Projekt "350 l Sydamerika"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Projekt "350 l Sydamerika"

    Hejsan alla!

    Nu har jag äntligen, efter många år av väntan på lämplighet och ekonomi, skaffat mig ett ordentligt stort akvarium.
    Jag tänkte nu börja inleda med att berätta lite om min bakgrund och vad jag har för mål med det här projektet...

    Det blev ett Juwel Rio 300, ett stort kar på 350 liter som jag köpte för 3000 kronor beg. på blocket.
    Karet är inte mer än 2 år gammalt och är nu redo att börja användas. Tidigare har jag endast ägt små akvarier (28 - 60 l) och har aldrig
    beblandat mig med större akvarier än så. Nu kommer jag behöva en del råd vad gäller val av ytterfilter, växter, fiskar, bottenmaterial, vattenberedningsmedel, bakgrunder m.m.

    Akvariet är placerat mitt i ett vardagsrum, långt ifrån närmsta fönster. Tanken är att jag ska ha ett sydamerikanskt-inspirerat akvarium (skalarer, neontetror, rötter, BTN-bakgrunder etc.) - där jag gärna vill fokusera mer på helheten än ett självklart val av fiskar och växter.
    Med det menar jag att jag inte tänker gå efter en specifik mall, utan vill experimentera mer...

    Självklart kommer bilder allt eftersom projektet löper fram...

    Nu hoppas jag på att ni som själva har 350 liter eller liknande, kan komma med nystartsråd till mig som nu ska börja investera i prylar.

    Spontant får ni redan nu (när karet är helt tomt) komma med förslag, tips och råd gällande uppstart.

    Första frågan lyder: Vilket ytterfilter passar bäst till detta kar och är det "okej" att ta bort det redan existerande innerfiltret från Juwel?

    Tack sålänge
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    #2
    Jag ska börja med att säga att jag själv inte har ett kar i denna storleken. Om jag (när jag) har ett sådant här kar skulle jag inte använt mig utav ett ytterfilter. Jag skulle istället köpt mig en BTN-bakgrund och kört ett stort filter bakom den. Precis så som BTN förklarar på sin hemsida HÄR. Och som dom skriver:
    "Det här filtret är effektivare än de flesta filter på marknaden, helt enkelt för att det är så stort. Investeringskostnaden för en cirkulationspump och filtermaterial är också lägre än för t.ex. ett ytterfilter. Dessutom behöver det inte rengöras."
    Projekt:

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Det är svårt att tipsa om bottenmaterial tycker jag. Det är så mycket en smaksak. Men till ett sånt här kar skulle jag helt klart kört på blästersand från Jula eller Biltema. Överväg dock rådasand. Jag läste precis denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...=128248&page=2 där det står:

      Men biltemas sand var något grövre än julas. Julas sand går inte att städa med slamhävert för den åker med in i spannen. Ytterfiltret sög dessutom upp all kringvirvlande sand som fiskarna bökat upp vid matdax. Hamnade 1 kg sand längst ner i ytterfiltrets behållare samt att sanden täppte till filtermaterialet. Resultat: pumpen sprutade ut rent vatten + sand så vattnet såg konstant grumligt ut!!!
      Fiskarnas bajs hamnade överst & de såg sunkigt ut.
      Nu har jag tömt ur skiten & ersatt den med rådasand. Dyrare men herrejesus vilken
      lättnad! Nu blir rengöringen en dans!
      Projekt:

      Kommentar

      • tellic
        • October 2013
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av xanadu
        Jag ska börja med att säga att jag själv inte har ett kar i denna storleken. Om jag (när jag) har ett sådant här kar skulle jag inte använt mig utav ett ytterfilter. Jag skulle istället köpt mig en BTN-bakgrund och kört ett stort filter bakom den. Precis så som BTN förklarar på sin hemsida HÄR. Och som dom skriver:
        "Det här filtret är effektivare än de flesta filter på marknaden, helt enkelt för att det är så stort. Investeringskostnaden för en cirkulationspump och filtermaterial är också lägre än för t.ex. ett ytterfilter. Dessutom behöver det inte rengöras."
        Tack för svaret!

        Dock kan jag inte lova att jag har råd med en riktig BTN- med det djupet som tillåter ett sådant innerfilter. Dessutom känns det skumt att de skriver "behöver ej rengöras" - någon gång måste väl det där filtermaterialet bakom bakgrunden bli igensatt och fullt - och därmed dåligt, eller?

        Hur kan det inte vara bra med att ytterfilter egentligen? Då cirkulerar ju vattnet konstant... eller hur funkar detta?
        350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

        Kommentar

        • xanadu
          • January 2013
          • 157

          #5
          Ursprungligen postat av tellic
          Tack för svaret!

