Mitt nanokar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pernilla75
    • August 2014
    • 28

    Mitt nanokar...

    ...ser just nu inte så mycket ut för världen.
    En anubias barteri och fem kardinaler är allt som finns på plats.

    Anledningen till den extremt sparsmakade inredningen är att jag helt enkelt inte kan bestämma mig hur jag vill att det ska se ut. Googlar jag inredningstips så blir jag än mer ambivalent. Ena stunden ska det vara undervattensträd, sen vill jag ha massa rötter, en stig, en strand, kullar, klipplandskap. Jag blir tooookig.

    Så medan jag funderar vidare försöker jag få igång någon form av vettig bakteriekultur i karet. Därav införskaffandet av ett gäng kardinaler och lite grönt till dem.

    Att jag dessutom vill ha det perfekt från början gör inte saken direkt enklare. Tålamod? Vad är det?

    Har ni några tips om inredning, bra-ha-verktyg, lättskötta växter och/eller något annat kul som ni kommer på så hojta gärna till.
    Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
    Fluval Edge 23
    Juvel Lido 120
    Juvel Rio 240
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    23 liter är ju verkligen litet och kompakt och egentligen för litet för kardinaler som blir ca 5 cm. Minimum 50 liter är egentligen realistiskt för dem.
    Så jag skulle egentligen rekommendera dig ett byte till en radikalt mindre fisk såsom t.ex. moskitorasbora. Eller endlers guppy. En pigg och mycket vacker minifisk som blir halva storleken i karet.
    Sedan är ju litenheten idén med karet så man får leta vad som håller sig litet hela vägen.
    Idealiskt om du giller sparsmakat och minimalistiskt är ju att skaffa en minigren av redmoore eller liknande. Sedan skaffar du mossa som du lindar fast på ställen på grenen med fiskelina eller sytråd. Sedan fastnar mossan där och växer långsamt och blir mycket vackert efter ett tag. Edge har ju inte jättestarkt ljus men det räcker till växter som inte kräver mycket ljus. I mitt 24 liters nano har jag små cryptocorynearter, mossa.
    Men skulle plantera karet lite snålt i början. Ett litet kar kan se överfyllt på nolltid. Men som sagt mindre fisk, mossa, cryptocoryne tror jag blir mitt i prick. Har du vanlig sand eller botten av ett specialsubstrat (ser ut som massa minileca-kulor)?
    Du kan bara ha några få fiskar och en idé är att att efter en månad skaffa en grupp med körsbärsräkor som står för rengöring och annat.
    Googla gärna på intrenet efter nanokar. Så småningom hittar du ett kar vars inredning du "härmar". De flesta av oss härmar något vackert kar i början
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Pernilla75
      • August 2014
      • 28

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      23 liter är ju verkligen litet och kompakt och egentligen för litet för kardinaler som blir ca 5 cm. Minimum 50 liter är egentligen realistiskt för dem.
      Så jag skulle egentligen rekommendera dig ett byte till en radikalt mindre fisk såsom t.ex. moskitorasbora. Eller endlers guppy. En pigg och mycket vacker minifisk som blir halva storleken i karet.
      Sedan är ju litenheten idén med karet så man får leta vad som håller sig litet hela vägen.
      Idealiskt om du giller sparsmakat och minimalistiskt är ju att skaffa en minigren av redmoore eller liknande. Sedan skaffar du mossa som du lindar fast på ställen på grenen med fiskelina eller sytråd. Sedan fastnar mossan där och växer långsamt och blir mycket vackert efter ett tag. Edge har ju inte jättestarkt ljus men det räcker till växter som inte kräver mycket ljus. I mitt 24 liters nano har jag små cryptocorynearter, mossa.
      Men skulle plantera karet lite snålt i början. Ett litet kar kan se överfyllt på nolltid. Men som sagt mindre fisk, mossa, cryptocoryne tror jag blir mitt i prick. Har du vanlig sand eller botten av ett specialsubstrat (ser ut som massa minileca-kulor)?
      Du kan bara ha några få fiskar och en idé är att att efter en månad skaffa en grupp med körsbärsräkor som står för rengöring och annat.
      Googla gärna på intrenet efter nanokar. Så småningom hittar du ett kar vars inredning du "härmar". De flesta av oss härmar något vackert kar i början
      Tack för tips och idéer. Än så länge är kardinalerna väldigt små men skulle de dra iväg i storlek så får de flytta till det stora karet.
      Jag har googlat och youtube:at mig fördärvad på aquascaping de senaste veckorna och det finns så otroligt mycket fint. Har väldigt svårt att bestämma mig för hur jag vill ha det men någon form av substrat för växterna kommer det bli och med största sannolikhet även sand. Har länge varit sugen på att fixa till ett undervattensträd och ett par kullar med en "stig" emellan, men vi får väl se var jag landar. Ska absolut kolla upp växterna och fiskarna du nämner och det är lite lustigt att du nämner körsbärsräkor för sådana har jag spanat på och det lär bli inköp av några längre fram. Jättefina!

