Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

    Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
    Vet du om man kan lägga till fler rör på Juwel? Vi skulle kanske behöva lite mer kräm. Du har någon sorts månbelysning, såg vi. Är det Juwels eller en annan lösning?

    Vårt driv kommer framförallt ifrån djurintresset. Tidigare har vi dykt en del över världen och letat efter ursngutanger och elfanter i djungel mm. Med två små barn blir det mindre av det verkligen äventyrliga, men en nyupptäckt av det nära och lilla. Barnen verkar dela vår fascination och letar fram småkryp i trädgården som vi inte visste fanns. Växterna kommer in i bilden pga av möjligheterna att skapa en bra miljö till fiskarna så att man får se så mycket naturligt beteende som möjligt, kanske lek. När vi sedan såg hur snyggt man kan fixa ett växtakvarium blev det också en drivkraft. Och som med allting; när vi lärde oss mer om växterna växte fascinationen. Samspel mellan djur, bakterier, alger och växter i det lilla "ekosystemet" fascinerar också.

    Det är väldigt kul att kunna dela en hobby i hela familjen!
    Häftigt när ett intresse kan delas med hela familjen. Hade samma erfarenhet med mina 3 barn
    Tyvärr går det inte att ha fler rör. Men flera växter klarar sig på 0,5 w. Det är de med högst ljuskrav du kan få svårt med bara. Tänk bara på att regelbundet torka av rör och reflektorer eftersom de blir skitiga så småningom på grund av att det inte är nåt täckglas.

    Vill du kunna öka belysningen får du ta bort hela rampen och göra täckglas i plexiglas. Det går att ha täckglas i samma fals som rampen ligger i. Sedan kan du då ha fler lysrör i t.ex. En hängande ramp. Eller ett helt drös med spottar. Men jag tror det räcker länge med det ni har.
    Får ni svårt har ni för ljuskrävande växter bara.

    När det gäller månljuset så är det en färdig liten "spot" som sätts fast med en sugpropp upptill och som skapar en bred månstråle. Men idag skulle jag hellre välja att sätta in en led-slinga med blå dioder som jag skulle limmat fast. Men det är klart. Min nuvarande lösning kräver inga ingrepp.
    Den är från Aquael. Du kan se den här
    Senast redigerad av Bluewing; 04 January 2013, 09:42.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Johan Rosendahl
      • December 2012
      • 78

      #32
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Häftigt när ett intresse kan delas med hela familjen. Hade samma erfarenhet med mina 3 barn
      Tyvärr går det inte att ha fler rör. Men flera växter klarar sig på 0,5 w. Det är de med högst ljuskrav du kan få svårt med bara. Tänk bara på att regelbundet torka av rör och reflektorer eftersom de blir skitiga så småningom på grund av att det inte är nåt täckglas.

      Vill du kunna öka belysningen får du ta bort hela rampen och göra täckglas i plexiglas. Det går att ha täckglas i samma fals som rampen ligger i. Sedan kan du då ha fler lysrör i t.ex. En hängande ramp. Eller ett helt drös med spottar. Men jag tror det räcker länge med det ni har.
      Får ni svårt har ni för ljuskrävande växter bara.

      När det gäller månljuset så är det en färdig liten "spot" som sätts fast med en sugpropp upptill och som skapar en bred månstråle. Men idag skulle jag hellre välja att sätta in en led-slinga med blå dioder som jag skulle limmat fast. Men det är klart. Min nuvarande lösning kräver inga ingrepp.
      Den är från Aquael. Du kan se den här
      Vi tänker oss att vi köper en extra orginalramp och sätter bredvid den första. Sedan kan man såga till täckskivor som passar. Det borde funka, eller finns det något som talar mot det?

      J & V

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Ok. Nu har ju du Rio om jag förstått rätt. Tycker jag mätt i mitt Vision och att det inte skulle gå. Sitter i husvagnen just nu så det går inte att mäta direkt. Hur bred är din originalramp utan täckskivor på bredaste stället?

