Amazonas projekt akvarium =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonni97
    • July 2013
    • 33

    Amazonas projekt akvarium =)

    Hej!

    Nu är det dags att starta upp ett Amazonas akvarium. Jag undrar om jag tänkt rätt med allt det jag ska köpa
    och det som jag har läst? Låt mig också tillägga att akvariet är ett Juwel 125 liters .

    Botten-
    Som botten tänkte jag använda Tropica Plantesubstrat och
    över detta skulle jag använda så kallad blästring sand ifrån Jula.

    Bakgrund-
    Som bakgrund ska jag använda BTN Amazonas

    Fiskar och mat-
    Jag satsa på en riktigt bra mat,
    har tänkt mig "Tetra pro energy crisp"(hört att den ska vara bra).
    Fiskarna som jag tänkt köpa är 3 scaraller, 20-30 neontetror och
    3 Corydoras paleatus.

    Medel-
    Som medel tänkte jag använda PMDD för växterna, Easystart för att komma igång
    och Aqua-san som ska ske vid varje vattenbyte.

    Elektronik/övrigt-
    Ljuset kommer bli vanliga Juwel daylight ljusrör och reflektorerna
    blir dom från Juwel också. Ljuset kommer vara på ca 8-12 Tim per dygn.
    Juwel pumpen kommer jag ta bort och lägga in en Tetratec EX 700.
    Co2 kommer bli en Tropica System 60 CO2.
    Juwel termometer och Juwel foderautomat

    Växterna-
    Växterna vet jag inte riktigt ännu men några som jag är säker
    på är Eleocharis acicularis, hygrophila salicifolia, bacopa,
    Cryptocoryne, echinodorus. Låter detta bra?


    vattenbyten-
    kommer ta bort 25-50% utav vattnet i 2 hinkar. Kommer skölja av filtermattorna
    i hinkarna. Tömmer vattnet, fyller på båda hinkarna
    och till sätter Aqua-san och PMDD. Kan det bli en kemisk reaktion?

    Nu borde jag fått med allt, låter detta bra eller borde jag göra några
    ändringar?

    Frågor-
    Har någon testat Tropica System 60 CO2 är det ett bra preparat och hur fungerar det?

    När jag väl startar upp akvariet ska jag hälla i Easystart och PMDD eller ska jag vänta med PMDD tills jag byter vatten?

    När jag väl ska jag byta vatten ska de då ske en vecka efter jag har startat akvariet eller ska jag vänta 2 veckor så det hinner stabilisera sig och sen börja med vattenbyten varje vecka?

    Alla åsikter är välkomna.
  • Christer5

    #2
    Scalarer är för stor fisk till ditt akvarium.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av antonni97
      Botten-
      Som botten tänkte jag använda Tropica Plantesubstrat och
      över detta skulle jag använda så kallad blästring sand ifrån Jula.
      Tänk en gång till ang. valet av substrat! Jag själv använder fin sand som till och med är något ljusare än Julas, jag tycker det är vrålsnyggt och kommer säkert använda den igen, men det framhäver knappast färgerna på SA-fiskar...

      Ursprungligen postat av antonni97
      Bakgrund-
      Som bakgrund ska jag använda BTN Amazonas
      Ett mycket bra val tycker jag! Får jag föreslå att du slänger ut Juwels filterlåda och bygger filter bakom bakgrunden istället!

      Ursprungligen postat av antonni97
      Fiskar och mat-
      Jag satsa på en riktigt bra mat,
      har tänkt mig "Tetra pro energy crisp"(hört att den ska vara bra).
      Fiskarna som jag tänkt köpa är 3 scaraller, 20-30 neontetror och
      3 Corydoras paleatus.
      Skalarer kan du inte ha i ett så pass litet akvarium, och du bör ha minst dubbelt så många corys som du tänkt dig.

      Ursprungligen postat av antonni97
      Medel-
      Som medel tänkte jag använda PMDD för växterna, Easystart för att komma igång
      och Aqua-san som ska ske vid varje vattenbyte.
      Vattenberedningsmedel har jag slutat med, dels vet jag inte vad det är i det, plus att det neutraliserar vissa saker som jag VILL ha i vattnet...
      PMDD är jag mycket nöjd med!

