Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

    Efter att ha pratat om att skaffa akvarium i flera år där samtalen vandrat mellan alla typer av kar, biotoper och salthalter, har vi landat i att börja med ett planterat akvarium och försöka oss på något som skulle kunna kvalificera som aquascaping. Inspirationen kommer framför allt från James Findley och Amano.

    I detta kar kommer vi att fokusera på det estetiska och djurens beteende/trivsel. Vi är inte främmande för att testa mer genuina biotoper framöver men vi kommer i detta läge vara öppna för att mixa världsdelar.

    Eftersom karet är litet kommer vi fokusera på litet liv, gärna sådant som rör sig i grupp eller i små stim. Detta är vårt första akvarium sedan vi var barn så ett visst mått av "trial & error" kommer att förekomma.
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    #2
    Uppstart!

    Natten mellan den 22:a och 23:e december stannade vi uppe till kvart i tre, monterade, arrangerade, planterade, fyllde på vatten och studerade det första resultatet. Bild kommer. Kan man ladda upp bilder från iPhone/iPad i forumet?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
      Natten mellan den 22:a och 23:e december stannade vi uppe till kvart i tre, monterade, arrangerade, planterade, fyllde på vatten och studerade det första resultatet. Bild kommer. Kan man ladda upp bilder från iPhone/iPad i forumet?


      för det första, varmt välkomna till akvarieträskat och zoopet,

      vi börjar med en liten varning, denna hobby är starkt vanebildande, ett visst mått av akvariehybris
      infaller hos alla, här slutatde det med 11 kar inom 18 månader från det första riktiga karet kom
      på plats,,,,,,


      för det andra, för att ladda upp bild, så måste man vara guldmedlem, det är de bästa 225 kr du kan
      investera i hobbyn. annars får du posta på nätet och länka in här.


      för det tredje, karet är inte så litet, det är ett bra kar att starta med i fråga om liter.


      för det fjärde, konstaterar att du nämner attni planterade, vilket innebär blommor i karet.
      det säger att vissa delar av världen går bort, framför allt då de stora afrikanska sjöarna,
      ni begränsar er härmed till inspiration från Karibien, centralamerika, sydamerika, västarfrika,
      och nataurligtvis asien.....ergo, ni har egentligen hur mycket som helst att välja på.

      jag tillhör dom där nördarna som tycker att LESS is MORE, man får ut mer av karet och dess invånare,
      om man siktar på att hålla färre arter, men flera individer.

      i detta karet så skulle jag siktat på några corydorasmalar på botten, ett par L-malar, och skulle
      ni sikta på tetror, så ett bra gäng med någon mindre tetra, eller om varför inte någon trevlig barb
      från asien, eller en rasboraart kanske.

      bara att lusläsa artbeskrivningarna och bilda sig en uppfattning, när ni har gjort det, så fråga här,
      fråga om vissa arter passar ihop med andra arter.


      good luck.





      by the way.....karet är inte alls startat, start på kar är den dagen då fisk kommer i karet.

      och upprampning skall ske lååååångsamt.

      2-4 mindre fiskar de första 4-6 veckorna, sedan lika många till under de förljande 3-4 veckorna,
      och så håller man på tills karet är fullt.




      .

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Johan Rosendahl
        • December 2012
        • 78

        #4
        Tack för välkomnande och kommentarer Ken!
        Vi har förstått att det finns en väldigt hjälpsam stämning här på forumet, vilket du visar direkt.

        Jo, vi pratar redan om att vi behöver ett odlingskar... ...men 18!! ha ha

        Vi har betalat gold-medlemskap och väntar på aktivering. Det verkar verkligen vara prisvärt. Vi har varit här och läst många gånger under de senaste årens samtal om olika akvariedrömmar.

        Nej, man kan nog göra mycket med våra 180 liter märker vi redan.

        Roligt att se att dina förslag korrelerar fint med tankar kring arter som vi tror på i vårt kar och har spanat på! Det är dock mycket möjligt att det blir svårt för oss att hålla oss från att ha lite olika arter med olika beteende och utseende, även om det blir småttingar.

