Vatten till sovrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Vatten till sovrummet

    Har en tid gått och funderat på att skaffa ett till akvarium, gärna i 500-litersklassen, och göra det till ett snyggt biotopakvarium. Varför inte ett akvarium med bara några L-malar?

    Men så en dag beslutade sig bilen för att kräva mig på en stor reparation så drömmen om ett stort akvarium grusades, i alla fall ett bra tag framöver.

    Till tröst (och för att stilla pysselbegäret) har blocket visat mig vägen till ett 60L som jag ska ställa i sovrummet. Tänkte ta tillfället i akt att lära mig lite mer om akvarieväxter och mindre fiskar. Urvalet är ju ganska begränsat på grund av storleken på akvariet men får se det som en utmaning istället.

    Vill försöka skapa något enkelt (eller som åtminstone ser enkelt ut) som är lugnt och passar in i sovrumsmiljön.
    Initialt tänker jag såhär:

    Inredning och invånare
    • Ett stim av någon liten fisk, troligtvis endast en art
    • Några räkor? (Nu är jag ute på tunn is!)
    • Jula blästersand
    • Låg grön bottenväxt som täcker en del av sanden
    • Bakgrundsväxt
    • Rot


    Hårdvaran
    • Svartmålad bakruta eller mörk tunn mörk strukturbakgrund
    • Innerfilter
    • T8 belysning 15W
    • Mått 61x31x42 cm

    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-02 20 05 41.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,0 KB
ID: 2184558

    Ska sätta mig i lugn och ro och läsa på och förhoppningsvis komma fram till ett trevligt koncept. Tankar och funderingar från er andra är alltid välkommet!
    //Simon
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Snuttjulle
    • February 2012
    • 33

    #2
    Dina egna tankar är nog bäst. Annars kommer du att ångra dig ;-)

    64L är ju ungefär som 2 nano-kuber. Skall du ha ett stim finns ju t.ex. mini och mikro varianter av Rasbora som du skulle kunna ha ett fint stim av.

    Vad menar du med att du är ute på tunn is när det gäller skaldjur ?

    Jag kan rekommendera att komplettera med lite räkor. Min son har haft en 30L kub med mikrorasboror och räkor. Det är jättetrevligt och dom är lättskötta. Jag blev helt fasinerad då jag återupptog akvarismen efter många år och upptäckte dessa trevliga små krabater.
    Det finns ju många olika färger och varianter att välja på.

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Du har nog helt rätt! ;-)

      Ju mer jag läst och funderat så är det ju precis som du säger, det blir som ett lite större nano.

      Att ha räkor slog mig precis när jag skrev inlägget. Dock hade jag absolut ingen aning om hur det var att ha dem i praktiken, visste i princip bara att de är vackra att se på. Men läste igenom zoopets allmänna info om räkor (http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=409) Tror absolut att jag ska satsa på att ha ett gäng. Dels för att de är intressanta och vackra men även att de håller undan lite och städar. Blir vinst hur som

      Är återigen inne på samma spår som du Snutjulle med Rasboror av något slag, alternativt tetror. Ska läsa in mig lite. Du råkar inte sitta inne på något tips på Rasboror som kan vara av intresse? Det är ju en fördel om de är relativt lätta att få tag på.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Har funderat över lite om tekniken och växter.

        Har fastnat för HC 'Cuba' (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1)
        Otroligt vacker, men är lite osäker på om ett 15w med reflektor räcker till? Vad tror ni i så fall om ett Life-Glo 6700k? (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/be...-glo/life-glo/)

        För att hjälpa Cuban lite (och övriga växter också) tänkte jag prova på PMDD.

        Istället för att måla bakglaset funderar jag på den här svarta barkbakgrunden: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1258&page=1 En sådan bakgrund sitter i min systers Malawikar, se nedan. Hoppas på att den kan bli snygg även i mitt akvarium när det växt på lite alger mm.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20130907_124354.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,0 KB
ID: 2156698
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Snuttjulle
          • February 2012
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av simka
          Du har nog helt rätt! ;-)

          Ju mer jag läst och funderat så är det ju precis som du säger, det blir som ett lite större nano.

