Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • gravforsarn
    svarade
    Ursprungligen postat av Badgerslayer

    Off-topic men, vad är det för facklor? Funderat på något liknande till uterummet
    Jag varnade tidigt för off-topic i denna tråd.
    Det är ett par gamla facklor jag hittade på en loppis för några år sedan, kompletterade med "Flamlampan".

    Lämna en kommentar:


  • Badgerslayer
    svarade
    Ursprungligen postat av gravforsarn

    Har också konverterat och kopplat in mina facklor så de nu brinner med en naturtrogen silkesflamma som vajar med hjälp av en fläkt och underifrån belyst av en lampa.
    Riktigt trevlig stämning när man dimmar ner resten!
    Off-topic men, vad är det för facklor? Funderat på något liknande till uterummet

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Nu är jag nyfiken på hur det går för ditt megakar!! Bildbomb kanske??

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tack för uppdateringen! Det kommer att bli coolt snyggt. Gillar ditt projekt!

    Lämna en kommentar:


  • gravforsarn
    svarade

    Ursprungligen postat av ICC
    Hallå där!
    Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet. Visa oss!!!
    Sorry!
    Dåligt med uppdateringar på sista tiden, dels för att det mest blivit finsnickeri snarare än akvarium, och dels för att jag har ett 8 veckors vilddjur att ta hand om, och då är det inte lätt att få något gjort.
    Nåväl, en dålig uppdatering är kanske bättre än ingen alls, så håll till godo:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171213_143515.jpg
Visningar: 510
Storlek: 229,0 KB
ID: 2376280
    Först vilddjuret.
    Hoppas få lite mer tid när han blir tryggare i hemmet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171202_195710.jpg
Visningar: 536
Storlek: 370,0 KB
ID: 2376281
    Här blev det mycket jobb, och lite återstår!
    Man får tänka till så att materialet räcker....
    Jag bygger alltså om dessa gamla ekskåp så de passar. Klyver ner djupet, flyttar om dörrar, halverar
    en sektion och får de att smälta in i hörnet.
    Den observante läsaren ser säkert att dörren till pannrummet nu förvandlats till en lönndörr.
    Den yttersta sektionen löper på dolda hjul och skenor så den är skjutbar till höger: skåpet delar sig och där är pannrumsdörren!
    Återstår en överbyggnad så att de når ända upp till tak.
    Klicka på bilden för större version

Namn: central.JPG
Visningar: 517
Storlek: 101,2 KB
ID: 2376282
    Huvudmålet var att dölja elcentralen, så överdelen på en sektion gjorde jag svängbar efter att jag minskat djupet i skåpet. Behöver man komma åt central
    eller elmätare svänger man bara ut hela skåpet
    I övrigt fungerar det även som "vanligt" skåp. (Här en bild under pågående bygge när alla kablar hänger).
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171214_195701.jpg
Visningar: 550
Storlek: 387,2 KB
ID: 2376283
    Har också konverterat och kopplat in mina facklor så de nu brinner med en naturtrogen silkesflamma som vajar med hjälp av en fläkt och underifrån belyst av en lampa.
    Riktigt trevlig stämning när man dimmar ner resten!


    Akvariet är redo att inredas innan det fylls upp.
    Jag har ännu inte riktigt löst vad jag ska ha som bakgrund, så planen är att fylla rejält med sten som jag plockade innan snön och förvarar in växthuset,
    och sedan se om det går att täcka med natursten upp till bakgrundsmodulerna man kan läsa om längre upp.
    Annars får jag se vad plan B blir.

    Ett "skåp" av vattenfast plywood står nu i pannrummet, och jag ska nu dra in avloppet från akvariet i detta och göra en överrinning ner genom diverse filter till en sump i botten
    för att sedan pumpas tillbaka till karet. Det kan säkert bli ett kapitel för sig när vi ska börja labba med filter, men tanken är att ha ett modulärt filterskåp där jag kan stoppa in
    backar med filter som vattnet får rinna genom.

