Homemade 62L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    ska hålla mot vatten men inte mot bensin :P

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #32
      Ok de känns tryggt hehe

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #33
        Ursprungligen postat av Ryskbompa
        MM den tanken har slagit mig också, svårt att få snyggt bara

        Ska du kunna se in i akvariet från alla sidor eller ska du täcka en sida? Om du ska kanske Täcka en sida så kanske göra den svart och ett svart strilrör. Hade nog blivit bra.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #34
          Jag vill kunna se alla 3 sidor. Det kommer står mot en vägg men jag vill inte låsa karet liksom, om man flyttar typ.


          MVH Rikard

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #35
            När du ändå bygger själv så tycker jag du ska borra botten på karet och köra in och utlopp till ett litet ytterfilter den vägen, diskretare filtrering än så blir det inte.

            Eller om du har låg belastning så kan du ju köra som Janne på Södermalms akvarieaffär dvs inget filter alls utan låta botten och växter ta hand om det hela. Jag har testat att hålla både räkor och fisk på det viset utan problem.

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #36
              Borra botten vågar jag fan inte. aldrig gjort de. Aldring tänkt på de heller :P

              Kör man nån liten cirkulationspump då bara eller?

              Liten update idag. Jag stressar inte :P
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0650.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,1 KB
ID: 2149087
              Reglat upp för gångjärn till dörrar.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0652.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,1 KB
ID: 2149088
              Byggt dörrstommar.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0653.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,9 KB
ID: 2149089
              Listen som kommer användar i över och underkant på bänken.


              Någon som har tipps på bra, korta typ 5cm och justerbara fötter?


              Over and out!

              MVH Rikard

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #37
                Jag monterade nyligen ben från Ikea på en akvariebänk jag byggde.
                Capita, justerbara, maxbelastning per ben 125 kg. Förvisso är dom 8 cm höga.

                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #38
                  jag had skippat listerna. snyggare utan...

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ryskbompa

                    Kör man nån liten cirkulationspump då bara eller?

                    Någon som har tipps på bra, korta typ 5cm och justerbara fötter?


                    Over and out!

                    MVH Rikard
                    Nej du kör med helt stillastående vatten. Gärna grus eller bränd lera som substrat tillsammans med sandsnäckor för att maximera nedbrytningen i botten. Sen har du många starkrotade växter typ Cryptocoryne och Svärdplantor för att trycka ner syre i botten. Det låter sjukt, men fungerar utmärkt! Du måste dock ha en lite längre inkörningsperiod med enbart räkor och snäckor innan du släpper i fisken och du kan inte trycka i lika mycket fisk som om du hade ett jätte filter.

                    Justerbara fötter i olika storlek och färg brukar det finnas på vilket byggvaruhus som helst, iaf i mina trakter.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #40
                      Ursprungligen postat av Palmberg
                      Jag monterade nyligen ben från Ikea på en akvariebänk jag byggde.
                      Capita, justerbara, maxbelastning per ben 125 kg. Förvisso är dom 8 cm höga.

                      http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30244346
                      Jag har sånna på bänken jag moddade till 147litaren. tyckte dom var lite väl höga för den här bänken. Kanske kan modda dom? menar jag är ju garagemek i grunden

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #41
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        jag had skippat listerna. snyggare utan...
                        Vilken tur att smaken är som baken, lister it is!

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #42
                          Ursprungligen postat av addo
                          Nej du kör med helt stillastående vatten. Gärna grus eller bränd lera som substrat tillsammans med sandsnäckor för att maximera nedbrytningen i botten. Sen har du många starkrotade växter typ Cryptocoryne och Svärdplantor för att trycka ner syre i botten. Det låter sjukt, men fungerar utmärkt! Du måste dock ha en lite längre inkörningsperiod med enbart räkor och snäckor innan du släpper i fisken och du kan inte trycka i lika mycket fisk som om du hade ett jätte filter.

                          Justerbara fötter i olika storlek och färg brukar det finnas på vilket byggvaruhus som helst, iaf i mina trakter.
                          Ok det låter lite spännande att prova faktiskt. Fisklasten blir ett par apisto inte mer inte mindre. Och jag kan lätt vänta med att köpa dom

                          Du har ingen länk till någon som kört denna metod och fått de att funka. Nått step by step inlägg eller något?

                          hoj

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #43
                            Jag vet att det finns en gammal tråd på Plant Swap som är bra, men nu kan jag inte hitta den. Killi-folket brukar också köra tekniklöst så man kan nog leta på killi forum.

                            Jag kan kolla om jag har någon bild på min gamla räkburk när jag kommer hem.

                            Men annars är det helt lugnt att starta, använd luftigt substrat som du blandar i filtergegga i och börja med mycket växter. Efter några dagar slänger du i några snäckor och sedan några räkor. När du ser att växterna, snäckorna och räkorna trivs och förökar sig så släpper du i fisken. Byt 10-20% vatten varje vecka = klart!

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #44
                              Annars kan du ju starta karet som vanligt och ta bort filtret efter någon månad.

                              Kommentar

                              • addo
                                • January 2007
                                • 609

                                #45
                                http://www.tuncalik.com/2009/09/biotope-in-my-study/ http://www.tuncalik.com/2009/07/my-a...ome-july-2009/ http://www.aquaticplantcentral.com/f...no-tech-3.html Jag hittade några exempel i alla fall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...