          Att ha räkor slog mig precis när jag skrev inlägget. Dock hade jag absolut ingen aning om hur det var att ha dem i praktiken, visste i princip bara att de är vackra att se på. Men läste igenom zoopets allmänna info om räkor (http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=409) Tror absolut att jag ska satsa på att ha ett gäng. Dels för att de är intressanta och vackra men även att de håller undan lite och städar. Blir vinst hur som

          Är återigen inne på samma spår som du Snutjulle med Rasboror av något slag, alternativt tetror. Ska läsa in mig lite. Du råkar inte sitta inne på något tips på Rasboror som kan vara av intresse? Det är ju en fördel om de är relativt lätta att få tag på.
          Det brukar finnas "småfisk" på Akvarielagret i Bromma. Det har alltid funnits dom gånger jag varit där.
          Dom har även räkor av olika slag.
          Senast redigerad av Snuttjulle; 05 March 2014, 10:02.

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Gött! Hade räknat med att ta en tripp till AL, så passar perfekt
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Efter en lång vecka med övertid och teoriprov för C-körkort så har jag kopplat av med lite akvariepyssel

              Tog en tur och besökte Djurmagazinet, Hornbach, Arken Zoo och Jula. Fick tag på det mesta förutom en bakgrund, så blir till att beställa en asap. Det blev: reflektor, Power-Glo, rot, filter, svart plastfilm, blästersand och gummilist.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 14 30 39.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,8 KB
ID: 2156773

              För det första - reflektorer är bra grejer. Köpte en från Juwel och den är riktigt slimmad och skulle nog vilja påstå att den passar på det mesta. Mitt lysrör ligger väldigt tight mot locket men det gick att klämma mellan reflektorn ändå. Passade på att testa och ta en bild på det nya Power-Glo lysröret med och utan reflektor, stor skillnad!
              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 35 11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,1 KB
ID: 2156768Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 14 32 54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,3 KB
ID: 2156769Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 14 34 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,6 KB
ID: 2156770


              När jag vattentestade akvariet efter inköp blev jag väldigt glad eftersom pumpen var otroligt tyst, gick nästan inte att höra alls. Det är en bra egenskap för en pump som ska befinna sig i ett sovrum
              Men passformen på det stora plastlocket är inte direkt lysande och det skramlar något förfärligt när pumpen är igång. Så köpte julas "Geko - dammlist av cellplast" med dubbelhäftande tejp för att försöka tysta ner det hela lite. Listen ligger i skåran där glaset möter locket:
              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 17 18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2156771 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 20 11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,0 KB
ID: 2156772Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 32 42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,1 KB
ID: 2156774


              På ena sidan av mitt innerfilter finns gammalt skräp som jag inte blir av med, dessutom vill det gärna samlas alger och annan smuts där när akvariet är igång. Så för att dölja det köpte jag "d-c-fix Designfolie" på Hornbach. Det är helt enkelt en ganska tjock plastfolie som sätter sig statiskt (alltså inget klister ) och som är busenkel att sätta dit och plocka bort. Blev faktiskt ganska bra med tanke på att det tog ca 5 min att sätta dit och att den bara är att ta bort igen om man skulle vilja. Ska definitivt göra liknande på mitt 180L också!
              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 38 25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,6 KB
ID: 2156775Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 38 07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,7 KB
ID: 2156776Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-08 15 55 37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,9 KB
ID: 2156777


              Väntar med att packa upp både blästersand och rot innan jag fått limmat dit en bakgrund, men kul att det börjar röra på sig
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Snuttjulle
                • February 2012
                • 33

                #8
                Ser med spänning fram emot uppdateringar under fortskridandet

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  Spännande. Jag använder den svarta plastfilmen som bakgrund på mina akvarier. Det skall bli kul att följa ditt projekt då jag som du vet har ett liknande som jag precis startat igång. Vad är det för modell på ditt akvarium, det ser väldigt mycket ut som mitt Korall 60 men rampen skiljer sig och själva JUWEL filtret var annorlunda på mitt?