      Stort tack för dina tips, det uppskattas väldigt mycket.
      Senast redigerad av Pernilla75; 22 September 2014, 21:13.
      Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
      Fluval Edge 23
      Juvel Lido 120
      Juvel Rio 240

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Vad kul att se diskusarnas matte också. Hej!

        Visst är det svårt, särskilt när det ska vara perfekt på första försöket med något man aldrig gjort förut. Jag är precis likadan. Sparar allt jag gillar på Pinterest och utvärderar/omvärderar allt eftersom jag lär mig mer. Ska nog göra mitt 54L till en Tropicareplika, lite som att måla efter siffror men man lär sig genom att göra det. Så tänker jag som har beslutsångest om ALLT.

        Gillar de randiga räkorna skarpt. Vill gärna se bilder om det blir såna.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Enda sättet att prenumera på en tråd verkar vara att ange detta i samband med att man skriver ett inlägg så jag tittar väl in och säger hej
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Det är ju allt lite rart när Pernilla och Tommy pratar med varandra här på Zoopet
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #7
              Har från start förutsatt att ett måste för att få ett bra resultat i ett nanokar är ett mindre CO2 system. Antar att detta är korrekt? Eftersom detta karet nu är under uppstart så börjar det bli läge att titta på just det.

              Godhems i Gbg i visades oss detta systemet för ca 800 sek. Någon som har några tankar om detta eller rekommendationer om ett annat system att titta på?

              Tropica Plant Growth System Nano - 95G är ett växttillväxtsystem och en önskvärd lösning för exakt CO2-dosering i små akvarier. Tillsättningen av CO2 gynnar tillväxten för alla växter och förbättrar färgutvecklingen.


              I detta karet så är det estetiska en viktig parameter utöver funktion.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Pernilla75
                • August 2014
                • 28

                #8
                Hej ElinR,
                Det är ju inte bara lite svårt när man vill få det perfekt från början. Kan bli aningens trött på mig själv faktiskt. [emoji4] Vad har du i ditt kar idag?

                Haha, ja visst är det Bluewing.
                Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
                Fluval Edge 23
                Juvel Lido 120
                Juvel Rio 240

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Det där Co2 systemet är utmärkt för små nanos. Men tycker JBLs u201 är bättre då diffusorn är mindre och bubbelräknaren sätts utan på karet på ett smart sätt. En minidropchecker som är kanon medföljer också. I ett 23 liters räcker tuben i ca 2 månader. Utbytesflaskorna från Tropica fungerar i samma. Men svårigheten i edge är ju hur du ska få i slangen på ett snyggt sätt..... Om det inte går, kör med easycarbo istället.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det där Co2 systemet är utmärkt för små nanos. Men tycker JBLs u201 är bättre då diffusorn är mindre och bubbelräknaren sätts utan på karet på ett smart sätt. En minidropchecker som är kanon medföljer också. I ett 23 liters räcker tuben i ca 2 månader. Utbytesflaskorna från Tropica fungerar i samma. Men svårigheten i edge är ju hur du ska få i slangen på ett snyggt sätt..... Om det inte går, kör med easycarbo istället.
                    Tack! Tips på svensk nätbutik som säljer u201? Hittar endast de större systemen.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Vad är det för ett kar? Är det Fluval Edge så skulle jag nog fundera ett par gånger extra innan jag lade pengar på ett co2-system. Belysningen gör att det blir lite kasta pengarna i sjön...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ElinR
                        • September 2014
                        • 370

