Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #46
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag har också haft prinsessor, Mats inspirerade mig att skaffa dessa. Jag försökte att efterlikna hans otroligt fina sesskar, men det blev ju inte alls som hans förstås (han hade många kilo sten i det karet), fast blev ganska så nöjd ändå . Dom förökade sig hej vilt, så karet blev för litet till slut, så jag blev tvungen att ge bort dom.
    //Inger
    Ursprungligen postat av JiWe
    Under genomläsningen av ett stort antal trådar, så fick jag inspiration från många håll. Vad det gäller sessorna, så var det även i mitt fall Mats som inspirerade mig, så det är hans förtjänst att dom bor i mitt kar
    Jisses, tack skall ni ha!
    Ja, det är verkligen kul att ha kunnat inspirera - dessutom till stordåd som era kar är och var!
    Jag kan ju säga att jag, på något sätt, gick all in med det 540-liter stora art-karet för prinsessvarianten Neolamprologus gracilis, med alldeles makalösa mängder sten.
    Tyvärr fick jag avbryta det gracilis-projektet när det var som bäst, på grund av ett annat, lite större, kar som skulle få plats där istället.

    (JiWe - kolla om du kan få upp några flata stenar lite närmare ytan, och belys dessa, så blir det fina algmattor för hästnosarna att gå och beta på).

    Kommentar

    • JiWe
      • January 2015
      • 103

      #47
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      (JiWe - kolla om du kan få upp några flata stenar lite närmare ytan, och belys dessa, så blir det fina algmattor för hästnosarna att gå och beta på).
      Låter som en bra idé, ska "inventera" stensamlingen för att se vad som finns

      //JiWe

      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #48
        Ursprungligen postat av JiWe
        Låter som en bra idé, ska "inventera" stensamlingen för att se vad som finns

        Här ser du stenmassor med varvat runda och flata stenar där jag använt lite "drivved" också, nära ytan. Om man håller sig i skinnet ett tag så bildas fina algmattor med massor av mumsfillibabba för fiskarna!



        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • JiWe
          • January 2015
          • 103

          #49
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Här ser du stenmassor med varvat runda och flata stenar där jag använt lite "drivved" också, nära ytan. Om man håller sig i skinnet ett tag så bildas fina algmattor med massor av mumsfillibabba för fiskarna!


          Ser fantastiskt läckert ut

          Vad är det för "drivved" du har puttat i?

          Jag är sugen på att stoppa i lite rötter eller annat, men vet inte vad som kommer att funka,
          dvs som inte påverkar vattnet i fel riktning?

          //JiWe

          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #50
            Ursprungligen postat av JiWe
            Ser fantastiskt läckert ut

            Vad är det för "drivved" du har puttat i?

            Jag är sugen på att stoppa i lite rötter eller annat, men vet inte vad som kommer att funka,
            dvs som inte påverkar vattnet i fel riktning?
            Det är vanliga köperötter, typ Mopani, Red Moore o.s.v.
            Nu är de rötter jag använder i Tanganyika-sammanhang rejält urlakade så de påverkar inte vattnet i speciellt hög grad.
            Men, man får ju vara med på noterna och byta vatten regelbundet så att det inte surar till sig i baljan.
            Jag har tittat på en hel del filmer och bilder från Tanganyikasjön, och ganska ofta - lite högre upp mot "strandkanterna", alltså den miljö vi gärna använder som förlaga när vi inreder Tanganyikabaljor - ser man en hel del rotdelar, träd, grenar o.dyl. som ligger i vattnet och bland stenarna. Därför har jag valt att faktiskt sätta in sådana detaljer i vissa av mina Tanganyikainredningar.
            Många tycker att detta är fel och/eller fult, men jag bryr mig inte så mycket om det.

            Här är några bilder på Tanganyika-kar där jag valt att addera trädetaljer:
            Bifogade filer

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              #51
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det är vanliga köperötter, typ Mopani, Red Moore o.s.v.
              Nu är de rötter jag använder i Tanganyika-sammanhang rejält urlakade så de påverkar inte vattnet i speciellt hög grad.
              Men, man får ju vara med på noterna och byta vatten regelbundet så att det inte surar till sig i baljan.
              Jag har tittat på en hel del filmer och bilder från Tanganyikasjön, och ganska ofta - lite högre upp mot "strandkanterna", alltså den miljö vi gärna använder som förlaga när vi inreder Tanganyikabaljor - ser man en hel del rotdelar, träd, grenar o.dyl. som ligger i vattnet och bland stenarna. Därför har jag valt att faktiskt sätta in sådana detaljer i vissa av mina Tanganyikainredningar.
              Många tycker att detta är fel och/eller fult, men jag bryr mig inte så mycket om det.

