Nybörjare med fluwal edge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaffebarn
    • September 2013
    • 101

    #46
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Den här hobbyn bygger ju bara på känslor och intresse, så vad känns bäst? Tror du är en estet hela vägen och tror du blir mer tillfreds med en clean look från ett helglas. Sedan finns ditt filter i lite större modeller som passar ett större kar.
    Fasen... Ja såklart jag vill ha så snyggt som möjligt men ju mer jag funderar ju dyrare blir det
    Men 100:- och en påse julasand är i princip gratis så jag kan få bra ordning på edge akvariumet till att börja med.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Ursprungligen postat av Kaffebarn
      Fasen... Ja såklart jag vill ha så snyggt som möjligt men ju mer jag funderar ju dyrare blir det
      Men 100:- och en påse julasand är i princip gratis så jag kan få bra ordning på edge akvariumet till att börja med.
      Låter som ett beslut är på väg.... Det går riktigt att höra konversationen mellan hjärna och hjärta
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #48
        Ett 63L för 900.-!?!
        Nu får väl Kjell bli ond på mig och ta bort inlägget om han tycker detta är "reklam", MEN om du åker till Nol får du ett 157L för 895.- eller ett 222L för 1295.-, om du nöjer dig med ALU-ram, lägg till ett par hundringar för helglas!

        Kommentar

        • Kaffebarn
          • September 2013
          • 101

          #49
          Sv: Nybörjare med fluwal edge

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Ett 63L för 900.-!?!
          Nu får väl Kjell bli ond på mig och ta bort inlägget om han tycker detta är "reklam", MEN om du åker till Nol får du ett 157L för 895.- eller ett 222L för 1295.-, om du nöjer dig med ALU-ram, lägg till ett par hundringar för helglas!

          http://www.ciklidhobby.com/akvarium/
          Nu var ju det för 900 ett komplett paket med belysning och filter

          skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Ursprungligen postat av Kaffebarn
            Nu var ju det för 900 ett komplett paket med belysning och filter

            skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
            Du får ursäkta mig, jag läser alldeles för fort och slarvigt ibland, och du skrev ju något om att du tänkte köpa en pump också...
            Värmaren är ju nästan gratis, då är det bara armaturen kvar som kostar lite, för rören sådana paket brukar komma med kommer du nog inte nöja dig med!
            Nä, jag tycker du köper dig ett bättre begagnat i den storleken och satsat ett par tre lusingar på ett större när plånboken tillåter, så sitter du snart med ett fem gånger så stort kar för bara tre gånger så mycket som 63L-paketet kostar...

            Bara mina funderingar kring herrns beslutsångest, du bestämmer naturligtvis själv!

            Kommentar

            • Kaffebarn
              • September 2013
              • 101

              #51
              Sv: Nybörjare med fluwal edge

              Det blev så att jag köpte det begagnade för 100:- i alla fall. En svärdbärare och en orange sugfisk ingick samt en anubiasplanta...

              Nytt lysrör och en påse sand köptes till och slängde i alla lösa stenar och träbitar jag hade hemma

              Ska byta lite inredning och försöka få tag på lite fina växter på plantswap nu bara. Det får stå ett tag nu med dom 2 fiskarna innan jag lyfter över djuren från edgen.

              Allt är ju nytt eller rengjort förutom filtret det gnussade jag bara på utvändigt. Hade i nitrivec och aquasafe så till nästa helg kanske jag kan flytta över? Cirkus 10 dagar

              skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Jäklars vilken fin anubias du fick med!
                Och du gjorde ju en bättre affär än jag, som köpte ett 45L eller vad det nu kan vara härom veckan för en flaska fulwiskey!
                Då fick jag i och för sig äkta engelsk sjösten, all teknik, håvar, dropptester, "möbel" osv. på köpet!
                Tänkte pröva om jag klarar att göra ett riiiktigt grönt växtkar med räkor i nämligen! Skall bara hitta någonstans att ha det, jag bor i en otroligt liten sommarstuga...

                Kommentar

                • Kaffebarn
                  • September 2013
                  • 101

                  #53
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-25 20.07.53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,4 KB
ID: 2149696Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-27 10.37.35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,6 KB
ID: 2149697Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-27 10.35.34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,2 KB
ID: 2149698

                  Så ser det nya akvariet ut i alla fall, har beställt lite mer växter från plantwsap och ska nog försöka byta ut lite inredning, det fick stå i dotterns lekhörna och hon har rätt bestämda åsikter så får se hur det blir
                  Fick nästan bort all smuts från glaset förutom några strimmor med kalkavlagringar, ska försöka komma på nått lämpligt sätt att få bort dom på.