      Ursprungligen postat av antonni97
      Elektronik/övrigt-
      Ljuset kommer bli vanliga Juwel daylight ljusrör och reflektorerna
      blir dom från Juwel också.
      Jag skulle absolut tänka på att byta till bättre lysrör, speciellt eftersom du tänker gå "all in" och köra med CO2!
      Senast redigerad av Mr Woods; 12 January 2014, 16:48.

      Kommentar

      • antonni97
        • July 2013
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Scalarer är för stor fisk till ditt akvarium.
        Okej då hoppar jag över Scalarer annars ser det bra ut?

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Bakgrunden tar rätt mkt plats i akvariet, som redan från start inte är så stort. Personligen skulle jag hellre använda en slimline i det karet. Jag har en BTN i ett Juwel 240 - och redan där tar det väl stor plats. I mitt Juwel 125 har jag en BTN klippformation, dvs inte en som täcker hela rutan, och om jag gjorde om det skulle jag ha en slimline. BTN bygger så mkt på djupet, min 5-7 cm på sina ställen. Väljer du dessutom en bakgrund som täcker hela pumphuset så blir det inte mkt kvar. Du kan inte räkna karet som ett 120 när du väljer fiskar i så fall.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • antonni97
            • July 2013
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Tänk en gång till ang. valet av substrat! Jag själv använder fin sand som till och med är något ljusare än Julas, jag tycker det är vrålsnyggt och kommer säkert använda den igen, men det framhäver knappast färgerna på SA-fiskar...



            Ett mycket bra val tycker jag! Får jag föreslå att du slänger ut Juwels filterlåda och bygger filter bakom bakgrunden istället!



            Skalarer kan du inte ha i ett så pass litet akvarium, och du bör ha minst dubbelt så många corys som du tänkt dig.



            Vattenberedningsmedel har jag slutat med, dels vet jag inte vad det är i det, plus att det neutraliserar vissa saker som jag VILL ha i vattnet...
            PMDD är jag mycket nöjd med!



            Jag skulle absolut tänka på att byta till bättre lysrör, speciellt eftersom du tänker gå "all in" och köra med CO2!
            I sådana fall svart sand skulle det passa bättre tror du? så Plantesubstrat är inte alls nödvändigt? När det gäller lysrören kan jag ha kvar mina tills dom blir gamla sen byta ut dom eller är det jätte nödvändigt att bytta dom nu? Så det ända medlet jag ska lägga in i varje vatten bytte är PMDD?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av antonni97
              I sådana fall svart sand skulle det passa bättre tror du? så Plantesubstrat är inte alls nödvändigt? När det gäller lysrören kan jag ha kvar mina tills dom blir gamla sen byta ut dom eller är det jätte nödvändigt att bytta dom nu? Så det ända medlet jag ska lägga in i varje vatten bytte är PMDD?
              Det beror ju på vad du har för ambitioner, men du pratar om CO2 och gödning. För att få ordentlig effekt av det så krävs det bra ljus och jag har hört att Juwels rör skall vara dåliga.
              Visst märker jag effekt av PMDD och EC (kolgödning) även med mina futtiga 60w/m2, men jag har åtminstone ett lysrör med väldigt bra färgspektra.

              Ang. sanden så tycker jag att ljus sand är snyggast, men tänk dig den här bilden fast med mörkbrun botten:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131905.jpg
Visningar: 8
Storlek: 116,2 KB
ID: 2155757
              Fisken hade ju sett snyggare ut mot en mörk botten!

              Vattenberedningsmedel blev jag avrådd att använda redan i butiken. "I med Nitrivec i början sa han, sedan behövs ingenting, du vill ju ha ett akvarium, inte ett kembad"... Jag var lite nojig i början och körde med Aquatan vid vattenbyten, inte vid uppstarten men även det har jag slutat med!

