Homemade 62L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Homemade 62L

    Jag fick lite tråkigt på semestern så jag bestämde mig för att bygga ett till kar. Dett har hänt so far.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0633.jpg
Visningar: 2
Storlek: 120,7 KB
ID: 2184194
    62Liter 100x25x25

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0642.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,0 KB
ID: 2184195
    Rambygge

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0643.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,2 KB
ID: 2184196
    Börjat klätt bänken. Framsida.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0644.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 2184197
    Baksida.
    More to come.


    Jag är inte helt 100 på om jag ska köra räkor där i eller om jag ska köra ett Apistopar och nått annat smått typ posthorn eller nått sånt.


    MVH Rikard
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #2
    Fasiken, coolt! Vad är det för mått egentligen?
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Homemade 62L

      Måtten på karet hittar du i inledningen under bilden.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Palmberg
        • May 2010
        • 164

        #4
        Ibland har jag för bråttom. Sorry! Men vidhåller fortfarande att formatet på karet är riktigt coolt!
        Ha det! /Henke
        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Känns ganska opraktiskt egentligen med dom måtten men jag tyckte de kändes fränt så jag körde

          Jag har fortfarande inte bestämt vilken filterlösning jag ska köra. Va tror ni blir bäst?


          hojhojhoj

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ett kraftigt innerfilter då akvariet är långt. Eller kanske ett ytterskiktet för att gömma teknik?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Vill samtidigt inte har för kraftigt om jag ska köra apisto

              Nått hemmabyggt med ett aslångt strilrör kanske vore nått

              Då får jag flödet utan "hela havet stormar"

              I mitt 147L med dubblafilterhörn a 2x490L timmen var det hela havet stormar innan jag lyckades trixa till med utblåsen

              Samtidigt är det ju bara 62liter liksom

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Homemade 62L

                Helläckert bygge Ska du ha någon bakgrund eller vill du se igenom det hela? Ska du bara t.ex. Ha svartbakgrund så kan ju t o m ett tystgående ryggsäcksfilter funka. Ett annat alternativ är ju faktiskt ett bottenfilter i så litet kar. Om du kör åleds som är byggbart och 22 cm djupt kan du ha en minipowerhead som drar igenom det och ger lite cirkulation. Spånar bara lite kring temat
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11217

                  #9
                  En cool filteride hade varit om man limmar en Back-to-Nature slimline i karet och överst sätter man in ett strilrör som Eheim har på ytterfilter. Koppla det till ett innerfilter på ena sidan som man gömmer bakom lite mer slimline. Strilröret gnider man in med svart silikon och drar på lite sand. Det skulle betyda att vattenytan skulle röra sig hela vägen även om det var en kraftig pump.

                  Lite som du beskriver ovan
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Tanken är att köra svart solfilm bakom, ingen slimline i dehär. det har jag provat redan, jag tror djupet i karet försvinner om jag kör slimline

                    Funkar bottenfiltren om man köra sand/soil? grus lär ju funka men det är inget alternativ :P

                    MVH Rikard

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      #11
                      Jag har haft slimline i kar som var 60*30*30 och tyckte det blev super, men du kan nog har rätt då ditt var 25
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Homemade 62L

                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Tanken är att köra svart solfilm bakom, ingen slimline i dehär. det har jag provat redan, jag tror djupet i karet försvinner om jag kör slimline

                        Funkar bottenfiltren om man köra sand/soil? grus lär ju funka men det är inget alternativ :P

                        MVH Rikard
                        Det beror nog på kornstorleken på soilen. Fler sk räksoil tror jag går utmärkt. Ren sand, typ blästersand, blir för tätt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          ok. jag vill inte låsa mig till soil eller grus då jag inte vet vad jag ska göra av karet än. Det började med att jag hade en juwelramp över jag tänkte bygga ett kar till bara för kul och köra som leftover plant tank. men de eskalerade lite. men bottenfilter skulle fan va en bra ide annars. får klura vidare.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Grus 2-3mm går perfekt...
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jävligt najs kar! älskar sånnt. ett ytterfilter hade ju funkat med. med utblås i en änden o insug i den andra. slangar ner bakom bakgrutan.

                              tips. spraya bakrutan med spräyfärg från biltema. gjorde det nu till mitt tangakar. blev så jävla bra! solfilm kan ju bli bubbligt och den är blankare. jag körde på mattsvart. nummer 36561 på biltema. mycket snabbare o lättare att fixa än hålla på med solfilm! tog fan inte två minuter!
                              (på bilden där ser det lite blankt ut men det var för det inte hade torkat än)
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...