Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    #76
    Den dök upp! Rio 300 m slimline för 1500 kr. Maken tvärvägrade, mumlade ngt om "crazy cat lady", värden sa något om att se över vår hemförsäkring och båda har rätt.

    OT: Tips! Om man ska studera som "vuxen" ska man skydda sin SGI genom att antingen jobba vid sidan av eller ta studielån. Om man som jag redan har tagit fullt studiemedel under min första utbildning och har två barn under fyra hemma så att man inte riktigt hinner/orkar jobba vid sidan av så får man noll när man blir sjukskriven. Funderar på att döpa om min projekttråd till "180L på väldigt tight budget". Det är inte synd om mig någonstans, mest frustrerande att vilja så mycket, ha så jäkla mycket tid att fundera, planera och längta men inte några medel att förverkliga det hela. Totalt I-landsproblem. Jag har faktiskt två akvarier som jag tycker är väldigt fina och alla små djuren mår fin-fint. Friska, välmående djur är det bästa.

    Tillbaka till akvarievärlden. Detta att jag behöver vänta innan jag köper något nytt (modell sand och rötter osv) gör att jag haft ännu mer tid att fundera.
    Maken vill gärna ha scalarer, dottern gillar scalarer (ingen verkar gå loss på discus? De hänger inte på Zoopet och blir assimilerade) så efter lite snokande i olika trådar och läst frågor så blir det nog så att vi satsar på att köpa sådär 6 st scalarer och hoppas på att kunna få ett par som vi behåller. Med det upplägget skall 180L funka enligt vad jag hittat, rätta mig gärna om jag har fel.

    Övriga invånare blir nog c.sterbai och någon form av tetra. Svårt med tetror, det finns så många fina.

    Inredningsmässigt har jag visst två olika akvarier i huvudet, ett växtakvarium och ett mer SA-biotop. Jag har totalt 3x39W t5 Aquarelle och kan i teorin köra ganska ljuskrävande växter. Kör just nu halv dos Easycarbo i 100L och ser vad som händer, CO2 är inte realistiskt i en nära framtid. Hade en helt klar bild i huvudet av hur jag ville ha det, men med scalarerna vände det.

    Som det känns nu blir det nog mer SA med vallisneria och mörk sand, en rot på botten och grenar som hänger ner ovanifrån. Mats Bryzell skrev i en tråd hur han gjorde för att hänga fast grenar över kanten, det ska jag prova.

    Men vad gör jag med min slimline? Har en ljus-stenbakgrund från Juwel som inte är fastsilikonad. Väldigt sugen på att sätta fast den, men jag har ju innerfilter. På de flesta Juwel jag sett sätter folk slimlinen fram till filtret och sedan slimline framför filtret. Men doppvärmaren då? Jag har ju inget Juwelfilter, alltså har jag en lös doppvärmare. Kan jag bara sätta den bredvid filtret och sätta slimline för? Jag har ju fått "lära mig" att värmaren skall sitta på motsatt sida av akvariet från pumpen. Hmmm.

    Tur att jag har massa tid att fundera på

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #77


      Vad kan jag säga? Höll det utan läckor för att placeras snett på ett sluttande trädäck på balkongen, ja då håller det.

      Dags att loda bänken innan burken bärs in igen [emoji1]

      Nej, jag kan inte vänta, jag är tre år och vill ha allt nu.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #78
        Finns det någon här på Zoopet som växt förbi 3,5?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #79
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Finns det någon här på Zoopet som växt förbi 3,5?
          Skulle inte tro det

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #80
            Skönt att jag är i gott sällskap [emoji13]

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #81
              Lånat en lite bättre kamera så att det verkligen syns hur repig 100L är.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 100L 141010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,2 KB
ID: 2163989
              Klicka på bilden för större version

Namn: 100L 141010platyhane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,5 KB
ID: 2163990
              Min platyhane
              Klicka på bilden för större version

Namn: 100L 141010tvåhonor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,8 KB
ID: 2163991
              De två färgvarianter på Mussepigghonor jag har
              Klicka på bilden för större version

Namn: 100L 141010tjock.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2163992
              Tjock platyhona
              Klicka på bilden för större version

Namn: 100L 141010malar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,9 KB
ID: 2163993
              Malarna gillar att ligga och vila bakom roten
              Klicka på bilden för större version

Namn: 54L 141010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2163994
              54L. Skall byta ut bakgrunden mot en bara svart så länge. Den kom med akvariet, men jag tycker inte att den är så fin.

              Helgens projekt blir att silikona fast bakgrunden i 180L. Jag har bestämt mig för att köra med bakgrunden trots att det sitter en glaslist ca en cm nedanför överkanten. Det gör att vattenlinjen kommer gå precis i höjd med den listen och precis i överkant på bakgrunden. Iom att jag har Glo-ramper behöver jag egentligen inte ha täckglas, men det går ju att beställa från glasmästaren om jag ångrar mig. Jag hoppas att det inte kommer se knepigt ut, men jag har ingen ramp som täcker för.

              Hoppas helgen blir fin och lugn för alla på Zoopet.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #82
                Fina bilder. Jättefina fiskar. Tänkte inte på repor Lycka till med silikonracet i helgen.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #83
                  Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

                  Ursprungligen postat av ElinR
                  Vi får se hur det blir [emoji4] Just nu får Monet extra Hikari algchips med några dagars mellanrum. Hen verkar också gilla maltabletterna som corysarna får.