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pernilla75
                        Hej ElinR,
                        Det är ju inte bara lite svårt när man vill få det perfekt från början. Kan bli aningens trött på mig själv faktiskt. [emoji4] Vad har du i ditt kar idag?
                        I mitt 54L går just nu 4 amanoräkor, en liten ancistrus och 10 platyyngel med en stor (för karet) gren och lite vattenpest (egeria densa) och vattenwistaria (hygrophila difformis). Det är växter som inte kräver så mycket av vare sig koldioxid eller ljus och dessutom växer de snabbt och på så sätt skall det viss hämma algtillväxten. Jag är ny på det här, så jag har inte världskoll. De verkar trivas och ynglen gillar att gömma sig mellan dem.

                        Designmässigt är det lite kalhygge, men jag har en plan. Kolla gärna min projekttråd, där finns en bild på min nya layout. I princip tar jag Tropicas Layout nr.1 och byter ut småsaker till det som passar mig bättre men som ändå funkar med de förutsättningar som finns.

                        I 100L har jag precis lyckats ordna mer ljus. Skall utvärdera hur det funkar innan jag planerar mer där, men jag hoppas på ett födelsedagspaket m CO2 i slutet av oktober. Då ökar ju möjligheterna

                        Tror det är bra att planera noga men kunna omvärdera under arbete. Jag har inte riktigt följt den planen än

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det där Co2 systemet är utmärkt för små nanos. Men tycker JBLs u201 är bättre då diffusorn är mindre och bubbelräknaren sätts utan på karet på ett smart sätt. En minidropchecker som är kanon medföljer också. I ett 23 liters räcker tuben i ca 2 månader. Utbytesflaskorna från Tropica fungerar i samma. Men svårigheten i edge är ju hur du ska få i slangen på ett snyggt sätt..... Om det inte går, kör med easycarbo istället.
                          Tack för input, då har vi flera system att titta på och jämföra. Att montera det snyggt är nog inget problem eftersom det finns plats i "bakstycket" till att dra slang etc.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Vad är det för ett kar? Är det Fluval Edge så skulle jag nog fundera ett par gånger extra innan jag lade pengar på ett co2-system. Belysningen gör att det blir lite kasta pengarna i sjön...
                            Tack för att du bidrar med din kompetens. Detta skall vi absolut ta i beaktning. Gäller ju att hitt en balans mellan ljus, CO2 och övrig växtnäring. Om en av dem brister så att växterna därigenom inte kan ta till sig någon av de andra ja då är det ju ingen idé. Återigen tack hade inte tänkt på detta.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Edge är jäkligt snygga kar, jag har själv funderat på ett sådant ett flertal gånger då man sett riktigt snygga på mässorna nere i Tyskland. Men då är de ofta nyplanterade med fräscha växter, som troligen inte är uppvuxna i dessa kar utan någon helt annanstans och lite lurendrejeri kan man säga.
                              Men sedan finns det andra vägar att gå med dessa kar, man behöver inte köra på med svåra växter, utan kan inreda på så många andra vis med tex olika stenar och rötter.
                              Är du däremot verkligen sugen på att testa co2 i ett mindre kar, är det bättre lämpat att köpa ett mer öppet kar, där du kan ha dubbel belysning för att få bra effekt av bra med ljus och gödning samt co2.

                              Även om man byter ut själva lampan på Fluvals nanokar, så ger det för dåligt slutresultat i längden och lite för mycket pengar i onödan i mina ögon.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...