147Liter Soft-Chill-Kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    147Liter Soft-Chill-Kar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0270.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,2 KB
ID: 2183948Hello folks!

    Tänkte för en gång skulle lägga upp ett av mina akvarieprojekt kanske glädjer det någon

    Jag tänker lägga upp den här tråden i klassisk "Hannesc" maner, mycket bilder lite text

    Karet börjar vi med, 120x35x35 8mm glas "Hemmakladdat" pga att glasmästaren är klappkass.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0192.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,6 KB
ID: 2183882
    Fortfarande lite trixande kvar med att snygga till kanter å skit men det skär jag bort när solen tittar fram så jag ser något

    Bänk, Ikea Hemnes Avlastningsbord som jag förstäkt med 2"2, spånskiva, trälim och Capita ben.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0129.jpg
Visningar: 2
Storlek: 141,4 KB
ID: 2183883

    Bakrund, BTN Basalt/Gneiss Sektion A,B & dubbla C. Tänkte köra 2 st filterhörn innerhållande 2st Aquarium Systems
    Maxi-Jet 500
    pumpar, 50mm raster, ppi 10 filtermatta klippt i bollar samt vanliga biobollar.'

    Ljus, Aqua Nova snikramp, blir inga krävande växter här inte, de ska va smidigt och enkelt helt klart!
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0189.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,4 KB
ID: 2183884
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0190.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2183885

    Invånare:
    Malajsisk sandsnäcka
    Corydoras panda
    samt en räkart, har inte bestämt mig än men typ nått tåligt men ändå inte skittråkigt

    Jula Blästersand, Mini Landscape stenar samt mangroove rötter. Vad tror ni om den kombon? Passa mini landscape stenen bra med Mangroove? Jag är fan inte säker


    Thats it for now. Uppdaterar så fort det händer nått här hemma


    MVH Rikard
    //Gävle
    Senast redigerad av Ryskbompa; 27 March 2013, 20:05.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Blir nog bra det där

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Jaförfan de tror jag med

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: 147Liter Soft-Chill-Kar.

        Hannesc gillar :-)

        Tips.
        Använd överbliven slimline för att göra lock över filter kamrarna :-) så slipper man se ner i skiten

        Skulle du bara ha räkor, corry o snäckor. Inga andra?.

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #5
          Ser jättebra ut!! Och tänk på mönsterpassningen när du limmar, ser inte så kul ut annars!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Uppdaterar lite
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0194.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,4 KB
ID: 2146486

            Pillat bort silikonkantern ytterst, ska lägga en ny sträng runt hela för att få lite finish

            Började även passa in Slimlinen, känns lite tungt att kapa bort halva typ men men
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 2146487Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0196.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,8 KB
ID: 2146488

            Nått som slog mig, vart fan gör jag av doppvärmaren? ^^ mina filterhörn blir rätt små, så den kommer ligga bland filterkuberna om jag sätter den där, avskärma den på nå vis?

            En till fråga till proffsen, jag har 2st 490L per timme pumpar, 980 liter i timmen till ett 147 liters, tänkte först att de va bra för corysarna men de kanske blir hela havet stormar om jag har otur?

            Kul att ni gillar det, Hannes bra ide med locken, hade jag inte tänkt på. Du kanske förövrigt känner igen stuket på karet ?^^


            Over and out!


            MVH Rikard

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Corydoras panda, malajjer och snäckor hittills funderar på nån liten fisk, tips?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Ursprungligen postat av Ryskbompa
                jag har 2st 490L per timme pumpar, 980 liter i timmen till ett 147 liters, tänkte först att de va bra för corysarna men de kanske blir hela havet stormar om jag har otur?



                MVH Rikard
                Inte en chans Du skulle kunna trycka i 10 såna pumpar utan problem, de ger liksom bara trycket från 490/tim fast mer fyllig cirkulation. Det är om man använder 1 pump med på 1500L som den hårda strålen kan ställa till det, med det går att lösa det också Jag kör en 1000L pump i mitt 147Liters sydamerika med grov böj riktat uppåt och karet står nästan helt still.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag kör en 1000L pump i mitt 147Liters sydamerika med grov böj riktat uppåt och karet står nästan helt still.
                  Jobbigt dedär när det är sådant drag på vattnet så att karet rör sig ;D

                  Jag har ju en fx5:a och en streamer på 2000L/H till mitt 310, det är lagom med vattenflyttande. Bättre med lite drag än för klent

                  Till mitt 167 hightech kör jag ett Eheim 2226 och en 2000L/H Streamer, funkar även det kanon. Kör på!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Ok perfekt.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ryskbompa
                      Corydoras panda, malajjer och snäckor hittills funderar på nån liten fisk, tips?
                      Galaxyrasbora?
                      En vacker liten fisk men oftast väldigt dyr, har själv ett stim på 20st i mitt 150l och jag ångrar inte investeringen. Bästa stimfisken enligt mig

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Galaxyrasbora?
                        En vacker liten fisk men oftast väldigt dyr, har själv ett stim på 20st i mitt 150l och jag ångrar inte investeringen. Bästa stimfisken enligt mig
                        Pengar är väl inget problem? dom flesta i den här hobbyn har nog passerat budget för många härrans år sen ska kolla up den

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          De va ju förfan sånna jag stod och drägla över nere på akvarielagret för nån vecka sen, skita fina domdär .D

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Ja dom är riktigt fina, ser ut som små rödingar haha. Jag ska köpa fler när jag hittar några för överkomligt pris. Den förra butiken jag var i skulle ha 59:- st. Det är vad jag kallar ockerpris!

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Ja dom är riktigt fina, ser ut som små rödingar haha. Jag ska köpa fler när jag hittar några för överkomligt pris. Den förra butiken jag var i skulle ha 59:- st. Det är vad jag kallar ockerpris!

                              oj ja de va jävla dyrt för dom småttingarna, läste lite om dom och dom ska tydligen va ganska lättlekt men inte så prudktiva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...