Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    Nu ska det vara fixat Webo och Inger, glömde det som vanligt...
    Senast redigerad av JiWe; 22 October 2015, 20:14.

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Kul att se JiWe, lite mysiga alger att beta av har karet också fått .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • JiWe
        • January 2015
        • 103

        Japp, dom är uppskattade både av fiskarna, men även av mig. Tillhör den minoriteten som gillar alger, åtminstone i ett Tangayika eller Malavi-kar

        //JiWe

        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Ursprungligen postat av JiWe
          Japp, dom är uppskattade både av fiskarna, men även av mig. Tillhör den minoriteten som gillar alger, åtminstone i ett Tangayika eller Malavi-kar
          Snyggt. Jag gillar också lite alger på stenen i ett malawikar. Jag har själv en del alger på mina sten. Ger mera liv i karet tycker jag.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • JiWe
            • January 2015
            • 103

            Ursprungligen postat av Webo
            Snyggt. Jag gillar också lite alger på stenen i ett malawikar. Jag har själv en del alger på mina sten. Ger mera liv i karet tycker jag.
            Gott att höra att jag inte är ensam! Tycker också att det ger mer liv i karet, och tittar man på bilder från någon av sjöarna, så är det ju så det ser ut.

            //JiWe

            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              Vid kvällens akvariemys, så såg jag att snäcklekarna hade ytterliggare några yngel. Av storleken att dömma, så har dom bara varit frisimmande några dygn.

              Blir spännande att se om dom klarar sig, börjar ju bli rätt mycket fisk nu, med alla övrig yngel. Men, har ju
              aldrig varit min avsikt att odla, utan tycker mest att det är väldigt intressant att studera deras yngelvård.


              Både snäcklekarna och Prinsessorna har ju en ganska unik taktik att ta hand om sina yngel, att tidigare generationer hjälper till, vilket är häftigt att se.

              Jämför jag med mina Julidichromis Ornatus, så har dom en helt annan taktik. Nu har väl Jullarna sin sjätte kull frisimmande, som tur är så är kullarna små. Men man ser att när ynglen är uppemot 2 cm så kör föräldarna bort dom när dom kommer för nära småttingarna, och dom gör det ganska tufft också. Men även ynglen i den storleken är tuffa, dom flyttar sig bara undan en liten bit, och sen tillbaka och leta ätbart i algmattan. Ett facinerande skådespel

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Har nu tittat igenom samtliga filmer och beundrar ditt engagemang. Märks att du tar väl hand om dina fiskar. Ynglen ser lika välmående ut som sina föräldrar. Mystiskt verkligen med Jungfru-leken. Funderar på hur det gick till egentligen.
                Blir verkligen ordentligt peppad att testa Tanganyika. Kul att se att de funkar lika bra i vanligt vatten med grus, rötter och annat. Vet du vad du kar för hårdhet på vattnet?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Har nu tittat igenom samtliga filmer och beundrar ditt engagemang. Märks att du tar väl hand om dina fiskar. Ynglen ser lika välmående ut som sina föräldrar. Mystiskt verkligen med Jungfru-leken. Funderar på hur det gick till egentligen.
                  Blir verkligen ordentligt peppad att testa Tanganyika. Kul att se att de funkar lika bra i vanligt vatten med grus, rötter och annat. Vet du vad du kar för hårdhet på vattnet?
                  Godmorgon Bluewing,

                  Vattenvärdena har sedan jag startade upp karet legat stabilt på: PH8 och GH 7

                  När jag stoppade i den första roten så kollade jag värdena dagligen, för att hålla koll, men det har legat stabilt,
                  trots att jag nu har ett gäng rötter.

                  Det enda som jag har gjort, är att jag har några kilo kalkhaltigt grus (köpt på Åleds) som ligger på bottenfiltret.
                  Bottenfiltret ligger under stenröset på vänstersidan, och genomströmningen är 1500 liter/timme.

