Mitt nanokar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pernilla75
    • August 2014
    • 28

    #31
    Har haft problem med väldigt höga nitritvärden, och en läskig återkommande beläggning på roten, sen jag körde igång karet. Filter från 120-karet har klippts till och satts in och vid senaste vattenbytet togs det vatten från samma kar istället för från kranen. Efter att ha legat på nitritvärden på 0.8-1.0 den senaste tiden så låg det igår på 0.4 så förhoppningsvis vänder det nu. Vid nästa vattenbyte blir det återigen skrubb av rot samt påfyllnad av vatten från 120-karet samt lite ommöblering av stenar och växter. (Anledningen till ommöbleringen är att sprutet från pumpen går rätt ner i soilen på ett ställe, vilket gör att den åker ut på den vita sanden).
    Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
    Fluval Edge 23
    Juvel Lido 120
    Juvel Rio 240

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #32
      Skönt att nitriten verkar vända.
      Har du provat att koka roten? De rötter jag kokat ca 15 min efter inköp har jag inte fått den där slemhinnan av. Den ska inte vara farlig (tack till Inger för lugnande info), men den ser ju sååå uggig ut.
      Hoppas på bilder på ditt fina kar efter ommöblering.
      /Elin

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #33
        Jo, alltså. Jag har inte rusat hem för att koka rötterna. Jag har kokat dem i 15 min.

        Kommentar

        • Pernilla75
          • August 2014
          • 28

          #34
          Ursprungligen postat av ElinR
          Jo, alltså. Jag har inte rusat hem för att koka rötterna. Jag har kokat dem i 15 min.
          Haha, såg dig i flygande fläng springa gatlopp för att hinna hem.

          Tack för tipset, får nog prova det för den där äckliga beläggningen kommer tillbaka hela tiden.
          Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
          Fluval Edge 23
          Juvel Lido 120
          Juvel Rio 240

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Det är borta om ett litet tag, så ha bara lite is magen. Sug bort så mycket du kan vid ett vattenbyte om du tycker det ser alldeles för jäkligt ut...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #36
              Ursprungligen postat av Pernilla75
              Har haft problem med väldigt höga nitritvärden, och en läskig återkommande beläggning på roten, sen jag körde igång karet. Filter från 120-karet har klippts till och satts in och vid senaste vattenbytet togs det vatten från samma kar istället för från kranen. Efter att ha legat på nitritvärden på 0.8-1.0 den senaste tiden så låg det igår på 0.4 så förhoppningsvis vänder det nu. Vid nästa vattenbyte blir det återigen skrubb av rot samt påfyllnad av vatten från 120-karet samt lite ommöblering av stenar och växter. (Anledningen till ommöbleringen är att sprutet från pumpen går rätt ner i soilen på ett ställe, vilket gör att den åker ut på den vita sanden).
              Men del läskiga beläggningen på roten är inget farligt utan fullständigt naturligt och kommer att försvinna efter ett tag. Varje gång du rör i botten så ändras och störs de bakteriella skikt och nedbrytningsprocesser som är där.
              När det gäller Nitriten så ingår det ofta i de soil man köper till mindre kar och det tar ofta en 3-4 veckor innan det minskar. Det är soilen som släpper ifrån sig Nitrit och Nitrat för att kicka igång karet. Det är ett tufft jobb att vara estet, ordningsmänniska, ogilla smuts och ha akvarium och dessutom vilja ha bra mikrobakteriella processer. En tuff utmaning
              Allt donande stör det hela. Dina grussorter kommer snart att börja blandas oavsett vad du gör.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #37
                Det är skönt när erfarenheten talar [emoji1]
                Jag kommer inte koka rötterna till mitt 180L eftersom de inte får plats i grytan och jag har ju gjort det innan roten börjat användas.

                /Elin

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #38
                  De som jag inte kan koka pga storleken lägger jag i diskhon (som så klart är rengjord odentligt) och sen kokar jag vatten i grytor och med tekokaren så jag kan fylla upp den och så får det ligga där tills den har kommit ner i temperatur och sen gör jag om det en gång till. Det har fungerat bra att göra så för mig. Roligt att se när vattnet ser ut som rödbin när de rötterna färgar av sig.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Pernilla75
                    • August 2014
                    • 28

                    #39
                    Mitt nanokar...

                    Skam den som ger sig.
                    Nitriten är borta och det verkar även som att jag hittat en bra balans på CO2 som korrelerar fint med pH och nitrater. Har även möblerat om lite då utblåset gick rätt ner i soilen och bildade en stor grop samt att soilen blåste ut på den vita sanden. Ska komplettera med några crystal red till och byta ut kardinalerna mot några rasboror.Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1413492107.428623.jpg
Visningar: 1
Storlek: 410,4 KB
ID: 2164133
                    Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
                    Fluval Edge 23
                    Juvel Lido 120
                    Juvel Rio 240

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Mitt nanokar...

                      Vilka kloka beslut. Du kommer att trivas mycket bättre med rasbororna som mycket mera "matchar" karet. Vilken rasbora tittar du på?
                      Senast redigerad av Bluewing; 17 October 2014, 05:29.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Pernilla75
                        • August 2014
                        • 28

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Vilka kloka beslut. Du kommer att trivas mycket bättre med rasbororna som mycket mera "matchar" karet. Vilken rasbora tittar du på?

                        Gillar galaxy och crossbanded bäst utseendemässigt sätt. Sen får vi väl se vilken sort det blir i slutändan. De ska ju matcha karet på alla vis också. [emoji6]
                        Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
                        Fluval Edge 23
                        Juvel Lido 120
                        Juvel Rio 240

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Japp matcha är viktigt!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Pernilla75
                            • August 2014
                            • 28

                            #43
                            Då har kardinalerna fått flytta till 120-karet och sju stycken galaxy rasboror är nu invånare i nanokaret. Ska även köpa ett gäng crystal red till och komplettera upp med ytterligare tre rasboror. (Affären hade iofs tio totalt men de tre som jag lämnade kvar såg inte så roliga ut så jag väntar på en ny leverans). Har möblerat om lite då utsprutet fortfarande gör stora hål i soilen samt planterat in en ny växt. (Växtnamn och bild på karet kommer under kvällen).
                            Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
                            Fluval Edge 23
                            Juvel Lido 120
                            Juvel Rio 240

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #44
                              Det finns både fisk och räkor på bilden, jag lovar
                              Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,6 KB
ID: 2164967
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                #45
                                Ser tjusigt ut!

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...