen också. Ska testa imorgon att sätta utblåset i andra änden av karet, och se hur det blir.

                Alltid kul att greja lite Tror jag tillomed ska ta mig en liten whiskey, tycker jag har gjort mig förtjänt av det...

                //JiWe

                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  #68
                  Lördagsmys i karet

                  Det ena paret av hästnosarna "övar" lite, tror att dom är för unga/små, men man vet ju aldrig

                  Länkar till en film, ber om ursäkt för den bedrövliga kvalitén, men slet bara upp smartphonen och filmade, ville ju inte missa evenemanget...

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #69
                    Gillar väldigt mycket filmer med lekande fiskar . Snart levande mat till sessorna, eller vad tror du?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • JiWe
                      • January 2015
                      • 103

                      #70
                      Vi får väl se hur det går, är ju inte säkert att dom går så länge att det blir yngel.
                      Men det hade varit riktigt kul, så håller tummarna

                      Sen är det väl stor risk att dom blir mat, finns ju mycket sten och många gömställen, men blir nog tufft!

                      //JiWe

                      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • JiWe
                        • January 2015
                        • 103

                        #71
                        Fru hästnos har ställt sig i en grotta i ett av stenrösena, och hon ser ut som hon har påssjukan, så jag håller tummarna

                        //JiWe

                        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • JiWe
                          • January 2015
                          • 103

                          #72
                          Försökte ta en bild på den ruvande hästnosen, men hon håller sig undan.
                          Till sist blev det några bilder, inte bra, men ändå lite kul att ha
                          Lägger även upp en bild på Prinsess-hannen, ser ut som om han funderar på vad jag pysslar med...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 27052015-_DSC7167.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,1 KB
ID: 2171736Klicka på bilden för större version

Namn: 27052015-_DSC7248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,6 KB
ID: 2171737

                          //JiWe

                          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • JiWe
                            • January 2015
                            • 103

                            #73
                            Igår så hade hästnosen gått med rommen i 12 dagar, och mycket riktigt så lämnade hon över till hannen.
                            Ett roligt skådespel att se, med mycket darrningar och spelande för varandra.
                            Sen ställde hon sig lodrätt, med munnen neråt, och släppte ut ett/en i taget.
                            Hannens beteende var lite speciellt, tycker jag, han stod ungefär 10-15 cm ifrån honan,
                            och varje gång hon släppte ut ett romkorn, så tog han det blixtsnabbt i munnen, och försvann
                            in i ett av stenrösena. Efter någon minut så återkom han, och spelet fortsatte.
                            Men när dom var klara, så tyckte jag att det såg ut som om han knappt hade något i munnen.
                            Jaja, dom är ju nybörjare, så det löser sig säkert med tiden.

                            Imorgon lördag så kommer jag att hälsa på Kent i Nol, och utöka invånarantalet i karet.
                            Någon Julle och ett gäng snäcklekare och kanske något annat får följa med hem

                            //JiWe

                            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              #74
                              Gårdagens lilla utflykt till Kent i Nol var lyckad, mycket att titta på och mycket trevligt att tjata lite med någon som är så kunnig som Kent.
                              Fick även med mig några nya invånare till karet; 4 st Julidochromis ornatus och 3 par Lamprologus similis Tanken var att jag skulle köpt ett par av Jullarna, men då Kent inte kunde med säkerhet plocka ut ett par, så tog jag alla fyra.
                              Finns ju en chans att jag blir tvungen att flytta några, när dom har parat ut sig, men det får tiden utvisa.
                              Blev även ett par Prinsessor och även en Ancistrus-hona, så slipper min hane vara ensam

                              Lite märkligt att det finns människor som tycker det är konstigt att man kör sammanlagt över 60 mil för att handla fisk,
                              det förstår jag inte alls...

                              Lägger upp ett par bilder på nyförvärven
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 07062015-_DSC7353.jpg
Visningar: 2
Storlek: 114,3 KB
ID: 2171861Klicka på bilden för större version

Namn: 07062015-_DSC7359.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 2171862

                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Trevligt att läsa om dina fiskar JiWe. Du är verkligen grym på att ta bilder. Fantastiska!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...