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snuttjulle
                    Ser med spänning fram emot uppdateringar under fortskridandet
                    Kul! Ska försöka uppdatera så fort jag har ny info att dela med mig av

                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    Spännande. Jag använder den svarta plastfilmen som bakgrund på mina akvarier. Det skall bli kul att följa ditt projekt då jag som du vet har ett liknande som jag precis startat igång. Vad är det för modell på ditt akvarium, det ser väldigt mycket ut som mitt Korall 60 men rampen skiljer sig och själva JUWEL filtret var annorlunda på mitt?
                    Den är perfekt till det! Gillar att plastfilmen är så lätt att sätta dit och att ta bort. Har dock beställt en bakgrund som dessvärre inte kommit än, så projektet haltar lite. Blev en sådan här:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: aqa.ru-20111211210056_0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,1 KB
ID: 2156846
                    Är lite osäker på hur skalan kommer att bli i ett så litet akvarium som jag håller på med, men tänkte att jag ger det en chans. Tycker det är ganska begränsat utbud på svarta och tunna bakgrunder.

                    Jag trodde också att det var ett Korall60 när jag var och hämtade det, men insåg senare att det är ett Rekord 600. I dem sitter det ett Bioflow Super innerfilter och i Korall6o sitter ett BioFlow Mini filter. I Super-filtret får det plats två av juwels filtersvampar, tänkte ta en från mitt i princip inkörda 180L under uppstarten.
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #11
                      Äääntligen.

                      Nu har bakgrunden landat i brevlådan efter lång väntan!

                      Första intrycket är att den är enorm. Tyvärr. Hade hoppats på lite mintre struktur för skalans skull, men jag valde att slänga i den ändå. Här är lite före-bilder (på den sista har jag skurit till bakgrunden).

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 17 56 47.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,3 KB
ID: 2157110 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 17 56 56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,8 KB
ID: 2157111 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 17 58 18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,5 KB
ID: 2157112 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 18 49 30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,6 KB
ID: 2157113

                      Bakgrunden är gjord av frigolit och är nog inte på långa vägar lika roubust och tålig som en äkta BTN. Eftersom det är frigolit är det nog ingen vidare idé att ha tillsammans med någon mal som kan tänkas gnaga. Fördelen med frigolit är att det var oerhört lätt att skära till, bara svepa över med en mattkniv. För att sätta fast den körde jag akvariesilikon och "dutt-metoden". Blev ganska mycket sillikon så troligtvis kommer jag behöva vänta lite längre än jag trott, vill vara säker på att det härdat.

                      Resultatet:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 19 38 57.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,2 KB
ID: 2157114 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-03-27 19 39 12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2157115
                      (Brukar inte be om ursäkt för mina dålig bilder men idag är det på sin plats..)

                      Och efter ca en timmes jobb är statusen återigen 'vänta'. Hoppas silikonet härdar snabbare än när jag fäste BTN i mitt 180L, då tog det 10-12 dagar.
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • Kvarnvik
                        • February 2014
                        • 113

                        #12
                        Kul att följa ett projekt från början
                        Jag har ett ganska nystartat nano som jag har galaxy danio och körsbärsräkor i. Väldigt snygga fiskar, något större än microrasboror och liknande och passar säkert jättebra i ett 60 liters.

                        edit: galaxy rasbora heter den i artbeskrivningen, men det är en danio vad jag förstår. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
                        Senast redigerad av Kvarnvik; 27 March 2014, 20:51.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #13
                          Roligt att du är tillbaka med projektet efter det ofrivilliga uppehållet. Jag tycker det ser helt ok ut, jag tror det hade blivit snyggt med rötter som "växer och spretar" ut från bakgrunden. En fördel som det ser ut på bilderna är att filtret smälter in bra.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #14
                            Simka..om det är ättikssilikon så går härdningen mycket, mycket snabbare om det är fuktigt, den härdar av fukt . Sätt ner typ en skål med vatten eller dyligt och lägg lock på hela akvariet..Jag har även kört med att duscha fin, fin dimma med sprayflaska över t.e.x öppna fogar då och då under dagen med gott resultat..
                            Senast redigerad av Hemi; 27 March 2014, 21:56.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Körde också kokt vatten i skålar som ångade en stund och ökade fukten. Kul med ditt projekt, lycka till!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...