Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Ursprungligen postat av HWH
    Ja precis, växter gör det mer stabilt. Och det blir mindre risk för alger och skadliga nitratvärden.
    [emoji1]

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Som jag sagt, spjutet blir säkert jättebra när det är igång sen. Jag minns att jag haft en rot som jag stört mig på som f*n men sedan fick jag till det så pass att jag inte
      minns vilken det var. :P
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        Idag har jag fyllt m vatten för att kolla att tekniken funkar.

        Om någon annan nybörjare läser detta så kan jag berätta att torrmöblering m hardscape är kul, men min rot flöt upp som en kork, stenar fick läggas ovanpå och möbleringen är... sådär nu.

        Pumpen går fint och ljudlöst, sugkopparna på doppvärmarna är... sådär de med. Får trycka till ibland, men sladden håller den uppe så den inte hamnar på bottnen.

        Så, man kan planera en massa men "the best laid plans of mice and men"

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          Mmm. Nu tycker hunden att det är alldeles för sent, men jag vill iaf lägga upp en bild. När jag väl fyllt 180L kunde jag bara inte låta bli att plantera. Det blev inte de växter jag tänkt mig och den j-la roten flöt upp hela tiden och ställde till det. Men iaf, en dag kommer mitt kar vara hur fint som helst och jag vill att andra som precis börjat ska kunna titta på detta och tänka att man inte blir expert från början. Så här kommer första bilden. Tropicas 90-dagars app är startad i telefonen.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 141017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2164150

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ser riktigt bra ut, och glasen är ju toppen ifall någon fisk blir törstig...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              Ursprungligen postat av ansjo
              Ser riktigt bra ut, och glasen är ju toppen ifall någon fisk blir törstig...
              Tack [emoji4]

              Det är gott att kunna använda glasen för en gångs skull [emoji6]

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av ansjo
                Ser riktigt bra ut, och glasen är ju toppen ifall någon fisk blir törstig...
                Haha störtskön!

                Det kommer att bli bra Elin.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Toppers. Den där appen ska jag kika på.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    180L dag tre. 50% vattenbyte och insläpp av 8 amanoräkor. Hade gärna haft fler, men får hoppas att dessa räcker så länge. De gillar iaf att jag gjort lite fel med bakgrunden, de klämmer ihop sig mellan sidoglaset och bakgrunden och verkar känna sig trygga.

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      Tilläggsinfo, kör 6 h ljus/ dag (15-21) och "bara" 2x39w. Tillsätter 4 mL Easycarbo varje dag som kompensation för bristen på CO2-anläggning. Har medvetet valt bort pogostemon helferi eftersom jag läst att den inte tål Easycarbo.
                      Det är växtsoppa i karet, 11 olika sorter! Allt för att fylla så mycket som möjligt. Ett par av cryptocorynerna gillade inte flytten, men de borde hämta sig på en månad eller så.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Det var inga sk-t glas fiskarna får, men förstår varför du använder dom - tunga som sjutton
                        Jag tycker du fått till det bra och det är ju bara en tidsfråga till roten håller sig på botten! Jag har flera gånger lagt stenar på mina rötter för att hålla dom på botten och stenarna ligger kvar (dom integreras i inredningen), senast nu i juwelkaret .
                        Spännande att följa när du kör tropica-appen!
                        Förstår precis detta med "växt-soppa" - been there, done that som du sett, men gillar det!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Den där appen, vad gör den/är den till för s.a.s.?
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • ElinR
                            • September 2014
                            • 370

                            Ursprungligen postat av Likan
                            Den där appen, vad gör den/är den till för s.a.s.?
                            Appen hjälper till med råd och påminnelser om vattenbyten, ljus, gödning osv. Ffa är den riktad mot växtakvarium, efter dag 10, "skaffa algätande fisk" är det inget mer om fisk.
                            Just nu kör jag ca 0,5w/L, 6 h/dag. Senare kommer appen be mig gå upp i belysningstid, öka watt-tal, ansa växter osv. En liten kom-ihåg med goda råd helt enkelt.
                            För mig som är ny på detta var deras hemsida bra som en introduktion för växtakvarium.

                            /Elin

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              Jag som trodde att det här m akvariehobby skulle vara avslappnande. Tassade in i vardagsrummet med morgonkaffet, spanar in i 180L där jag tror räkorna skall vara. Inga räkor. Jag kan inte se en enda räka i hela akvariet! Å andra sidan lyckades de fyra jag har i 54L försvinna totalt första dagen också, de kommer nog fram igen.

                              Jag har dessutom haft lite dåligt samvete över Julia, min ancistrus i 54L. Alldeles för litet för henne/honom :-( Lösningen blir att skaffa 3 otocinclus till 54L och Julia flyttar till 180L. Där kommer hon få det mkt bättre och ha gott om plats att växa (hen är väl 5-6 cm nu).

                              Jag måste sluta helt enkelt sluta oroa mig, bevisligen har jag inte haft ihjäl något på ganska länge nu. Faktiskt inte sedan två-tre veckor in i 100L uppstart och det får nästan anses som godkänt? Fast nu oroar jag mig för att något kommer hända. Alginvasion, mystisk fiskdöd eller att Kaos klättrar ner i 180L. Han har iaf inte lagt ner någon leksak, än.

                              Otocinklus har för övrigt 3/5 i svårighetsgrad enligt Zoopet. Det har scalarer och discus också! Shit, hur skall detta gå?

                              /Fröken Orolig

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Ser fint ut! Och Ottosar är ju helt underbara!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...