                  En svärdbärare och en Ancistrus albino fick jag med akvariet och det är redan nu efter bara 2 dagar en hel del bajs och skräp på sanden...
                  Hur håller man sanden ren? Ska ju flytta in ett par mollys, platys och neontetror om en vecka ungefär
                  Tänkte även köpa en 5-6 Amanoräkor som ska få bo här

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kaffebarn
                    ...Hur håller man sanden ren?...
                    Släng i malaysiska sandsnäckor!
                    Det blir ju alltid lite bôs på en ljus sandbotten, men så länge du inte överbelastar karet så håller det sig på nivå!
                    Ibland kan jag komma hem från jobbet och tänka att nu ser det ju förjävligt ut på botten i SA-baljan, och att det blir till att slamsuga här. Dagen efter när jag skall göra det är det soprent! Antar att det är Fluval 4:an som gör vad den skall...

                    Ursprungligen postat av Kaffebarn
                    ...Ska ju flytta in ett par mollys, platys och neontetror om en vecka ungefär
                    Tänkte även köpa en 5-6 Amanoräkor som ska få bo här
                    Hur var det nu, är karet nyuppstartat eller hade du med dig filterbakterier från förre ägaren?
                    Jag skulle definitivt väntat i mer än en vecka med att släppa i mer fisk, speciellt om du inte fyllde åtminstone delvis med incyklat vatten och inkört filter!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 27 September 2013, 11:06.

                    Kommentar

                    • Kaffebarn
                      • September 2013
                      • 101

                      #55
                      Filtret är inkört det gjorde jag inte rent. Hade även i nitrivec som ska göra vattnet redo för fisk efter 24h enligt texten på flaskan. Nästa helg så har det gått ca10 dagar sen uppstarten. Kommer flytta över fiskar lite i taget då det är så jäkla svårt att håva upp dom ur edgen
                      Hmm apropå det... När jag flyttar över fiskar ska jag då gå igenom samma process som när jag köper på affär. Alltså lägga fiskarna i påse och ösa lite vatten i taget unt so weiter

                      skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kaffebarn
                        Filtret är inkört det gjorde jag inte rent...
                        Jo, men hur länge var det avstängt?

                        Ursprungligen postat av Kaffebarn
                        ...Hade även i nitrivec som ska göra vattnet redo för fisk efter 24h enligt texten på flaskan...
                        Det där är ju en sanning med modifikation! Du har ju trots allt bytt ut det mesta av inredningen så det lär ta ett tag att få bra balans i karet igen.

                        Ursprungligen postat av Kaffebarn
                        ...Nästa helg så har det gått ca10 dagar sen uppstarten...
                        Och det är väl just då som NO2-värdet börjar nå sin peak...

                        Ursprungligen postat av Kaffebarn
                        ... När jag flyttar över fiskar ska jag då gå igenom samma process som när jag köper på affär. Alltså lägga fiskarna i påse och ösa lite vatten i taget unt so weiter
                        Personligen hade jag nog inte brytt mig om det, men det är ju självklart så man skall göra!

                        Kommentar

                        • Kaffebarn
                          • September 2013
                          • 101

                          #57
                          Filtret var avstängt nån timme. Jag får nog hålla lite koll på värdena innan jag gör nån flytt. Nitrittest har jag hemma vad är det mer jag behöver hålla koll på?

                          skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #58
                            Inget jag kan komma på...

                            Jag hade låga men mätbara NO2-värden efter ett par veckor när jag startade upp pajkens 54L med bara 5 kardinaltetror och ett ancistrusyngel.
                            Små kar är ju extra känsliga i början men ser man till att inte överbelasta tycker jag inte det är så mycket svårare än ett större kar!

                            Jag tror nästan det är bättre balans i grabbens 54L än i mitt 200L, ändå har jag gjort det mesta fel i det lilla. Det är belyst med någon sorts tramsig lågenergilampa, jag göder inte växterna, jag har knappt bytt något vatten på hela sommaren, jag har inget salt i trots att där går svarta mollys, samt att det egentligen är för mycket fisk i karet.
                            Här ser vi en dagsfärsk bild på det, jag påstår inte att det är speciellt snyggt eller välplanerat, men det verkar vara kanonbra balans trots allt!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 260920131854.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2149699
                            Senast redigerad av Mr Woods; 27 September 2013, 11:48.

                            Kommentar

                            • Kaffebarn
                              • September 2013
                              • 101

                              #59
                              Jag vill ju stoppa i mer djur snart! Drygt med denna väntan... Tänkte att jag skulle stoppa i lite sandsnäckor imorn men såg idag en liten samling snäckskal på sanden. Misstänker snäckor som följt med i växterna och pumpen men nu dött då det inte finns nått för dom att äta än :/

                              skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #60
                                Du får ha tålamod! Vänta tills karet gått en månad ungefär innan du flyttar över fisken från Edgen men släng i lite malaysiska sandsnäckor, de klarar sig!
                                Medan du väntar inreder du med växter och sådant så har du något att göra under tiden!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...