    Ursäkta den knapphändiga informationen, mer kommer när jag har något att visa!
    "-Tänka först och göra sedan" som Skalman brukar säga.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Otroligt imponerande! Har sträckläst med fjärilar i magen, så himla spännande projekt!!! Å så sjukt snyggt du har fått till helheten!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Hallå där!
    Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet. Visa oss!!!
    Instämmer

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Hallå där!
    Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet. Visa oss!!!

    Lämna en kommentar:


  • Tyko
    svarade
    Ser riktigt bra ut! Hittade lite väderdata från Manaus (taget direkt av engelska Wikipedia): https://drive.google.com/file/d/1Vxs...ew?usp=sharing
    Vattentemperaturen borde följa medeltemperaturen, antal soltimmar och nederbörd är kanske också intressant.
    /Tyko

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Det är ett stort nöje att få följa ditt fantastiska projekt. Tyvärr har jag inte koll Amazonas ljus och temperaturväxlingar men det kan nog variera kraftigt. Hur som helst häftigt att du kan ställa in det så exakt.
    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • gravforsarn
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171122_220100.jpg
Visningar: 553
Storlek: 367,7 KB
ID: 2374656
    Klart bättre än rören jag gömt inuti.

    Lämna en kommentar:


  • gravforsarn
    svarade
    Det är lätt att underkatta rörjobben, det är med pyssel än man vill minnas.
    Nu är det iaf. ihopkopplat mer ackumulatortanken och provkört.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20171113_195109.jpg Visningar:	1 Storlek:	368.7 kB ID:     	2374470
    Allt kablage är draget till apparatskåpet och inkopplar mot PLC.
    Programmet är skrivet och relgerkretsarna injusterade.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20171118_193445.jpg Visningar:	2 Storlek:	250.3 kB ID:     	2374471
    Det skall så småningom visualiseras i husets SCADA-system (PC-program för styr och övervakning),
    men under testkörningen ritade jag bara upp en enkel bild på oeratörspanelen nere i pannrummet.
    Det ser lovande ut! Jag verkar kunna värma anläggningen på "spillvärme".
    Kan vara ren tur, då jag genat lite i dimensioneringen, kört på känn och byggt av vad jag haft på bra att ha hyllorna.
    Hur som helst kommer jag att kunna ställa önskad temperatur från dator, telefon eller vad som nu passar bäst.
    Om andan faller på kanske man skulle plocka fram en logg från någon trevlig flod i Amazonas och låta temperatur
    och belysning följa dygns och årstidsväxlingar där? Det kanske inte varierar så mycket? Någon som har sådana uppgifter?

    Akvariet är åter tömt och läckan är lagad, ja det blev ett extra lager silikon runt om.
    När det är härdat ska jag lasta i sten och inredning samt koppla ihop vattenreningen och sumpen i
    pannrummet innan nästa fyllning. Har jag tur blir den permanent!

    Lämna en kommentar:


  • gravforsarn
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171027_204549.jpg
Visningar: 546
Storlek: 422,4 KB
ID: 2373832
    En minimal läcka (någon matsked per dag) som visade sin när de sista 20cm fylldes måste fixas
    när jag tömmer ner. Det konstiga var att det var längst ner. Kanske det var trycket som gjorde det, för
    jag har svårt att tro att det skulle lyckas krypa en meter innan det hittade ut. Jag tänker i vilket fall lägga
    på en sträng i hela hörnet för att vara säker.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20171028_160107.jpg
Visningar: 540
Storlek: 435,1 KB
ID: 2373833
    Shunten byggd av lite gamla bra-att-ha-grejer är färdigkopplad!
    (Alla fackmän och kvinnor får titta bort)
    Som vanligt fattas några kopplingar innan jag kan sätta den på plats....

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Klart avundsjuk!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Maffigt värre!! Riktigt imponerande!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...