        Men även om det får plats 4 rör undrar jag om det inte blir väl varmt. För jag gissar att du måste ta bort reflektorerna om du skall få plats med 2?
        Kan inte en lösning vara att skaffa en ledlist i rätt färgtemperatur för att stärka ljuset? Då ökar inte värmen plus att de är ganska smala.
        Senast redigerad av Bluewing; 04 January 2013, 21:51.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Johan Rosendahl
          • December 2012
          • 78

          #34
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ok. Nu har ju du Rio om jag förstått rätt. Tycker jag mätt i mitt Vision och att det inte skulle gå. Sitter i husvagnen just nu så det går inte att mäta direkt. Hur bred är din originalramp utan täckskivor på bredaste stället?

          Men även om det får plats 4 rör undrar jag om det inte blir väl varmt. För jag gissar att du måste ta bort reflektorerna om du skall få plats med 2?
          Kan inte en lösning vara att skaffa en ledlist i rätt färgtemperatur för att stärka ljuset? Då ökar inte värmen plus att de är ganska smala.
          Ljusrampen på rio är ca 16 cm bred. Genom att modifiera reflektorerna lite borde det gå bra att få plats med dem också. Det blir lite jobbigare att mata, men det är smällar man får ta! Led skulle kunna vara en lösning. Säkert framtiden för akvarium!

          Vi får höra med återförsäljarna om vi kan få köpan en ramp.
          V&J

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Spännande att se hur ni löser det. Såg ni i länken om dosera PMDD hur stor skillnaden blev i ljusstyrka i skugga, nära botten etc?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Johan Rosendahl
              • December 2012
              • 78

              #36
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Spännande att se hur ni löser det. Såg ni i länken om dosera PMDD hur stor skillnaden blev i ljusstyrka i skugga, nära botten etc?
              Det blev en orginalramp till och det gick alldeles utmärkt! Vi behövde bara vända på reflektorerna så fick allt plats. Nu landar vi på exakt 1 W/l, vilket känns lagom. Det som återstår är att såga till tre smala täckskivor som ersätter de två som blivit för breda.



              När karet är färdigcyklat (nitrit börjar nu gå ner) kommer vi introducera PMDD. Blandar du själv eller köper du?
              För närvarande är det små brunalger överallt i karet. (även på växter) Vad vi har förstått är detta normalt i början och att de sedan övergår i grönt. Längtar efter bra värden i karet så att vi kan köpa några minimalar.
              Senast redigerad av Johan Rosendahl; 13 January 2013, 16:25.

              Kommentar

              • Johan Rosendahl
                • December 2012
                • 78

                #37
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Spännande att se hur ni löser det. Såg ni i länken om dosera PMDD hur stor skillnaden blev i ljusstyrka i skugga, nära botten etc?
                Glömde säga; Tråden om dosera PMDD och ljudstyrka var kanon!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #38
                  Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

                  Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                  Det blev en orginalramp till och det gick alldeles utmärkt! Vi behövde bara vända på reflektorerna så fick allt plats. Nu landar vi på exakt 1 W/l, vilket känns lagom. Det som återstår är att såga till tre smala täckskivor som ersätter de två som blivit för breda.



                  När karet är färdigcyklat (nitrit börjar nu gå ner) kommer vi introducera PMDD. Blandar du själv eller köper du?
                  För närvarande är det små brunalger överallt i karet. (även på växter) Vad vi har förstått är detta normalt i början och att de sedan övergår i grönt. Längtar efter bra värden i karet så att vi kan köpa några minimalar.
                  Kul att ni får det fungera så bra med ramperna. Kommer nyfiket att följa hur det går.
                  Jag köper färdiga PMDD doser inkl. MiPlus från Haacks. Funkar kanon och är lättblandat. Men ett tips att ni tar separata flaskor till alla delarna (4 st.)
                  Handla hem så ni har innan ni kör igång.
                  Senast redigerad av Bluewing; 07 January 2013, 07:55.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Johan Rosendahl
                    • December 2012
                    • 78

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Kul att ni får det fungera så bra med ramperna. Kommer nyfiket att följa hur det går.
                    Jag köper färdiga PMDD doser inkl. MiPlus från Haacks. Funkar kanon och är lättblandat. Men ett tips att ni tar separata flaskor till alla delarna (4 st.)
                    Handla hem så ni har innan ni kör igång.
                    Tack för tips!

