Nybörjare med fluwal edge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaffebarn
    • September 2013
    • 101

    #61
    Har ju väntat i flera dagar redan... Sitter nu å kikar lite bilder för att få inspiration hur jag ska försöka inreda i alla fall

    skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #62
      Du har ju börjat bra!
      Jag kan lova dig att så fort jag lurat ut ett snyggt ställe att ha 54-litaren på nedervåningen (det står uppe på ungarnas sovloft) så kommer det första jag gör vara att byta bottensubstratet till fiiin sand liknande den du har! Jag kan inte se en enda fördel med grus/sjösten, såvida man inte kör med bottenfilter då förstås!

      Kommentar

      • Kaffebarn
        • September 2013
        • 101

        #63
        Idag har det blivit en tur till hornbach och fixat lite sten och pinnar till "scapen" jag har i mitt huvud. Fick även med en påse sandsnäckor hem så jag och dottern tyckte det var riktigt roligt att få lägga i lite nytt liv i karet... Det var roligt i 2sekunder sen hade alla gömt sig i sanden :/

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #64
          Snäckorna visste vart de skulle ta vägen.. hahaha..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #65
            Ni kommer nog tyvärr nästan aldrig mer att få se någon av dem mer än en liten stund om ni inte tänder upp karet mitt i natten, för då är de överallt!

            Kommentar

            • Kaffebarn
              • September 2013
              • 101

              #66
              Nu syns alla snäckorna, alla har krupit upp på glaset... Inte ett bra tecken om jag förstått det rätt, gör ett nitrittest

              testet visade 0,
              Bör jag göra ett delvattenbyte eller ska jag vänta några veckor med det då det är nystartat?
              Senast redigerad av Kaffebarn; 29 September 2013, 14:40.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #67
                De har nog bara kommit upp för att äta middag. De har väl inte så mycket ätbart ännu nere i sanden.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #68
                  Vad roligt att du fått hem karet och kan börja leka med det.

                  Var glad att du fått med snäckor. Jag måste försöka få tag i sådana, men det verkar inte vara det lättaste.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Kaffebarn
                    • September 2013
                    • 101

                    #69
                    Sv: Nybörjare med fluwal edge

                    Ursprungligen postat av HWH
                    Vad roligt att du fått hem karet och kan börja leka med det.

                    Var glad att du fått med snäckor. Jag måste försöka få tag i sådana, men det verkar inte vara det lättaste.
                    Jag gick in på hornbach och fick en påse snäckor så för mig var det lätt

                    skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #70
                      Aha, det kanske man ska prova. Tack. 2 veckor i Stockholm har förvandlats till snäckjakt.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Kaffebarn
                        • September 2013
                        • 101

                        #71
                        Sv: Nybörjare med fluwal edge

                        Prov scapear lite på diskbänken



                        skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                        Kommentar

                        • Kaffebarn
                          • September 2013
                          • 101

                          #72
                          Här kommer en ny lägesrapport

                          I edge akvariet så har inte algerna växt märkbart sen jag minskade på belysningen men det har inte blivit mindre heller.
                          Hoppade över pmdd dosen vid senaste vattenbytet för att se om jag märken någon skillnad.
                          Det växer på bra i övrigt i karet och P. helferin i mitten börjar se riktigt fin ut, funderar dock lite på om man kan klippa ner dom längsta på mitten och plantera om... Ska nog prova det om dom blir ännu högre, vill ju helst ha låg och tät växtlighet.
                          Den gräsliknande växten till höger och mossan på pinnen har jag klippt ner en aning

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 14.21.09.jpg
Visningar: 2
Storlek: 171,4 KB
ID: 2149784

                          I 54litarn så har jag efter lite scapeande på diskbänken kommit fram till hur jag vill ha det.
                          Har knutit fast lite flame mossa på pinnarna och planterat ner hårt ansade staurogyne repens (får se om dom klarar sig) :/
                          Har bara slängt ner allt huller om buller i karet nu i väntan på stenarna

                          Upptäckte även att många av bladen på anubiasarna ser ätna ut, misstänker sugfisken som ser väldigt skyldig ut

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 00.07.18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2149785Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 18.18.38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,0 KB
ID: 2149788


                          Stenarna har jag gnussat in med hackad fissiden fontanus mossa, den kostade 70:- för en matsked så vill försöka använda den så effektivt som möjligt. Såg på nått forum där någon hade gjort på detta sätt med denna mossa så jag provar
                          Hackade mossan i små bitar och gnussade in stenarna med det, har sedan lagt stenarna i en plastbalja med hög luftfuktighet för att mossan förhoppningsvis ska växa fast i stenarna innan jag stoppar ner dom i karet.
                          Det får stå såhär i ca 2 veckor nu

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 14.29.05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,4 KB
ID: 2149786Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-10-02 14.29.40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,2 KB
ID: 2149787


                          Kom även på att jag hade lite pokerpengar på ett par pokersidor, så tog ut dessa pengar och beställde lite co2 prylar.
                          Till edgen ska jag prova med ett mäsk-system och till 54litarn blir det system med sodastreamflaska
                          förhoppningsvis ska jag kunna öka på ljuset i edgen igen iom detta och få en fin staurogyne r. matta i 54litarn

                          Fantastiskt vad mycket lättare det är att böka runt i ett vanligt akvarium jämfört med edgen, otrolig frihet
                          Senast redigerad av Kaffebarn; 02 October 2013, 22:46.

                          Kommentar

                          • Kaffebarn
                            • September 2013
                            • 101

                            #73
                            Har även lagt in "utvecklingsbilder" i första inlägget nu för lättare översikt

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #74
                              The force is strong with this one...

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                #75
                                Så rolig tråd. Gillar ditt tänk och din nyfikenhet. Det där med mossan var ju lite smart, ska bli spännande att se hur det går.

                                Nu är jag inget fan av gambling, men du verkar ju använda pengarna vist
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...