Vatten till sovrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #16
    Ursprungligen postat av Kvarnvik
    Kul att följa ett projekt från början
    Jag har ett ganska nystartat nano som jag har galaxy danio och körsbärsräkor i. Väldigt snygga fiskar, något större än microrasboror och liknande och passar säkert jättebra i ett 60 liters.

    edit: galaxy rasbora heter den i artbeskrivningen, men det är en danio vad jag förstår. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
    Bra tips! Är nog inte helt omöjligt att det kan bli några Galaxy rasbora Har även tittat lite på kopparbarb (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209&SOK=1), minirasbora (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1410&SOK=1) och smaragdrasbora (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1508&SOK=1). Har bestämt mig för körsbärsräkor i alla fall. Vilka fiskar det blir beror lite på vad jag får tag på. Tycker dock att galaxy'n är riktigt fin!

    Ursprungligen postat av Erikderek
    Roligt att du är tillbaka med projektet efter det ofrivilliga uppehållet. Jag tycker det ser helt ok ut, jag tror det hade blivit snyggt med rötter som "växer och spretar" ut från bakgrunden. En fördel som det ser ut på bilderna är att filtret smälter in bra.

    EK
    Tackar @EK! Tyvärr köpte jag en rot långt innan jag hade bakgrunden, så det är en liten knubbig en. Men jag testar och ser hur det blir och så får jag prova något annat om den inte funkar. Det är fint om man lyckas få till lite volym med inredningen, så det inte bara är lite sand och sen massa vatten.


    Ursprungligen postat av Hemi
    Simka..om det är ättikssilikon så går härdningen mycket, mycket snabbare om det är fuktigt, den härdar av fukt . Sätt ner typ en skål med vatten eller dyligt och lägg lock på hela akvariet..Jag har även kört med att duscha fin, fin dimma med sprayflaska över t.e.x öppna fogar då och då under dagen med gott resultat..
    Yes ättiksillikon är det! Har följt era råd och ställer ner vattenkokaren med öppet lock efter att den slagit ifrån. Så står den där och ångar/värmer. Har gjort det i ett par dagar nu och det verkar faktiskt fungera Knappt någon doft kvar!!

    Ursprungligen postat av Juni
    Körde också kokt vatten i skålar som ångade en stund och ökade fukten. Kul med ditt projekt, lycka till!
    Tack ska du ha @Juni!!
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #17
      Ny möbel till akvariet

      Som akvariemöbel hade jag planerat att rusta upp och förstärka en gammal IKEA malm byrå. Tyckte dock att den inte var något vidare bra objekt att arbeta med och att den inte riktigt passade in i rummet. Så idag for jag till IKEA för att se om det gick att hitta något bättre. Bättre återstår att se men nytt blev det i alla fall!

      Det blev en IKEA BESTÅ (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20102154/) med extra dörrar. Valde den eftersom det är som "två" 60cm skåp fast med hel skiva både över och under. Akvariet är såpass brett att det kan vila på gavlarna - vilket förhoppningsvis sparar på skivan. Det är inte världens bästa akvariemöbel (är ju inte direkt avsedd för det) men jag tror att den klarar de ca 70-80kg som akvariet kommer väga utan problem. Jag kan sitta på den och hoppa utan att den rubbar sig, även i sidled är den stabil. Det medföljer även beslag så man kan fästa den i väggen - och då blir det kanske ytterligare lite mer stabilt. Men kan nog inte rekommendera den till större akvarier, det är trots allt mycket luft i konstruktionen.

      BESTÅ har 5 fötter som går att justera så att bänken hamnar i våg:
      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 14 57 17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,3 KB
ID: 2157144

      Det är mycket (mycket!) luft i spånskivorna så det är nog bra att akvariet vilar på båda gavlarna:
      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 16 13 25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,5 KB
ID: 2157147

      För att förstärka konstruktionen lite limmade jag all sammanfogning med trälim och satte fast hyllplanen med vinkeljärn för att minska möjligheten till skjuvning.
      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 15 06 03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,3 KB
ID: 2157145 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 16 46 26.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,1 KB
ID: 2157146

      När jag monterat på dörrarna och ställt in bänken i sovrummet blev det så här:
      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 17 37 28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,8 KB
ID: 2157148 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-30 17 52 34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,8 KB
ID: 2157149

      Nu ska bara sillikonet få härda någon dag till sen är det inredningsdags!
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Sarodyroc
        • March 2014
        • 11

        #18
        Snyggt! Jag sitter själv och funderar på vad jag ska ha under mitt akvarium men du verkar ju ha löst det bekymret bra Det är nog klokt med vinkeljärn

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #19
          Tack!! Det är alltid svårt det där med akvariemöbler. Är inte så mycket för akvarietillverkarnas bänkar till mindre akvarier, ser lite gängligt ut.