                    Kommentar

                    • Johan Rosendahl
                      • December 2012
                      • 78

                      #40
                      Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

                      Bruna kiselalger "en masse"!

                      Fyra veckor efter start ser det ut så här. Phu!

                      Vi har läst på en del och förstått att det är bara att vänta ut det, se till att det finns bra med ljus lagom antal timmar och balanserat med näring. Det verkar råda delade meningar om vattenbyten?

                      Vi har tre ottisar som kämpar på, två par guppy som också äter, men det är full blom på ytor sand växter och i vattnet. Man skulle vilja agera... Tålamod?

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1358084325.275630.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,9 KB
ID: 2145414



                      /Johan och Viveca

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #41
                        ...men är det kiselalger, det ser nästan ut som grönvatten?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Johan Rosendahl
                          • December 2012
                          • 78

                          #42
                          Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

                          Reagerade själv på att bilden såg grön ut, men de är nog växterna som lyser igenom. Mot den ljusa sanden är det brunt i vattnet också...


                          /Johan och Viveca

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #43
                            Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                            Bruna kiselalger "en masse"!

                            Fyra veckor efter start ser det ut så här. Phu!

                            Vi har läst på en del och förstått att det är bara att vänta ut det, se till att det finns bra med ljus lagom antal timmar och balanserat med näring. Det verkar råda delade meningar om vattenbyten?

                            Vi har tre ottisar som kämpar på, två par guppy som också äter, men det är full blom på ytor sand växter och i vattnet. Man skulle vilja agera... Tålamod?

                            [ATTACH]59184[/ATTACH]



                            /Johan och Viveca
                            Ja det är väl den klassiska övermatningen som slgit ut i full blom skulle jag tro Nu har ju karet varit igång i 4 v. så delvattenbyten är väl på intågande och kan råda bot på näringsöverskottet.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #44
                              Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                              Reagerade själv på att bilden såg grön ut, men de är nog växterna som lyser igenom. Mot den ljusa sanden är det brunt i vattnet också...


                              /Johan och Viveca
                              Jag har också haft/har kiselalger i mitt senast startade kar. Samtidigt fick jag jag grönalger, som låg som en smet på ytan. Vattenbyten har jag skött som vanligt, samt lagt hushållspapper på ytan för att få bort det gröna. Jag ökade även vattencirkulationen lite, och riktade utblåset lite mer mot ytan, så det blir lite "blåsigt". Så nu börjar det att gå åt rätt håll.
                              Sen har du ancistrus (små), som älskar kiselalger - lite svårfångad, om man senare vill plocka upp dom.

                              Jag vet inte, om det är rätt eller fel med VB när man har kiselalger. Jag brukar sköta mina kar, som vanligt - till slut försvinner dom.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Är inte så säker på att det är övermatning ändå. Nu har ju ni rejält med botten-näring vad jag förstår. När det börjar lösas ut i vattnet och innan växterna tagit fart och innan bakterierna och annat cyklats in kan det kanske säga Kaboom utan att man matat för mycket?

                                Sedan vad jag förstått när jag läst på Tropicas hemsida så tycker de man ska ligga kvar på 0,5w per liter de första 8 veckorna. Tänker så här att algerna (som jag inte kan undgå att imponeras av) drar ju igång ordentligt om det finns näring och ljus som växterna inte hinner eller kan ta upp?

                                Så jag gissar att det är flera faktorer som gör att det ser ut som det gör. Spännande!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...