Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Hur går det, blir det nåt växtbubbel?

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Dopply
    Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

    Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.
    Ja, det har varit lite kaos här också. Tok-bubblat ut co2 dagen efter jag startat upp det. Kommer fortfarande ganska kraftigt med bubblor, dock med jämnare och lite längre mellanrum. Det stabiliserar väl sig snart antar jag

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta. Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.
    Ja, antagligen så skulle de göra det.
    Har suttit nu som ett tok på knä för att kolla under bladen. Ibland är det tur att ingen ser mig när jag håller på runt karet. Skulle mest troligt bli idiotförklarad :P
    Men, tänker så här: Gör det mig lycklig, så spelar inget annat någon roll Och så är det med allt.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

    Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
    Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns
    Kollade nu och ser att de har börjat komma syrebubblor

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta. Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

    Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
    Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Härligt med mycket svar och olika tillvägagångssätt

    Jag har tio liter mäsk till 375 L. Jag tror Moving Waves har likadant om jag inte missminner mig.
    Så rent logiskt borde du kunna använda mer :P

    En fundering, jag antar att det tar ett tag innan det börjar "bubbla" från växterna?
    Mina gör inte det än, men samtidigt så har det ju just startats

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Ursprungligen postat av Moving Waves
    1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
    Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
    5dl socker
    2msk vällingpulver
    2tsk bakpulver
    3krm torrjäst
    Hur mycket skulle du köra till ett 660l. Jag har 9l mäsk nu men det känns lite lite

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
    Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
    5dl socker
    2msk vällingpulver
    2tsk bakpulver
    3krm torrjäst

    Lämna en kommentar:


  • Dopply
    svarade
    Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

    Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ska försöka med vällingpulver nästa gång jag med
    1 msk / liter då eller?

    Nu när jag kom hem så bubblar det som tusan! Dock lite dålig sprutt i pumpen, men tycker co2:n borde fara runt i alla fall. Ytterfiltret skickar ju iväg det. Tänker att bubblorna far fysiskt inte med kraft ända bort till andra änden av karet med bara innerfiltret. Dock så puttar ytterfiltret iväg dem längs ytan ända längst bort. Räcker det? Om ni förstår vad jag menar

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Ok, det ska jag göra

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Tror det är nestle fullkorn frukostvälling. För att jag tycker den är god, spelar nog ingen roll för mäsken..
    Har sett att folk använder havregryn och annat också, sök runt lite på plantswap om du är nyfiken på olika alternativ.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Aha missade det inlägget.
    Du tänker nog helt rätt med bytena av mäsk. Ska prova samma metod

    Vad är det för vällingpulver du kör med?

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Inte riktigt, Läs mitt inlägg lite högre upp, vi skrev samtidigt där..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...