720 Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messer
    • December 2005
    • 57

    #31
    Ursprungligen postat av Likan
    Prova att fylla hela och se hur det blir?
    Vågar jag fan inte : )
    Får köra nytt försök imorgon igen.
    Funderar fortfarande lite på vad jag ska ha för fisk dock, funderar lite på att köra en jäkla massa olika apistogrammas, skulle det fungera att ha ett stort gäng såna tro, säg 5-6 olika arter med 3-4 av varje, typ en eller två hanar och ett gäng honor? Eller är det för liten botten tro, blir det försmå revir?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      Ursprungligen postat av Messer
      Fan vad svårt det ska vara o få skiten att stå plant! Hållt på flera timmar nu, o det diffar fortfarande 1-2 millimeter i ena hörnet. Funderar på att göra en fuling o fyllla det med mycket vatten, typ 30-40% o låta det stå några timmar för o se om det sätter sig lite.
      Det kan ju faktiskt vara så att bänken skevar pyttelite. Tror kanske du behöver lite tyngd i karet för att se om det sätter sig bra. Men å andra sidan väger ju karet säkert 90-100 kg och då borde det sätta sig direkt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Ursprungligen postat av Messer
        Vågar jag fan inte : )
        Får köra nytt försök imorgon igen.
        Funderar fortfarande lite på vad jag ska ha för fisk dock, funderar lite på att köra en jäkla massa olika apistogrammas, skulle det fungera att ha ett stort gäng såna tro, säg 5-6 olika arter med 3-4 av varje, typ en eller två hanar och ett gäng honor? Eller är det för liten botten tro, blir det försmå revir?
        Tror 3 arter/par är max förutsatt att de lägger reviren jämnt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Messer
          • December 2005
          • 57

          #34
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det kan ju faktiskt vara så att bänken skevar pyttelite. Tror kanske du behöver lite tyngd i karet för att se om det sätter sig bra. Men å andra sidan väger ju karet säkert 90-100 kg och då borde det sätta sig direkt.
          Mmm, kan ju vara så... Har haft i säkert runt 100 kilo vatten redan, så borde ha satt sig. Men imorgon tror jag på det, ser skapligt ut nu, så ska fylla rätt mkt o mäta imorgon

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tror 3 arter/par är max förutsatt att de lägger reviren jämnt.
          Fan, det var lite lite... Vad ska jag har för fiskar då, kommer inte på något roligt. Vill ha lite liv i akvariet, men ändå inte malawi-stressigt. Kanske iofs kan ha ett gäng apistogrammor, några scalarer och ett stort stim med lämplig tetra, storlek för-stor-för-att-bli-scalar-mat.
          Aja, får fortsätta spåna.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Men det finns ju annat livligt. En rejäl grupp med fjärilsciklider skapar garanterat liv. Bolivianska fjärilar också. Du har flera Laetacaror som är utmärkta val. Dessa fungerar säkert bra också med några Apistogramma-par. Så visst kan du få liv i karet utan Malawi.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Messer
              • December 2005
              • 57

              #36
              Nu har jag fått hem allt grus, o akvariet står plant! Ska bara iväg och köpa en säck med torv att ha under gruset, sen fyller jag nog upp det ikväll. Funderar på om jag ska slänga i lite växter direkt, kanske är likabra så det inte blir alginvasion istället

              Kommentar

              • Messer
                • December 2005
                • 57

                #37
                Torv inhandlat! Nu är allt klart för o starta...
                Så fort jag får fanskapet att stå plant!!! Får det jävligt plant o fint hela tiden, men så fort jag fyller upp med ett par decimeter vatten till så diffar det en millimeter här o där.
                Så här ser det ut just nu.

                Vänster fram 32.6
                Vänster bak 32.6
                Höger fram 32.6
                Höger bak 32.7
                Mitten fram 32.7
                Är det jag som är överseriös här tro? Går det inte att få skiten att stå planare? Kanske inte gör något när det diffar så lite, är ju ändå två meter akvarie och bara en mm diff...

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  #38
                  Ursprungligen postat av Messer
                  Har tänkt att göra en lite ovanlig design på interiören också, inte det klassiska med massa bråte längst bak o fritt längst fram, tänkte försöka efterlikna en strandfåra istället, med land till höger o djup till vänster. Så till höger blir det mycket växter rötter o grottor osv, och sen sista biten till vänster blir det ett område med frivatten. Ska fixa lite grenar ifrån naturen, typ ek eller bok, som går ner uppifrån luften från höger o hänger ner i akvariet, gärna med lite löv o grejer som hänger kvar.
                  Här är min guide till hur man fixar ekgrenar till akvariet:



                  mvh

                  Olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Messer
                    • December 2005
                    • 57

                    #39
                    Ursprungligen postat av olof b
                    Här är min guide till hur man fixar ekgrenar till akvariet:



                    mvh

                    Olof
                    Härligt! Akvariet är igång för fullt nu, var o köpte ett gäng guppys idag o lite växter, för att få igång grejerna lite. Stannade även till på vägen hem o plockade på mig lite ekgrenar och en jäkla massa löv som jag tänkte slänga i senare. Behöver man koka löven innan man har i de eller liknande tro? Har tagit en jäkla massa döda löv mest, gul-brunaktiga. men har även ett gäng lite grönare som fortfarande sitter på grenar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...