200L SA Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    #31
    Nu är en beställning lagd hos PWSS.. Det blev en Eheim Compact 1000, Filtermatta, slang. Blev även två nya lysrör då det är lika bra att passa på. Ett Aqua glo och ett power glo 30w.

    Bara vänta på leverans nu

    Kommentar

    • JonasOne
      • December 2010
      • 79

      #32
      Och idag kom paketet! wohoo..
      Precis packat upp, och hunnit klippa filterkuber och fyllt upp filterhörnet. Nu ska karet på plats och fyllning påbörjas. Slänger in lite bilder så fort datorn accepterar min telefon.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #33
        Kul Ska bli spännande att se hur du fått till det! (jag är dock starkt skeptisk till compactpumpen men hoppas det bara är jag som råkat ut för tröskverk i tonart "ilsket bi")
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • JonasOne
          • December 2010
          • 79

          #34
          Jag hoppas också det bara är du som råkat ut för det.. Haha! Skämt åsido. Det är bara att hoppas att den är någorlunda tyst isf. Karet står i gästrummet så det stör iofS inte allt för mycket om den skulle låta lite grann så länge den inte låter som ett tröskverk så grannarna klagar

          Kommentar

          • Yokas
            • August 2011
            • 136

            #35
            Intressant att läsa och jag ser fram emot fortsättningen. Hur sitter färgen på karet? Inget som flagar eller ser fult ut? Vad för slags färg använde du? Jag börjar tröttna på mitt alu och funderar också på att måla det men har problem att hitta en färg som fäster ordentligt.
            shoop da whoop...

            Kommentar

            • JonasOne
              • December 2010
              • 79

              #36
              Jag har inte målat mitt själv utan det var så, förmodligen från fabriken redan. Det är lite färg som är skavt men absolut inget som stör
              men om jag skulle målat det själv skulle jag först slipat upp ytan lite för att få bättre fäste av färgen, sen på med ett lager primer och sen färg. Det går nog med vanlig sprayfärg. Det skulle jag använda iaf. Nu är ju inte jag nån mästare på ämnet men. Hoppas du löser det

              Kommentar

              • JonasOne
                • December 2010
                • 79

                #37
                Nu har jag lekt under dagen och fixat fast alla filterkuber på en sytråd. Sambon trodde jag blivit galen när jag frågade efter sylådan
                Efter en stund så hade jag satt fast allt och slängde ner det i hörnet där dom ligger så fint.

                Har också fyllt på med vatten. Bakgrunden blev faktiskt j*vligt bra när vattnet kom in. Jag är sååå nöjd! Trots att skarvarna inte är helt optimal så duger det mycket väl till mig. Lite bilder från dagen är ju självklart.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2157.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,0 KB
ID: 2145582Paketet som kom igår
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2169.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,3 KB
ID: 2145583Filtermaskar
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2158.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 2145584
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2170.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2145585Vattnet flödar
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2173.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2145586
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,7 KB
ID: 2145587Vattenfyllt

                Nu får jag vänta ett tag innan jag kan köpa sand och lite rötter. Får gå ut och leta på lite fint stenar också.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #38
                  Blir ju hur bra som helst det där!! Om du vill förvilla bort skarvarna lite så kan du ställa lite rötter mot bakgrunden så man inte ser hela den raka linjen. Spännande fortsättning följer...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • JonasOne
                    • December 2010
                    • 79

                    #39
                    Tack!
                    jag tänkte också på de med rötterna. Kommer nog bli en del, sen så kommer det ju bli lite växter också så förmodligen kommer skarverna inte synas nånting när det börjar bli klart

                    Kommentar

                    • JonasOne
                      • December 2010
                      • 79

                      #40
                      Satte i pumpen igår och provkörde den. Den låter men inte alls så farligt. Jag hör den, men inte så att det blir jobbigt tycker jag ev att jag åker till kristanstad nu i helgen och då blir det ett besök på jula för att inhandla lite sand iaf

                      Kommentar

                      • JonasOne
                        • December 2010
                        • 79

                        #41
                        Blev lite sand idag. Kunde inte hålla mig så de åkte i rätt snabbt när jag kom hem
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13130

                          #42
                          Snyyygt, men är det hulkens pekfinger som sticker ut genom bakgrunden Nä men det måste du fixa alltså för det va det första jag fäste blicken på--- En väg är ju att sätta slangen precis i mynningen eller sätta svart eltejp eller silicon på den. (eltejp är ofarligt för fiskarna) Eller en brun/transparent slang
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • JonasOne
                            • December 2010
                            • 79

                            #43
                            Hahah hade jag haft så stort kar så hulken fått plats så hade jag vart överlycklig nä men den sitter inte riktigt som den ska där. Tröck bara på slangen lite provisoriskt när jag skulle testa pumpen. Så jag lovar att den ska bort tänkte jag skulle ta av den precis in mot bakgrunden.

                            Kommentar

                            • JonasOne
                              • December 2010
                              • 79

                              #44
                              Nu kommer det förmodligen inte hända nånting på ett tag då, plånboken springer iväg när jag pratar om att det är dags för växter och rötter. :P Ska försöka fiska fram lite växter och så på annat vis. Förhoppningsvis så kan jag få massor av min svägerskas svärfar som håller ca 30 akvarium hemma i källaren

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13130

                                #45
                                Ursprungligen postat av JonasOne
                                Nu kommer det förmodligen inte hända nånting på ett tag då, plånboken springer iväg när jag pratar om att det är dags för växter och rötter. :P Ska försöka fiska fram lite växter och så på annat vis. Förhoppningsvis så kan jag få massor av min svägerskas svärfar som håller ca 30 akvarium hemma i källaren
                                Det är snyggt med lite tunna grenar som man ställer ner, så det ser ut som de hänger ner från ett träd. gratis om du har nåt lövträd eller äppelträd i närheten som du kan ansa lite
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...