          Vinkeljärnen gjorde en del, men eftersom spånskivorna inte är helt homogena så drog skruven lite olika. Men tror absolut att det är bättre än inget
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Snuttjulle
            • February 2012
            • 33

            #20
            Kul att se att det går framåt

            När jag limmade min BTN i mitt 160L lade jag det på rygg, ställde ett litet trädgårdsbord "vid öppningen" och på detta bord en bordsfläkt med en skål vatten framför. Då blåste fläkten in vattenånga samtidigt som det blev bra luftcirkulation och silikonet härdade på 0-tid.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #21
              Vilken växt?!

              Någon som vet vad den röda växten nedan heter?? (Affären visste inte )

              Köpte den på vinst och förlust eftersom jag tyckte den är så vacker. Kan den överleva med 15w + reflektor planterad i jula sand? Eller kan det bli svårt?

              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-04 16 58 40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2157186 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-04 16 58 54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,1 KB
ID: 2157187

              Tacksam för all hjälp, ska börja inreda nu!
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #22
                Om du ska ha tag i räkor finns det många odlare i stockholms trakten om du är sugen på mer färggranna räkor än körsbärsräkor. Körsbär har en tendens att tappa sin röda färg om det är något som inte passar. Det finns red sakura red fire sakura också som har ännu starkare röd färg. Kolla under annonser på redbee.se om du söker räkor.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #23
                  Ursprungligen postat av henrikl
                  Om du ska ha tag i räkor finns det många odlare i stockholms trakten om du är sugen på mer färggranna räkor än körsbärsräkor. Körsbär har en tendens att tappa sin röda färg om det är något som inte passar. Det finns red sakura red fire sakura också som har ännu starkare röd färg. Kolla under annonser på redbee.se om du söker räkor.
                  Anledningen att jag siktat in mig på körsbär är att jag hört att de klarar PMDD bra, finns det andra som också kan tänkas överleva det?

                  Tackar för tipset om redbee - ska definitivt leta där när det är dags. Tänkte dock köra in karet ett tag innan jag skaffar räkorna.
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #24
                    Uppstart!

                    Efter mycket väntan är akvariet äntligen igång! Tänkte kort beskriva vad som hänt sedan senast.

                    Testade olika scapes och valde att ha roten uppbankad i hörnet. För att få lite mer höjd på banken lade jag senare lite stenar i botten för att sanden inte ska kana iväg. Sedan planterade jag de första växterna.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-04 18 33 28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,6 KB
ID: 2157198 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-04 22 27 41.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,3 KB
ID: 2157199

                    Efter det fyllde jag akvariet med ca 2/3 av vatten från mitt inkörda akvarium. I 60L akvariet finns det plats för två av juwels svampar och eftersom jag har samma filtertyp i mitt gamla 180L tog jag en skitig inkörd filtersvamp från det och stoppade det i 60L karet. Passade samtidigt på att krama ur övriga filtersvampar från 180L karet och lät filtersvamp nr 2 bada i överblivet gojs/akvarievatten.

                    Därefter blev det en tripp till Djurmagazinet och fastnade för Kilfläcksrasbora - Trigonostigma heteromorpha (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52) Köpte 10 st och de är ca 2-3cm. Expediten sa att de går ihop med räkor så får hoppas att det fungerar.

                    Här är slutresultatet:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-05 14 33 44.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,6 KB
ID: 2157200 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-05 14 34 07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,8 KB
ID: 2157201 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-04-05 14 35 19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,8 KB
ID: 2157202

                    Bara att hoppas att HC´n bildar en fin liten matta och att de andra "John Doe"-växterna också överlever.
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Snyggt, jag gillar placeringen av roten och hur växterna bakom kommer fram till höger om roten tillsammans med blomman. Växten som du har i sanden framför roten, vad heter den och blir den "marktäckande"? Om det går och inte hindrar insuget itill filtret kan det ev. bli snyggt med Echinodorus bleheri eller t.o.m Microsorum pteropus "Windeløv" framför?

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • simka
                        • November 2013
                        • 326

                        #26
                        Tack!

