Nådens år 1944 när min morfars far lät uppföra det hus jag nu bor i stötte han på ett problem i källaren:
En sten för stor att rubba. Rådig som han var så gjöt han ett fundament över stenen i akt och mening att senare mura en bakugn, men det är fortfarande ogjort, tre generationer senare....


Jag har nu planer på att använda detta fundament som är 2x2meter och bygga det akvarium jag drömt om sedan barnsben!
(Är det rätt att lägga detta under projekt, även om det inledningsvis kommer att bli mycket frågor och troligen lång byggtid?)

Då detta är placerat i ett hörn (varför får jag inte bifoga en bild??) så är min tanke att gjuta en botten med golvvärmeslingor, värmda av vedpannan, och gjuta upp en 1m väl armerad sarg runt om med ingjuten rostfri stålprofil, alternativt aluminium, för att limma två glasrutor i 200cm x 80-100cm höga i vinkel, alltså ett slags förvuxet hörnakvarium!

För att få betongen vattentät kommer jag att använda Penetron Admix vid gjutningen, och sedan förmodligen måla hela insidan med lämplig epoxyfärg för att få till utseendet. Troligen försöker jag forma en cellplastskiva på insidan av gjutformen för att få lite mer liv i bakgrunden genom det avtryck den lämnar.

Som extra säkerhet kommer jag att sätta dammfolie mellan dagens vägg och golv, samt väggar och tak ovan akvariet för att undvika fuktproblem. En fläkt kopplad till murstockens ventilationskanal skall av samma orsak säkerställa undertryck i utrymmet ovan akvariet.

Vattenrening inryms i det intilliggande pannrummet, där vatten och avlopp redan finns, och det är lätt att ordna med en överrinning genom väggen. Tänker mig en ett korrugerat plasttak i botten, kopplat till ett bottenavlopp med grov dimension för att kunna "snabbrengöra" bottensubstratet genom att öppna en ventil och snabbt tömma en skvätt underifrån.


Vad tror ni om detta?
Någon åsikt om Penetron Admix som tätningsmedel, då i 100mm betongtjocklek?
Och, ja, jag vet att det krävs TJOCKT glas med den spännvidden och höjden
Ja, jag har också sett tidigare inlägg i samma ämne.
Förmodligen kommer det att bebos av Redtail, då jag har haft dessa tidigare.

(Fortfarande trist att jag inte lyckas få in en bild. "Du får inte posta bifogade filer")
Nu vet jag varför: https://www.zoopet.com/forum/showthr...bifogade+filer