                  Kör även ett ytterfilter JBL 1501, så det är lagom snurr i karet.

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    Vad det gäller de senaste ynglen av Princessan, så är ju den enda förklaringen att hon har lekt med ett av ynglen från den första kullen. Trodde att dom var för unga, kläcktes ju i slutet av Juni (om jag minns rätt), men då jag inte tror på Jungfru-födsel så är det ju den enda tänkbara förklaringen.

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av JiWe
                      Gott att höra att jag inte är ensam! Tycker också att det ger mer liv i karet, och tittar man på bilder från någon av sjöarna, så är det ju så det ser ut.
                      Så här ser mitt ut just nu med lite skit på rutan och när de har grävt så sanden har lagt sig överallt och tagen med mobilkameran.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20151023_200722.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,1 KB
ID: 2173131
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • JiWe
                        • January 2015
                        • 103

                        Ursprungligen postat av Webo
                        Så här ser mitt ut just nu med lite skit på rutan och när de har grävt så sanden har lagt sig överallt och tagen med mobilkameran.

                        [ATTACH=CONFIG]77848[/ATTACH]
                        Snyggt! Kan tänka mig att det är bra fart i det karet!

                        //JiWe

                        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ja där händer en del i det. Men bra med gömställen så inget obbigt jjagande på varandra, vilket är skönt.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • JiWe
                            • January 2015
                            • 103

                            I helgen kommer jag att hämta två stycken 150-liters kar, som kommer att fungera som yngelkar ett tag. Tre kullar Prinsessor samsas nu, och av Ornatusen har jag nog 6 kullar (men små kullar) så behöver flytta väck en del. Funderar just nu på olika varianter på fiskfällor, får se om jag kommer fram till något som funkar. Hade ju varit skönt att slippa plocka bort all sten

                            //JiWe

                            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av JiWe
                              I helgen kommer jag att hämta två stycken 150-liters kar, som kommer att fungera som yngelkar ett tag. Tre kullar Prinsessor samsas nu, och av Ornatusen har jag nog 6 kullar (men små kullar) så behöver flytta väck en del. Funderar just nu på olika varianter på fiskfällor, får se om jag kommer fram till något som funkar. Hade ju varit skönt att slippa plocka bort all sten
                              Låter som du har ett riktigt härligt liv med dina fiskar där borta. Spännande att få en berättelse om hur du lurade ynglen sedan.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • JiWe
                                • January 2015
                                • 103

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Låter som du har ett riktigt härligt liv med dina fiskar där borta. Spännande att få en berättelse om hur du lurade ynglen sedan.
                                Det stämmer bra, dom trivs och, konstigt nog, så håller dom sams utan några större bråk. Bara lite markeringar ibland, typ "hit men inte längre", vilket glädjer mig. Har fungerat över förväntan att ha tre olika arter i karet, och samtliga leker och trivs, vilket är gött!

                                Nu funderar jag på vad dom nya karen ska stå på, hade förhoppningen att det skulle funka med en kraftig plåthylla som jag beställt. Men när den kom idag, så blev jag lite besviken, den kändes lite för klen. Den hamnar i källaren istället, förvaring behövs alltid.

                                Så just nu går tankarna att bygga en bänk, där det då kommer att stå två 152-liters kar bredvid varandra.
                                Har ju byggt några bänkar förr, så det är ju inte så märkvärdigt, men var inte så sugen på att bygga nu.

                                Får försöka komma fram till ett beslut under kvällen, ska ju dra upp till Kent på lördag och hämta karen, så det kan ju vara att bra att veta hur det kommer att bli.

                                Och, givetvis kommer jag rapportera om "uppfiskningen" av yngeln

                                Får väl hälla upp en liten Whiskey och fundera lite ikväll
                                Senast redigerad av JiWe; 26 November 2015, 16:33.

                                //JiWe

                                Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...