Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja det blev så att när paletterna tog revir så blev det plötsligt viktigare för de övriga. Sedan vet jag inte om hantlarna har lite olika faser precis som diskus? Om de är diskuslika mer än till utseendet så behövs kanske mer pinnar och annat för att förtydliga revir och att de då går över från ett jolmigt grupptillstånd då de inte bildar par till att de börjar ställa in sig i ett parbildningsläge. Men hantlar har jag aldrig haft så jag spånar bara.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Det är ju det som är kul. Att klura ut saker. Jag har ju elliotisar att prova med. Der är ju synd att hantlarna massakrerar växter. Får köra plast
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av HWH
        Det är ju det som är kul. Att klura ut saker. Jag har ju elliotisar att prova med. Der är ju synd att hantlarna massakrerar växter. Får köra plast
        Helena, jag är väldigt sugen på att skaffa elliotisar, tycker att dom är jättevackra. Hur många har du? Hur funkar dom tillsammans med andra invånare?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Jag vet inte jättemycket om dem. Jag har 6 ungfiskar tillsammans med malar och det går ju bra. De är lite lustiga för de ligger och trycker allihop och man ser dem inte alls eller så är alla framme och simmar vid rutan. Men sim du ser är karet ganska lummigt

          Är det staghorn eller trådalger?
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425109244.318355.jpg
Visningar: 1
Storlek: 297,3 KB
ID: 2166350Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425109255.651068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,5 KB
ID: 2166351Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425109266.568071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,0 KB
ID: 2166352
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Vad är det för storlek på karet? Vet i sjutton vilken alg det är?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Trådalger
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Ursprungligen postat av Inger H
                Vad är det för storlek på karet? Vet i sjutton vilken alg det är?

                //Inger
                120l
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Trådalger
                  Skit också, 720 med orange head har också smittats.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det är ingen smitta utan ett tecken på övergående obalanser i karet
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det är ingen smitta utan ett tecken på övergående obalanser i karet
                      När det kommer i 3 kar samtidigt utan att ha haft det tidigare så köns det som en smitta. Men de flesta alger ger sig ju med lite tid. Tur det är mjukt och skönt att ta i. Får göra mig en liten algkudde och sova gott på.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Ursprungligen postat av HWH
                        När det kommer i 3 kar samtidigt utan att ha haft det tidigare så köns det som en smitta. Men de flesta alger ger sig ju med lite tid. Tur det är mjukt och skönt att ta i. Får göra mig en liten algkudde och sova gott på.
                        Jag håller med dig! Det är en smitta.
                        Innan jag började stänga ned akvarier så hade jag mängder med trådalger i nästan alla kar. Och det hade smygit sig på under ett års tid. Jag försökte mekaniskt att ta bort algerna och i någon burk nästan varje dag men det blev bara värre och värre.

                        Jag litar alltid på det Blåvingen säger och han har säkert rätt, men hos mig blev det inte bättre på ett års tid utan bara värre. Sen stängde jag ju ned akvarierna och hade jag bara väntat en tid så kanske det hade gett med sig. Men det kändes omöjligt att bli av med.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Jag håller med dig! Det är en smitta.
                          Innan jag började stänga ned akvarier så hade jag mängder med trådalger i nästan alla kar. Och det hade smygit sig på under ett års tid. Jag försökte mekaniskt att ta bort algerna och i någon burk nästan varje dag men det blev bara värre och värre.

                          Jag litar alltid på det Blåvingen säger och han har säkert rätt, men hos mig blev det inte bättre på ett års tid utan bara värre. Sen stängde jag ju ned akvarierna och hade jag bara väntat en tid så kanske det hade gett med sig. Men det kändes omöjligt att bli av med.
                          Glädjedödare. Men då gäller det kanske att ta lite hårdare tag nu på en gång och försöka hålla efter ordentligt. Jag vet inte.

                          Men detta med störfisk. Tycker ni jag ska flytta ihop Eliottisarna och Hantlarna? Och i så fall alla Eliottisar eller bara ett par?
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Jag är ju väldigt bra på att lägga näsan i blöt i andras trådar och väldigt dålig på att uppdatera min egen. Idag blir det tyvärr ett gnällinlägg.

                            Tröttnade på att caudopunctatusarna äter upp sina yngel så jag snodde hälften och ser om det hjälper. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425762130.374599.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,9 KB
ID: 2166623

                            Och så har vi Malawikaret där inget växer. Varken fisken, växterna eller alger. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425762197.221538.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,2 KB
ID: 2166624

                            Och så det största mysteriet av dem alla. Scapekaret med trycksatt CO2, gödning och bra lyse. Men växer det? Nä.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425762312.723226.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,0 KB
ID: 2166625

                            Trådalgerna trivs i alla fall. Och ancistrusynglena. Alltid något.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425762382.388318.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,9 KB
ID: 2166626
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425762880.900458.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,8 KB
ID: 2166627
                              Räkkonference med buffémiddag
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Fast jag tycker ändå att malawisarn har vuxit en del, och lite alger har du allt på stenarna. Snyggt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...