200L SA Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    #16
    Sådär ja. Nu har det hänt lite mer på bakgrundssidan. Fix är på, färg är på och även första lagret lack är på. Var ner till lokala KarlHedin butiken idag och köpte mig Nordsjös Epolan V 2komp lack. Blev lite rädd först när jag öppnade burken och det var vitt. Men tänkte äh, det ska väl vara så. Blev ännu räddare när det fortfarande var vitt när jag penslade på det på bakgrunden, och trodde att ju jävlar är det kört. Men insåg rätt snabbt att det klarnade upp
    Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,8 KB
ID: 2144783Kollar så jag fått rätt mått på de.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 2144784Första lagret fix.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,1 KB
ID: 2144785Innan lackning

    Som så många andra hade jag från början en tanke på hur jag ville ha det. Men insåg rätt snabbt att det kommer inte alls se ut som jag hade tänkt i från början. Meen å andra sidan. Det är mitt första bakgrundsbygge, och jag känner mig väldigt nöjd över vad jag har åstakommit. Slaffsade på lite färg här och där och jag tycker jag fick till det rätt naturligt.

    Kom gärna med feedback!

    Kommentar

    • JonasOne
      • December 2010
      • 79

      #17
      Jo jag har läst den också. Känns som jag gått igenom alla trådar här. :P Även fast man läser så mycket blir man lite osäker när man väl ska göra de själv

      Kommentar

      • JonasOne
        • December 2010
        • 79

        #18
        Jag har väldigt svårt att välja ut en pump.. Vad rekommenderar ni?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          200L SA Mitt första projekt

          Fluval 306
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #20
            Snyggt som fan! Släta till - sudda ut skarvarna mellan delarna på bakgrunden när den är i karet med fix så är det perfekt!

            Kommentar

            • JonasOne
              • December 2010
              • 79

              #21
              Tanken är ju att bara ha någon form av cirkulationspump och massa filterkuber i hörnet. Har tyvärr ingen plats att sätta in ett ytterfilter

              Triumph. Man tackar man tackar. Där sa du nånting.. Det har jag inte ens haft en tanke på.

              Kommentar

              • JonasOne
                • December 2010
                • 79

                #22
                Vad säger ni om en Eheim compact 1000?

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #23
                  jag har haft eheim compact 300 och 600. båda två funkar kanon för det endamålet och är relativt tysta.
                  dock har jag sett det skrivits att 1000 tydligen ska låta en del, kan dock inte säga att det är så då jag ej provat den.
                  men om ljudet inte är något problem (om den nu brummar lite) så kör absolut på compact serien. grymt bra pumpar till bra pris.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • JonasOne
                    • December 2010
                    • 79

                    #24
                    Ja, jag tyckte också att det var riktigt bra pris på dom. Nu när man blivit arbetslös så passar den budgeten väldigt bra. Får bli att beställa en sådan tror jag. Ljudet är inte några problem alls. Satt och läste lite nyss om andra som haft den också, som du säger så vissa låter tydligen en hel del medan andra är hur tysta som helst.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      bädda in den i filtermatta när du ställer ner den bakom bakgrunden så skapas det ju mindre vibrationer som kan spridas till glaset.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • JonasOne
                        • December 2010
                        • 79

                        #26
                        Absolut det ska jag göra.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #27
                          Väldigt snygg bakgrund! Bara en bra inredning med sen så är saken biff!
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • JonasOne
                            • December 2010
                            • 79

                            #28
                            Tack Macke! Jag ska göra mitt bästa. Känns som det är en evighet tills jag får börja med inredningen. Budgeten är inte den bästa nu när man är arbetslös :/

                            Kommentar

                            • JonasOne
                              • December 2010
                              • 79

                              #29
                              Usch va segt det går.. Förhoppningsvis så kan jag beställa pump, filtermatta och värmare inom en vecka iaf. Måste bara få tag på silikon så jag får fast bakgrunden också.

                              Kommentar

                              • JonasOne
                                • December 2010
                                • 79

                                #30
                                Äntligen är bakgrunden silikonad!! Låt den stå på tork i några dagar sen är det provfyllning som gäller.

                                Jag är lite nojjig såhär när jag tänker efter. Har jag missat nånstans med lacken? Även om färgerna och allt ska vara naturligt. Kan det hända att det påverkar vattnet om jag skulle missat? Finns något att göra.. typ låta karet stå med vatten ett tag och låta det sugas ur bakgrunden?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...