          Dock kan jag inte lova att jag har råd med en riktig BTN- med det djupet som tillåter ett sådant innerfilter. Dessutom känns det skumt att de skriver "behöver ej rengöras" - någon gång måste väl det där filtermaterialet bakom bakgrunden bli igensatt och fullt - och därmed dåligt, eller?

          Hur kan det inte vara bra med att ytterfilter egentligen? Då cirkulerar ju vattnet konstant... eller hur funkar detta?
          Nä det är nackdelen men BTN att det är så jäkla dyra. Men om jag själv hade haft ett kar i denna storleken hade jag sparat ihop till en BTN och låtit karet vänta till dess att jag hade råd. SÅ snygga tycker jag att det är. Men det är ju från person till person. Och hur länga man har tålamod till att vänta innan man vill fylla karet. Jag har inte själv någon erfarenhet av den här typen av filter och kan därför inte uttala mig om hur det funkar med rengöring eller ej. Däremot har jag läst om en del som kör på detta viset och verkar nöjda.
          Projekt:

          Kommentar

          • xanadu
            • January 2013
            • 157

            #6
            Du kan köra ett filter bakom slimline också om man vill det.
            Projekt:

            Kommentar

            • xanadu
              • January 2013
              • 157

              #7
              PS, vattnet cirkulerar ju med den här typen av filter också. Du använder ju dig av en liten pump (som du också har bakom bakgrunden) som pumpar runt vattnet.

              Ett tips om man vill läsa texten på svenska. Högst upp till höger i menyn kan man byta språk till svenska om man inte redan har det inställt.
              Projekt:

              Kommentar

              • tellic
                • October 2013
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av xanadu
                PS, vattnet cirkulerar ju med den här typen av filter också. Du använder ju dig av en liten pump (som du också har bakom bakgrunden) som pumpar runt vattnet.

                Ett tips om man vill läsa texten på svenska. Högst upp till höger i menyn kan man byta språk till svenska om man inte redan har det inställt.
                Jo jag har läst rubbet på BTN:s hemsida. Låter väldigt bra (för att vara sant) - men jag tror ju på det.
                På något sätt känns det "säkrare" med ett ytterfilter.... som sagt, filtermaterial bakom bakrunden som bara ligger och drar sig, det känns lite läskigt med tanke på att man annars brukar byta filter och rengöra dom med jämna mellanrum. Finns det ingen risk att saker och ting korkar igen när ett gigantiskt filter bakom bara ligger i bakgrunden?
                350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                Kommentar

                • tellic
                  • October 2013
                  • 24

                  #9
                  Sen har jag nog ytterligare en grej som kanske kan vara ett problem. BTN-bakgrunderna är ju endast 50 cm höga. Akvariet är över 60 centimeter och det fattas mer än en decimeter. BTN-verkar inte sälja amazonas 120 x 60 överhuvudtaget... hur kan detta gå att lösa?
                  350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av tellic
                    Sen har jag nog ytterligare en grej som kanske kan vara ett problem. BTN-bakgrunderna är ju endast 50 cm höga. Akvariet är över 60 centimeter och det fattas mer än en decimeter. BTN-verkar inte sälja amazonas 120 x 60 överhuvudtaget... hur kan detta gå att lösa?
                    Den här kan kanske vara ett alternativ då: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • tellic
                      • October 2013
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av KJE
                      Den här kan kanske vara ett alternativ då: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1
                      Har kikat på den! Nu ska jag vara så smått jobbig och säga att jag inte tycker att den ser lika naturtrogen ut som de riktiga BTN-bakgrunderna.... men ja, jag kan ju ha fel. Det lutar såklart åt den i nuläget...
                      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        finkorning engelsk sjösten, som mörknar över tiden och likanr rätt många filmer från amazonas.

                        lite mörkare botten är nog en fördel när det gäller SA.

                        De flesta firrar därifrån får klart bättre färger med mörk botten och en fet bra lampa ovanpå.


                        själv körde jag svartgrå diabaskross när jag hade mina SA kar igång.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Såhär ser biltemas sand "Sand finkornig" ut i mitt kar.
                          Visst är den väl ljus men det tycker jag är snyggt och fisken färgar ut helt OK ändå faktiskt!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 141020131943.jpg
Visningar: 3
Storlek: 118,3 KB
ID: 2149976

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Såhär ser biltemas sand "Sand finkornig" ut i mitt kar.
                            Visst är den väl ljus men det tycker jag är snyggt och fisken färgar ut helt OK ändå faktiskt!

                            [ATTACH=CONFIG]64614[/ATTACH]

                            nu blev jag ledsen......

                            saknar mina bolivianer....
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              nu blev jag ledsen......

                              saknar mina bolivianer....
                              Förstår det! De är riktigt coola faktiskt!
                              Dock blir man ju sugen på riktiga jordätare när man har dem...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...