Amazonas projekt akvarium =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #16
    Ursprungligen postat av antonni97
    Det var något nytt! Man kanske ska testa det. Har du någon bild så man kan se hur det ser ut?
    jajamän, hur många vill du ha här kommer några som kanske kan ge lite inspiration tillochmed
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Ursprungligen postat av antonni97
      Då är det bäst att skaffa ett par bättre lysrör vilka skulle du personligen rekommendera? Längden på lysrören är 590mm. Kommer hoppa över alla dessa "onödiga" preparat och bara köra PMDD och EC ska detta användas direkt när jag startar akvariet?
      Jag tycker du börjar med att inreda ditt akvarium, sedan när du köpt dina första fiskar så slår du i Nitrivec, då kommer nitrifieringsbakterierna igång snabbare.
      Hur mycket gödning/ljus/CO2 som behövs beror på vilka växter du vill ha. Jag gillar PMDD för att det innehåller kväve och fosfor, vilket många andra gödningar inte gör, och att du efter behov kan ställa in doseringen av tre eller fyra olika komponenter separat, dessutom är billigt!

      Jag tror det skall finnas Sylvania Aquastar till Juwels kar och de skall vara bra! Själv använder jag Phillips Aquarelle men dessa har slutat att tillverkas så även jag kommer nog att gå över till Aquastar när de tar slut.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Ursprungligen postat av antonni97
        Det hade jag ingen aning om bra att jag fick reda på det innan jag köpte det. Då hoppar jag över plantsubstrat.
        Istället kan du använda lerkulor som du trycker ner i substratet vid de växter som vill ha näring från roten, som till exempel Echinodorus.

        Kommentar

        • antonni97
          • July 2013
          • 33

          #19
          Ursprungligen postat av PiaJo
          jajamän, hur många vill du ha här kommer några som kanske kan ge lite inspiration tillochmed
          Det såg riktigt snyggt ut!. Får nog vänta tills hösten och plocka då .

          Kommentar

          • antonni97
            • July 2013
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag tycker du börjar med att inreda ditt akvarium, sedan när du köpt dina första fiskar så slår du i Nitrivec, då kommer nitrifieringsbakterierna igång snabbare.
            Hur mycket gödning/ljus/CO2 som behövs beror på vilka växter du vill ha. Jag gillar PMDD för att det innehåller kväve och fosfor, vilket många andra gödningar inte gör, och att du efter behov kan ställa in doseringen av tre eller fyra olika komponenter separat, dessutom är billigt!

            Jag tror det skall finnas Sylvania Aquastar till Juwels kar och de skall vara bra! Själv använder jag Phillips Aquarelle men dessa har slutat att tillverkas så även jag kommer nog att gå över till Aquastar när de tar slut.
            Tack så mycket för hjälpen ska beställa nu PMDD , EC och Co2. Angående lysrören ska jag titta runt lite mer men blir nog dom lysrören du rekommenderade. Funderar på att också skaffa några Fjärilsciklidrar.

            Kommentar

            • antonni97
              • July 2013
              • 33

              #21
              Tack så mycket för alla svar, de har hjälpt mig enormt. Nu är det bara att beställa allt och sen sätta igång. Kommer jag ihåg så kan jag slänga upp en bild här men inte säkert att jag kommer ihåg. Tack och hej =D

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av antonni97
                Tack så mycket för hjälpen ska beställa nu PMDD , EC och Co2. Angående lysrören ska jag titta runt lite mer men blir nog dom lysrören du rekommenderade. Funderar på att också skaffa några Fjärilsciklidrar.
                Du behöver inte använda EC om du tänker köra med CO2!
                EC innehåller glutaraldehyd som är giftigt och CO2 är mycket mer effektivt!
                Sedan behöver du varken CO2 eller EC, kanske inte ens gödning, om du väljer rätt växter... Ta och fundera igenom det här i lugn och ro innan du beställer en massa grejer!

                Kolla in Mats växtakvarium som han varken göder eller gasar, nu är han visserligen lite av en magiker, men se hur fint man kan få det att växa utan varken gödning eller CO2!
                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                Kommentar

                • StefanVästerås
                  • August 2013
                  • 27

                  #23
                  Jag kör Tropica co2 system 60 just nu är inne på min andra engångstub. Märkte en väldig skillnad Tycker det har fungerat bra även om jag har lite för stort akvarium för det. Bra att börja med och sen kan man byta upp sig. Då det är billigt. Jag har kollat på SodaStream tubs lösning och kommer nog slå till under våren på lite regulatorer och atomizer som tipsats om i SodaStream tråden.


                  Skickas från min iPhone via Tapatalk
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=898

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Du behöver inte använda EC om du tänker köra med CO2!
                    EC innehåller glutaraldehyd som är giftigt och CO2 är mycket mer effektivt!
                    Sedan behöver du varken CO2 eller EC, kanske inte ens gödning, om du väljer rätt växter... Ta och fundera igenom det här i lugn och ro innan du beställer en massa grejer!

                    Kolla in Mats växtakvarium som han varken göder eller gasar, nu är han visserligen lite av en magiker, men se hur fint man kan få det att växa utan varken gödning eller CO2!
                    http://www.youtube.com/watch?v=s7gec8h4rKA
                    Vad är det för malar i den filmen?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av Falconer
                      Vad är det för malar i den filmen?
                      Halloj! Det är Garra flavatra, ena riktigt bra rackare på alger - och fotvård!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...