                  Jag är nog mer i riskzonen att mata för mkt än för lite, på ngt sätt har jag skaffat mig 6 olika sorters mat och funderar på att kanske köpa ngn mer frusen sort. Omväxling ska visst vara bra.
                  Äsch, 6 är väl ingenting!
                  Knäppisen jag har säkert det tredubbla.
                  Tvivlar på att fiskarna inte skulle må bra av lite variation. Det är mitt måtto. Märker ju på mina att olika gillar olika foder, även det är "samma" innehåll i.
                  Så jag är glad att du har några som du varierar mellan. De som bara kör på ett flingfoder och en tablettsort blir jag knäpp/ledsen på... Men det är jag det.

                  Fint kar btw! Kul med 180. Tror inte det är ett måste var värmaren ska vara, bara vattnet cirkulerar där. Och det gör det väl bredvid en pump?
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    #84
                    Kort sagt, det har inte gått lysande i helgen. Bestämde mig för att montera på den Juwelbakgrund som följde med 180L. Tidigare ägare har klämt fast bakgrunden mellan bottenglaset och glasskivan man kan lägga täckglas på. Båda skivorna är 60 breda, så ena skivan har kapats till 40 cm, men listen längst ut på andra skivan, det lilla "överhänget", är kvar.

                    Med akvariet följde även en tub genomskinligt JBL akvariesilikon. Efter att ha skurit av toppen på flaskan och tryckt som en tok på den medföljande kolven fick jag ropa på min man. Han har mkt större händer och är mkt starkare, men tom han fick ta i! Silikonet las i en sträng runt kanterna på bakrunden och så tryckte vi dit dem och höll på plats med böcker över natten.

                    Så nu sitter bakgrunden där, med ett s**tfult STRECK där skivorna möts!!! Jga har sett detta på bilder av andras akvarier, men det är FULT. Får leva med det ändå och plantera en fet svärdsplanta framför.

                    Lodningen kommer bli ett kapitel för sig. vid närmare undersökning sluttar golvet ut från väggen (bärande vägg). Letade lämplig list eller skiva att lägga i framkant på bänken, hittade en som var minst dubbelt så tjock som jag behövde. Vid genomletande av husets verktygsarsenal hittade jag en vinkelslip och en sticksåg, men ingen hyvel :-( Gjorde grannarna olyckliga genom att försöka slipa ner listen med handslip. Listen är fortfarande minst 4 mm för tjock och jag har gett upp den metoden. Får hitta på ngt annat.

                    Har däremot knött ner de rötter och stenar jag har. Tar tacksamt emot synpunkter.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 141011-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,1 KB
ID: 2164031Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 141011-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,8 KB
ID: 2164032Klicka på bilden för större version

Namn: 180L 141011-3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,6 KB
ID: 2164033

                    Jag behöver mer sten att lägga runt rötterna. Samtidigt oroar jag mig för att det blir för lite fri simyta genom att rötterna sträcker sig ut både bakåt och framåt på mitten av akvariet.

                    (Det är hemskt, när jag är ute med hunden tittar jag lystet på grannarnas snygga stenar runt husgrunderna och i rabatterna. Utanför Kaos förskola finns det dessutom en jättesnygg avenbok med alldeles snirkliga grenar... Jag ser rötter och stenar överallt.)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #85
                      På det du tycker är fult nu kommer det strax, fortare än du tror växa allt möjligt som kommer att täcka denna linje. Men en växt eller gren eller något annat kan ta bort det snabbt som en hysterisk regnbågsfisk.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ElinR
                        • September 2014
                        • 370

                        #86
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        På det du tycker är fult nu kommer det strax, fortare än du tror växa allt möjligt som kommer att täcka denna linje. Men en växt eller gren eller något annat kan ta bort det snabbt som en hysterisk regnbågsfisk.
                        Men inredningen? (jag ÄR mkt riktigt den hysteriska regnbågsfisken) Detta är vad jag har att jobba med. Ta bort? Lägga till?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #87
                          Jag tycker kör på den inredning du gjort. tror det kan bli bra du kan binda fast t.ex. javaormbunke, anubias eller någon mossa på grenarna t.ex. Om du tittar i Mathias tråd om vintermörkret så hittar du en del kar med växter som sitter på grenarna. Det kan bli riktigt snyggt!

                          Alla dessa Anubias i mitt kar sitter på rötter och grenar
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 8
Storlek: 156,4 KB
ID: 2164034
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ElinR
                            • September 2014
                            • 370

                            #88
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag tycker kör på den inredning du gjort. tror det kan bli bra du kan binda fast t.ex. javaormbunke, anubias eller någon mossa på grenarna t.ex. Om du tittar i Mathias tråd om vintermörkret så hittar du en del kar med växter som sitter på grenarna. Det kan bli riktigt snyggt!

                            Alla dessa Anubias i mitt kar sitter på rötter och grenar
                            [ATTACH=CONFIG]71841[/ATTACH]
                            Tack Blåvinge, du är snäll som hjälper mig [emoji4]

                            Det kommer absolut bli massa fastlnutna växter, bla för att dölja snittytan på redwoodrot:en.

                            Har dessutom kommit på din plan i "jobb-akvariet". Fiskspa m garrorna? [emoji16]

                            Nu skall jag vrida rötter 2/10 mm åt höger och vänster och morra frustrerat. Sedan ska det substrat och sand på/under/mellan.

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              #89
                              Rättelse. Jag har vridit rötter och "killed my darlings" bara för att besviket inse att det inte blir perfekt. Mao blir det paus tills imorgon då jag tror jag hört maken mumla ngt om sand och substrat. Det blir säkert bättre då [emoji23]

                              Ngn annan som kan vrida samma pinne i timmar?

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                #90
                                Om du sågar ett litet jack i den spetsiga roten så kan du binda anubias där så att den får något att hålla i sig vid. Speciellt tråden. Då tar du bort lite av spjutet. Sedan kan du ju plantera höga växter runt om så blandar den sig nog in i mängden fint.

                                Som ett förslag.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...