              Här är några bilder på Tanganyika-kar där jag valt att addera trädetaljer:
              Först av allt: läckra bilder på vackra interiörer

              Har också kollat på filmer från Tanganyikasjön, och det är ju som du säger rätt mycket rötter och grenar i deras naturliga miljö, så jag vill gärna testa det.

              Och, det är dessutom (i mina ögon) djäkligt snyggt

              Tror jag har någon/några gammla rötter, som har legat i kar tidigar. Ska försöka rota fram dom.

              Om jag skaffar några nya, så får väl dom bo i en tunna ett bra tag, innan dom får flytta in

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #52
                Ursprungligen postat av JiWe
                Först av allt: läckra bilder på vackra interiörer

                Har också kollat på filmer från Tanganyikasjön, och det är ju som du säger rätt mycket rötter och grenar i deras naturliga miljö, så jag vill gärna testa det.
                Och, det är dessutom (i mina ögon) djäkligt snyggt
                Tror jag har någon/några gammla rötter, som har legat i kar tidigar. Ska försöka rota fram dom.
                Om jag skaffar några nya, så får väl dom bo i en tunna ett bra tag, innan dom får flytta in
                Låter kanonbra! Ös på!

                Kommentar

                • JiWe
                  • January 2015
                  • 103

                  #53
                  Hittade en av mina gamla rötter, och efter rengöring och blötläggning, så ligger den i karet nu.
                  Ska försöka hitta lite flera, tycker att det blir riktigt läckert.
                  Återkommer med bilder på inredningen, när jag är nöjd

                  Blir bilder på två hannar, hästnosen är riktigt kaxig, medan prinsessan är mera lugn

                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC7059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,6 KB
ID: 2171381Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC7080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2171382

                  //JiWe

                  Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • JiWe
                    • January 2015
                    • 103

                    #54
                    En av hästnosarna har fått ett "sår" precis vid gällocket, det är den hannen som gärna jagar dom andra.

                    Det kan ju vara så att skadan har uppstått pga att det är trångt när han jagar fram i stenröset, men
                    vill gärna ha lite input.

                    Kan ju vara svamp, vilket jag tycker det ser ut som.

                    Tar tacksamt emot förslag!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: sjuk hästnos.jpg
Visningar: 2
Storlek: 169,8 KB
ID: 2171402

                    //JiWe

                    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • JiWe
                      • January 2015
                      • 103

                      #55
                      Dagarna har rullat på och pga att annat i livet har tagit stor plats, så har jag varit frånvarande här.

                      Karet har nu varit igång lite över tre veckor, och allt rullar på som det ska. Efter ungefär 19 dagar så började Nitriten stiga, men den var aldrig uppe på några "farliga" nivåer, och är idag inte mätbar, vilket känns gott

                      Har matat lite varannan dag, och det gick ju bra denna gången också, även om det nästan är 30 år sen jag startade upp ett kar senast.

                      Inspirerad av Mats bilder, så har det även åkt i några rötter, vilket jag tycker är djäkligt snyggt!
                      Blev också lite Valisneria och några Anubias, så nu är jag nöjd med inredningen.

                      Har hållit koll på vattnet, och rötterna påverkade inte PH alls

                      Hästnoshannen på bilden i förra inlägget, ser nu mycket bättre ut. Det är i stort sett läkt, bara en liten prick kvar.

                      Prinsessorna är ett stabilt par, som tillbringar sin mesta tid tillsammans, så förhoppningsvis så händer det något snart

                      Det verkar som om jag hade tur med nästnosarna, det är två som hänger ihop hela tiden och "spelar" för varandra
                      Ska bli spännande att se om dom "får till det"

                      //JiWe

                      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • JiWe
                        • January 2015
                        • 103

                        #56
                        Testar att lägga upp en filmsnutt, krävs mycket mera övning innan jag får till det!

                        Men ger en uppfattning om hur karet ser ut iaf


                        //JiWe

                        Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #57
                          Ursprungligen postat av JiWe
                          Testar att lägga upp en filmsnutt, krävs mycket mera övning innan jag får till det!

                          Men ger en uppfattning om hur karet ser ut iaf

                          https://youtu.be/XeumHQUsTyQ
                          Det står att din filmsnutt är privat.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • JiWe
                            • January 2015
                            • 103

                            #58
                            Har filmat lite i karet, behöver träna mycket på detta, men här kommer länken:

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                            Senast redigerad av JiWe; 17 May 2015, 18:57.

                            //JiWe

                            Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • JiWe
                              • January 2015
                              • 103

                              #59
                              Hej Inger,

                              Missade ditt svar. Tog bort och lade till igen, funkar det nu?

                              //JiWe

                              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #60
                                Ursprungligen postat av JiWe
                                Hej Inger,

                                Missade ditt svar. Tog bort och lade till igen, funkar det nu?
                                Nope.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...