        När det gäller det här med lååååångsamt, så är vi två personligheter här. Johan är mer drömmande och förberedande och Viveca mer aktionsorienterad och otålig. Utan Vivecas handlingskraft hade vi nog aldrig skaffat karet, å andra sidan simmar det ett helt gäng småfisk i karet nu efter inrådan av personalen i en zoo-affär. Och vi är endast i början av nitrit-cykeln så vi får se hur det går...

        Har tillsatt "filtergojs" från fungerande kar och bakterier på flaska successivt. Använder vattenberedningsmedel vid byten. Tllför CO2 på flaska och lte flytande växtnäring veckovis.

        Återigen tack för inlägg Ken!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          oooo.....actionorienterad och otålig.....

          inte de bästa egenskaper som akvarist......tålamod är ledordet inom denna hobby....


          sedan är det som så att om man skall studera beteende så är det ju så att man vill se deras
          beteende vid så normala förhållanden som möjligt, och det blir i praktiken omöjligt om man
          har en fisksoppa, dvs för många arter och för få individer, en tetra uppträder helt olika om
          de är 6 st och skall samsas med 3x6 andra olika tetror på samma yta än om de skulle vara
          24 st.....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Johan Rosendahl
            • December 2012
            • 78

            #6
            Jo, det åter klokt, Ken.
            Vi får se var det landar i slutänden.

            Kommentar

            • Johan Rosendahl
              • December 2012
              • 78

              #7
              Nu ska vi se! Eller ni se, menar vi.
              Gold-medlem betyder bilder.

              "Soil" där vi ska ha växter. Sand där det ska vara öppet. Rötter och växter.
              Bilden togs direkt efter fyllning.

              Klicka på bilden för större version

Namn: efter fyllning av vatten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,2 KB
ID: 2145057

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

                Mycket snyggt! Läste inte allt men körs det med tryck satt co2? Och PMDD? Reflektorer på rören?

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                  Nu ska vi se! Eller ni se, menar vi.
                  Gold-medlem betyder bilder.

                  "Soil" där vi ska ha växter. Sand där det ska vara öppet. Rötter och växter.
                  Bilden togs direkt efter fyllning.

                  [ATTACH=CONFIG]58787[/ATTACH]
                  Det ser lovande ut. Avancerat scape för att vara ett nybörjarcape.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Det ser lovande ut. Avancerat scape för att vara ett nybörjarcape.
                    Håller med! om detta är det första de har gjort så vad blir inte nästa då
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Johan Rosendahl
                      • December 2012
                      • 78

                      #11
                      Tack!
                      Än så länge Carbo Green på flaska och rikemansnäring från Tropica Aquacare. Reflektorer är planerade, men ännu inte köpta.
                      Hur mycket plats tar och låter en trycksättningsmaskin CO2? Nödvändigt?
                      /J och V

                      Kommentar

                      • Johan Rosendahl
                        • December 2012
                        • 78

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Det ser lovande ut. Avancerat scape för att vara ett nybörjarcape.
                        Tack! Vi hoppas att vi inte har tagit oss vatten över huvudet!

                        Kommentar

                        • Johan Rosendahl
                          • December 2012
                          • 78

                          #13
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Håller med! om detta är det första de har gjort så vad blir inte nästa då
                          Tack!
                          Lite tokig blir man allt. Vi börjar redan prata om hur vi ska "scapa" nästa kar...
                          V & J

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                            Tack!
                            Lite tokig blir man allt. Vi börjar redan prata om hur vi ska "scapa" nästa kar...
                            V & J
                            känner igen det där

                            men tänk på det är lika viktigt att ha drömmar om nya kar som att ta det lungt och inte starta nya hela tiden, det kan lätt bli för mycket då och att man tröttnar på denna roliga och givande hobbyn
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Sv: Johan och Vivecas aquascaping i Juwel 180 liter mixat

                              Ser mycket trevligt ut, bra jobbat!

                              Bli inte nedlagda om några av de mer krävande växterna, tex myriophyllum tuberculum ni har till höger, växer trögt i början. Det tar ett bra tag för ett kar att stabilisera sig och börjar ge bra förutsättningar för växterna så ha tålamod.

                              Ett trycksatt system kräver plats för koldioxidtuben i övrigt är det mest små prylar. Men det kostar en del, det är enda nackdelen.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...