                        De små duttarna är 'HC Cuba' - Hemianthus Callitrichoides (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1). Med rätt förutsättningar så skapar den en fin tät matta. Mina förhoppningar är, om den överlever, att den ska växa ihop och utökas in mot vänster hörn. Den var ganska klurig att platera men jag följde metoden i det här klippet:
                        http://www.thegreenmachineonline.com This video demonstrates how to prepare a Hemianthus Callitrichoides 'Cuba' species tropical aquatic plant for planting i...
                        450L Malawi - Pågående projekt
                        180L Malawi - Avvecklat
                        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                        Kommentar

                        • Snuttjulle
                          • February 2012
                          • 33

                          #27
                          Ursprungligen postat av simka
                          Någon som vet vad den röda växten nedan heter?? (Affären visste inte )

                          Köpte den på vinst och förlust eftersom jag tyckte den är så vacker. Kan den överleva med 15w + reflektor planterad i jula sand? Eller kan det bli svårt?

                          [ATTACH=CONFIG]68340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68341[/ATTACH]

                          Tacksam för all hjälp, ska börja inreda nu!
                          Är misstänkt lik "Papegojblad". Om det är denna så kan jag tala om att jag har lite problem med den.
                          Vet inte om den behöver mer ljus och/eller så verkar Amanoräkorna vara på den. Om räkorna bara tar algerna
                          på bladen eller dessutom äter på bladen vet jag inte säkert. Bladen ser i alla fall "trasiga" ut.
                          Senast redigerad av Snuttjulle; 06 April 2014, 11:11.

                          Kommentar

                          • simka
                            • November 2013
                            • 326

                            #28
                            Ursprungligen postat av Snuttjulle
                            Är misstänkt lik "Papegojblad". Om det är denna så kan jag tala om att jag har lite problem med den.
                            Vet inte om den behöver mer ljus och/eller så verkar Amanoräkorna vara på den. Om räkorna bara tar algerna
                            på bladen eller dessutom äter på bladen vet jag inte säkert. Bladen ser i alla fall "trasiga" ut.
                            Det trodde jag också först men är inte helt 100. Mina stjälkar är inte så röda som de verkar vara på alla bilder utan är mer gröna. Bladen är också ganska rosa (men det kanske bara är att de är svagt röda..)

                            Hur upplever du dem annars om det inte vore för räk-marodörerna? Är de väldigt ljussugna växter?

                            Efter att ha letat runt lite så är min uppfattning att röda växter rent generellt gärna vill ha mycket ljus, någon som håller med? Hoppas mina klarar sig om jag håller dem lite längre så de är närmare vattenytan (= mer direkt ljus)
                            450L Malawi - Pågående projekt
                            180L Malawi - Avvecklat
                            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                            Kommentar

                            • simka
                              • November 2013
                              • 326

                              #29
                              Vattencheck

                              Blev lite nyfiken idag på hur vattenkvaliteten var i karet. Min teori var att det borde vara snarlikt mitt 180L eftersom jag tog filter + filtergojs + 2/3 vatten därifrån. Värdena är:

                              • NO2 =0,025 mg/l
                              • NO3 = ~ 3 mg/l
                              • NH4/NH3 = 0 mg/l
                              • Ph = ~7.5
                              • KH = 4


                              Det som skiljer är hårdheten, den brukar ligga på 6-7 i 180L karet, men där har jag korallsand och vit hålsten vilket kanske gör vattnet lite hårdare där.

                              Har satt timer på belysningen också - vad tror ni om 10h/dygn?
                              450L Malawi - Pågående projekt
                              180L Malawi - Avvecklat
                              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                              Kommentar

                              • Snuttjulle
                                • February 2012
                                • 33

                                #30
                                Ursprungligen postat av simka
                                Det trodde jag också först men är inte helt 100. Mina stjälkar är inte så röda som de verkar vara på alla bilder utan är mer gröna. Bladen är också ganska rosa (men det kanske bara är att de är svagt röda..)

                                Hur upplever du dem annars om det inte vore för räk-marodörerna? Är de väldigt ljussugna växter?

                                Efter att ha letat runt lite så är min uppfattning att röda växter rent generellt gärna vill ha mycket ljus, någon som håller med? Hoppas mina klarar sig om jag håller dem lite längre så de är närmare vattenytan (= mer direkt ljus)
                                Ja, jag har en känsla av att dom kräver mer ljus än andra.
                                Håller även med dig i din teori att röda växter kräver mycket ljus då jag hade andra röda växter innan min rescape som också verkade tycka om mycket ljus. Jag lät dessa växa sig ända upp till ytan innan jag ansade dem. Detta funkar inte med papegojblad då dom inte blir så höga att de når upp till ytan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...