              Kommentar

              • antonni97
                • July 2013
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av Anne Gisela
                Bakgrunden tar rätt mkt plats i akvariet, som redan från start inte är så stort. Personligen skulle jag hellre använda en slimline i det karet. Jag har en BTN i ett Juwel 240 - och redan där tar det väl stor plats. I mitt Juwel 125 har jag en BTN klippformation, dvs inte en som täcker hela rutan, och om jag gjorde om det skulle jag ha en slimline. BTN bygger så mkt på djupet, min 5-7 cm på sina ställen. Väljer du dessutom en bakgrund som täcker hela pumphuset så blir det inte mkt kvar. Du kan inte räkna karet som ett 120 när du väljer fiskar i så fall.
                Det är jag medveten om men känner att det är värt ett försök sen blir det för trångt för fiskarna så får man ändra sina planer då. Räknar med att akvariet blir runt 90-80 liter med bakgrunden så därför tänker jag bara satsa på neontetror och Corydoras paleatus. och så får man hoppas på det bästa.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Du kan "mörka" botten genom att ha lite löv, eklöv är bra till detta. Jag kör med detta i nästan alla kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Ursprungligen postat av antonni97
                    Det är jag medveten om men känner att det är värt ett försök sen blir det för trångt för fiskarna så får man ändra sina planer då. Räknar med att akvariet blir runt 90-80 liter med bakgrunden så därför tänker jag bara satsa på neontetror och Corydoras paleatus. och så får man hoppas på det bästa.
                    Ja men då är planen bra!

                    Ang plantsubstrat - du kommer bara bli irriterad på att det kommer upp kulor och lägger sig på sanden hela tiden, jag blir galen på det och ångrar bittert att jag satte i kulorna längst ned...
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      I ett litet akvarium är det snyggare med svart bakgrund än att trycka ner stora bakgrunder som tar halva akvariet....
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • antonni97
                        • July 2013
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Det beror ju på vad du har för ambitioner, men du pratar om CO2 och gödning. För att få ordentlig effekt av det så krävs det bra ljus och jag har hört att Juwels rör skall vara dåliga.
                        Visst märker jag effekt av PMDD och EC (kolgödning) även med mina futtiga 60w/m2, men jag har åtminstone ett lysrör med väldigt bra färgspektra.

                        Ang. sanden så tycker jag att ljus sand är snyggast, men tänk dig den här bilden fast med mörkbrun botten:
                        [ATTACH=CONFIG]66667[/ATTACH]
                        Fisken hade ju sett snyggare ut mot en mörk botten!

                        Vattenberedningsmedel blev jag avrådd att använda redan i butiken. "I med Nitrivec i början sa han, sedan behövs ingenting, du vill ju ha ett akvarium, inte ett kembad"... Jag var lite nojig i början och körde med Aquatan vid vattenbyten, inte vid uppstarten men även det har jag slutat med!
                        Då är det bäst att skaffa ett par bättre lysrör vilka skulle du personligen rekommendera? Längden på lysrören är 590mm. Kommer hoppa över alla dessa "onödiga" preparat och bara köra PMDD och EC ska detta användas direkt när jag startar akvariet?

                        Kommentar

                        • antonni97
                          • July 2013
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Du kan "mörka" botten genom att ha lite löv, eklöv är bra till detta. Jag kör med detta i nästan alla kar
                          Det var något nytt! Man kanske ska testa det. Har du någon bild så man kan se hur det ser ut?

                          Kommentar

                          • antonni97
                            • July 2013
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anne Gisela
                            Ja men då är planen bra!

                            Ang plantsubstrat - du kommer bara bli irriterad på att det kommer upp kulor och lägger sig på sanden hela tiden, jag blir galen på det och ångrar bittert att jag satte i kulorna längst ned...
                            Det hade jag ingen aning om bra att jag fick reda på det innan jag köpte det. Då hoppar jag över plantsubstrat.

                            Kommentar

                            • antonni97
                              • July 2013
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av henrikl
                              I ett litet akvarium är det snyggare med svart bakgrund än att trycka ner stora bakgrunder som tar halva akvariet....
                              Du kanske har rätt där. Men det återstår att se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...