720 Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messer
    • December 2005
    • 57

    #16
    Tack alla, jag håller tummarna like mycket själv med : )
    Kom hem ifrån jobbet nu, fortfarande snustorrt. La ett väääldigt väldigt tunnt papper under tidigare idag, samtidigt som jag tog lite mer av samma papper o blötte med några droppar under kranen och ringade in de dropparna med en penna så jag skulle se hur pappret såg ut när det hade torkat. Såg klart o tydligt på det pappret vart jag hade droppat, även om jag vände på det så ringarna jag ritat själv inte syntes, men såg absolut ingenting på pappret under akvariet. Mailade även iväg bilderna som jag postade här i tråden till killen jag köpte akvariet av, och han sa att det såg ut precis likadant när han satte igång burken första gången, så jag börjar nästa nästan nästan kunna tro på att det var bara kondens. Ska hursom låta det stå minst till i helgen som det gör nu, kanske fylla på lite mer imorgon. Är det fortfarande snustorrt då till helgen så kanske jag vågar mäta in akvariet ordentligt o börja planera inköp av grus o växter o liknande o sakta men säkert börja fylla det!

    Fortsätt håll tummarna nu

    ps, jag tycker fortfarande det är jääääävligt konstigt att det kan komma så mycket kondens ifrån ingenstans... Har aldrig hört talas om något liknande förut...

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #17
      Hej! Jag råkade ut för något liknande för många år sedan. Då var det helt enkelt så att det fanns vatten inuti aluminiumlisterna, någon hade sölat med vatten utanpå akvariet. Det rann sedan sakta ut i skarvarna. Om ditt akvarium nu har en "aluminiumram" förstås. Är det helglasat borde det ju vara enkelt att se en ev. läcka.

      Kommentar

      • Messer
        • December 2005
        • 57

        #18
        Ursprungligen postat av T_B
        Hej! Jag råkade ut för något liknande för många år sedan. Då var det helt enkelt så att det fanns vatten inuti aluminiumlisterna, någon hade sölat med vatten utanpå akvariet. Det rann sedan sakta ut i skarvarna. Om ditt akvarium nu har en "aluminiumram" förstås. Är det helglasat borde det ju vara enkelt att se en ev. läcka.
        Japp det har ju en svart ram runt hela skiten. Fan du vet inte hur skönt det är att du säger det, har fan letat med ljus o lykta efter någon som varit med om samma sak, för att teorin inte ska vara helt obegripligt långsökt.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #19
          Då får vi hoppas att det är på det viset då :-)

          I mitt fall så hade akvariet spolats av både in- och utvändigt med vattenslang utomhus så någon kondens var det inte frågan om. Håll koll för säkerhets skull.
          Senast redigerad av T_B; 21 August 2014, 12:02.

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #20
            Det kan bli väldigt mycket kondens om det är hög luftfuktighet (vilket det ju varit en del på sistonde) och vattnet är kallare än luften i rummet. Normalt är ju akvarievattnet varmare än rumsluften men om det är kallare bildas kondens.

            Håller akvariet tätt nu borde det vara lungt. provtryck ändå noga innan du inreder, olike fyllnad etc.

            Mvh

            Olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Messer
              • December 2005
              • 57

              #21
              Okej, det låter ju vettigt.
              Tänkte att jag ska tömma det idag, och sen blir säker på att bänken står rakt, sen börja fylla upp sakta men säkert under helgen, centimeter för centimeter.
              Tips för att mäta att akvariet står helt plant förresten? Just nu mäter jag vattennivån i alla fyra hörnen, sätter helt enkelt en tumstock på botten o kollar hur många centimeter alla fyra hörn har. Finns det något bättre/säkrare sätt?

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Mät från taket så har du koll på eventuella sättningar också..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Messer
                  • December 2005
                  • 57

                  #23
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Mät från taket så har du koll på eventuella sättningar också..
                  Med risk för att låta trög, hur menar du nu? Från taket i rummet eller va? Listen på akvariet? Känns lite flummigt o mäta från listen, hur vet jag att den är rak liksom.

                  Har fyllt upp ~10 centimter nu iallafall, kortsidorna stämmer med varandra på millimetern, men vänster är lite lägre än höger, typ 3-4 mms skillnad, så får nog tömma igen o få upp höjden lite. Tänkte jag ska låta det stå någon timme o "sätta" sig lite först dock.

