Projekt räk-kupa, tips och råd behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Projekt räk-kupa, tips och råd behövs

    Hellu!
    Efter att varit borta från zoopet ett braaaaa tag och akvariehobbyn har fått gå i halvfart ungefär lika länge fick jag ett sug att starta upp nått nytt.

    Blev då sugen på att prova på räkor. Tar inte så mycket plats och ger mig en liten ny utmaning här i livet.

    Tanken var att jag skulle försöka ha så lite teknik som bara möjligt, helst bara en skål med växter, nån sten/rot och en lampa.

    Jag har en stor skål i form av en gigantisk konjakskupa som jag tänkte kunde vara bra till detta ändamål. Skålen rymmer nog ca 10-12 liter vatten (har inte kollat det, sitter just nu på jobbet), visst borde det räcka till några Körsbärsräkor eller Crystal reds?

    Men då jag är heeeeelt ny inom detta område skulle jag vilja ha hjälp med vilka växter som kan tänkas vara bra till detta lilla microprojekt?

    Vad tror ni? Hade tänkt att ha denna skål ute på toaletten för att liva upp det stället lite
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    #2
    Hmm har med en fundering på att starta en. Ska följa tråden...
    Mitt Nano 30 l

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Tror ni att den här kupan blir för liten?
      Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


      Den rymmer 9 liter vatten som tom... sen ska det ju in lite bottenmaterial också.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #4
        Ok.

        Efter lite läsning på nätet så bestämde jag mig för att försöka mig på DSM (Dry start method) enligt Diana Walstad.



        Kupan rymmer ca 9 liter som tom.



        Jag köpte icas ekologiska jord som jag steriliserade i ugnen. 100 grader i ca 30 minuter. Detta gjorde jag för att jag läst att många som försökt att starta med DSM har fått mögel och andra liknande problem. Jag tänkte om jag steriliserar jorden först så kan jag kanske undvika detta problem.

        I kupan stoppade jag ner jord och runt hela kanten så hällde jag svart finkornigt akvariegrus. Därefter tillsatte jag 2 st blomstra näringspinnar som jag (försökt) löst upp i vanligt kranvatten. Sedan hällde jag på ytterligare lite vatten så att jorden var blöt men inte dyngsur.

        I detta planterade jag hemianthus callitricoides, cryptocoryne lucens och anubias petite. Jag vet inte hur dessa växter kommer att funka tillsammans ej heller hur väl de tål DSM men det lär jag väl snabbt få erfara.

        Här är en liten bild på härligheten.



        Jag har täckt kupan med vanlig plastfolie som jag gjort tre små hål i för ventilation och sedan har jag "lånat" yngste sonens skrivbordslampa. Lampan ger ganska mesigt ljus så den ska bytas ut så fort som möjligt.
        Lampan som jag har just nu är denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50163202/

        Kom gärna med kommentarer :-)
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursäkta en okunnig.. men du har alltså gjort ett miniväxthus av din kupa?
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Ursäkta en okunnig.. men du har alltså gjort ett miniväxthus av din kupa?
            Jo precis men till skillnad från ett växthus så ska kupan (om allt går väl) fyllas med vatten och sen bebos av räkor.
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Det låter spännande det där...
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Hej,
                9 liter räcker så länge du gör ca: 1.5-2 liters vattenbyten per vecka och matar sparsamt.

                Jag har ett eget low-tech på 12 liter som jag byter 2 liter per vecka och matar max i gång i veckan med en Mini-wafers mix tablett. Mer tid och pyssel än så har jag i princip inte lagt ner på det. Det har varit i gång i över ett år.

                Jag har inte jord - även om jag tycker det låter spännande - utan räk-sand (shrimp-soil) + rådagrus. Akvariet står relativt kallt ca: 18 grader och haft ca: 10-15 gula räkor + lite räkmix av diverse sorter + en Neritinasnäcka +några sandsnäckor. Övrig inredning var några stenar och små pinnar.

                Själv har jag mest hornsärv i det lilla akvariet och det växer så att det knakar. Nyligen fick jag göra en rensning och det var så kompakta rötter att jag kunde lyfta upp halva akvariesanden i ett svep genom att hålla i växterna. Du har ju valt mesta dels lite mer långsamväxande växter så jag undrar om det är så bra. Jag skulle kanske gå lite mer på snabbväxande och ha kraftigt ljus.

                Det ska bli spännande att följa ditt experiment!

                fisheye
                Senast redigerad av fisheye; 03 January 2013, 17:21.

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Tack för rådet Fisheye.
                  Att jag valt att ha så långsamtväxande växter är dels för att de inte ska konkurrera ut varandra samt för att kupan inte ska växa igen typ direkt. 9 Liter är inte mycket och platsen som du vet är ju ganska begränsad. Jag funderar på att evt sätta in någon form av flytväxt när (om) jag fyllt upp kupan med vatten.

                  Det jag funderar på mest just nu är vilken lampa jag ska satsa på. Måste vara nån på fot, typ skrivbordslampa. Nån som har nått bra förslag? Gärna som kan köpas på typ clas ohlsson eller nått liknande (har inte tillgång till ikea tyvärr).
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    denna borde väl funka:


                    Du bör ha rätt kraftigt ljus så att du får snygg effekt. 60 glödwatt eller 11 lågenergiwatt, skulle jag satsa på eller mer.

                    Jag frågade på jobbet om det fanns någon gammal skrivbordslampa som skulle kasseras. Jag fick en som inte knappen funkade på. Drog bara om sladden så var det biff.

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #11
                      Verkar vara ett bra alternativ. Får nog ta en tur in till stan imorgon för lite shopping :-D
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Låter riktigt intressant! Har själv funderat på den uppstartningsmetoden någon gång, men då tog otåligheten överhand

                        Kommentar

                        • Dr.Dork
                          • December 2012
                          • 263

                          #13
                          Sv: Projekt räk-kupa, tips och råd behövs

                          Verkar som ett intressant projekt!

                          Jag hade Crystal red tidigare. Hade inga problem med dessa, gick visserligen i en lite större burk. De var inte direkt svåra och förökade sig rätt bra Dyra var dom också...hade visserligen de finaste klasserna

                          Jag skulle nog haft i lite små stenar i en liten hög, och mossa på det

                          Kommentar

                          • Maya
                            • November 2003
                            • 1162

                            #14
                            Ny lampa

                            Idag var jag och shoppade på Clas Olhsson och det blev inte den lampan som talats om ovan för helt ärligt jag tyckte att den var skitful.

                            Jag hittade en annan istället som tilltalade mig rent estetiskt och som jag hoppas räcker som belysning till kupan.


                            Själva lampan köpte jag för 299 spänn och ljuskällan är lågenergi på 9w, 430lm och 2500 K.

                            Vad tror ni om det? Ja det får bära eller brista....
                            Mvh M.
                            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                            Min hemsida om hoyor & pelargoner

                            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                            Kommentar

                            • Maya
                              • November 2003
                              • 1162

                              #15
                              Ursprungligen postat av Maya

                              ljuskällan är lågenergi på 9w, 430lm och 2500 K.
                              Hmm har fått veta att själva ljukällan troligtvis är för dålig. Är det nån som har nått tips på nån form av klotformad lampa som passar i en e14 sockel?
                              Mvh M.
                              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                              Min hemsida om hoyor & pelargoner

                              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...