                  Kommentar

                  • Messer
                    • December 2005
                    • 57

                    #24
                    Kanske det är dags att börja prata om något annat än läckande o snea akvarium nu, beställde grus idag!
                    Fågelsand, 40 kilo till o börja med. Hade det i ett mindre sydamerika kar jag hade i min ungdom, har för mig det var riktigt nice. Har även köpt lite biltema sand att spä ut det med ifall det blir för lite. Material under det då? Har tänkt att ha en hel del växter i akvariet, så skulle vilja lägga något under för att hjälpa de lite, speciellt i början. Funkar torv bra? Eller ska jag bara köpa någon sorts gödning o lägga under? Vet inte riktigt varför jag har fått för mig att torv ska vara så bra, google säger fan ingenting, o den enda källan jag har för det är mitt eget minne, det har fastnat av någon anledning...

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #25
                      Spännande att följa, ett 720 är mitt livs bästa beslut. Ska bli kul att se vad du stoppar i
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Messer
                        • December 2005
                        • 57

                        #26
                        Ursprungligen postat av HWH
                        Spännande att följa, ett 720 är mitt livs bästa beslut. Ska bli kul att se vad du stoppar i
                        Riktigt spännande tycker jag med
                        Sjukt mörkt vatten, tokmycket rötter och växter är väl det enda jag har bestämt mig för hittills.. .Tänk mörkt mangroveträsk. Är lite halvsugen på ett gäng scalarer och ett stort stim med kardinaltetror iaf, men ska tänka ännu mer. Är ju några veckor kvar tills jag kan börja ha i fisk tyvärr.

                        Köpte precis lite grejer till akvariet iaf, två långa pincetter och en sax till växterna, allt på 30-40 centimeter, en dränkbar led spot som ska agera moonlight samt ett gäng ph-tester. Allt ifrån kina dock, så tar några veckor tills det kommer.

                        Kommentar

                        • Messer
                          • December 2005
                          • 57

                          #27
                          Har fyllt upp akvariet med ungefär 14 centimeter vatten nu, o får följande mått.

                          VF 13.6
                          VB 13.55
                          HF 13.8
                          HB 13.6

                          Börjar se skapligt ut, har en liten förhöjning under HF som jag ska ta bort, eller byta ut till en smalare.

                          Slänger in lite bilder på hur akvariet ser ut nu;


                          http://i.imgur.com/27nZby5.jpg <-- utsikten ifrån soffan, vem behöver tv : )

                          Så här ser bänken ut, hade tänk att betsa alla skåpsdörrar så jag får lite mörkare färg där, samt måla allt vitt svart. Om jag orkar dvs, blir ju ett jäkla fuskjobb då eftersom bänken redan står plå plats... Kanske bara målar det vita som syns framifrån svart istället.



                          Här är alla rötter jag har hittills, riktiga jävla as! Ska vara mycket rötter, skiter nog i att göra en bakgrund, kör på mörk bakgrund som inte ska synas pga dåligt ljus o mycket växter o rötter istället.




                          Har tänkt att göra en lite ovanlig design på interiören också, inte det klassiska med massa bråte längst bak o fritt längst fram, tänkte försöka efterlikna en strandfåra istället, med land till höger o djup till vänster. Så till höger blir det mycket växter rötter o grottor osv, och sen sista biten till vänster blir det ett område med frivatten. Ska fixa lite grenar ifrån naturen, typ ek eller bok, som går ner uppifrån luften från höger o hänger ner i akvariet, gärna med lite löv o grejer som hänger kvar.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #28
                            Jag gillar din illusion! Så vill jag också göra någon dag. kan bli så himla snyggt!
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Messer
                              • December 2005
                              • 57

                              #29
                              Fan vad svårt det ska vara o få skiten att stå plant! Hållt på flera timmar nu, o det diffar fortfarande 1-2 millimeter i ena hörnet. Funderar på att göra en fuling o fyllla det med mycket vatten, typ 30-40% o låta det stå några timmar för o se om det sätter sig lite.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                #30
                                Prova att fylla hela och se hur det blir?
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...