Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jojo, klart man skall vara lite rädd om sina saker...
    Och vad körde jag för bil som Uddevallabo? Var det inte en Volvo!?!
    Blir man inte lönnmördad där om man kör något annat?

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
      Blir man inte lönnmördad där om man kör något annat?
      Har kört en Saab 9000 när jag bodde där också...

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Har kört en Saab 9000 när jag bodde där också...
        Med betoning på "har"....

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ursprungligen postat av Einarsson
          I norge är det ju SVINBILLIGT att köpa en Tesla dock. Jäkla drömbil, jag är avis på norge!

          Och ja jag är megapedant med bilarna, min bil som jag haft 3 år nu och kört 9500 mil (enligt mig numera gammal) har inte en skråma på sig varken in eller utvändigt i princip. Jag behandlar den som ett korthus och tvättar den antagligen en gång i veckan i snitt.
          Vettigt, det är ju värdeminskning de lux att strunta i det. Vi köpte vår Volvo ny för över 400 000, 4 år senare är den värd hälften. Men så äter ju kidsen i bilen också
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Hur är det förresten i Uddevalla nuförtiden Einarsson?
            Härjar "Volvoligan" fortfarande?

            Min oerhört fina 850 blev ju "bortförd" och rensad under huven...
            Senast redigerad av Mr Woods; 06 March 2015, 23:06.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Hur är det förresten i Uddevalla nuförtiden Einarsson?
              Härjar "Volvoligan" fortfarande?

              Min oerhört fina 850 blev ju "bortförd" och rensad under huven...
              Ingen aning, jag är själv en väldigt lugn snubbe. Håller mig mest hemma på helger osv, inte ute på kvällar. Så jag har ingen aning om vad som sker och händer inne i Uddevalla.

              Ger jag mig in i stan en fredag eller lördagkväll blir jag bara irriterad av alla idioter som far runt och härjar där. :P

              Har bott här i 4 år men har inte så stor stor koll på staden som sådan ändå. Jag hänger mest i skogarna runtomkring stan. Verkligen ingen stadsråtta.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Måste sätta mig in google sketchup så jag kan börja skissa upp hur min akvariebänk/stlälning ska vara. Så jag kan ta tag i att beställa virke. :-) Nu när vädret börjar bli lite bättre.

                Förhoppningen är att kunna ha 125x50x50 i golvnivå. 125x50x50 i mittennivå, och sen även ha ett "tak" ovanpå där jag kan ha två mindre kar, tex 2 50-kuber. (golvnivån går ju även dessutom använda till kuber, eller filter/teknik etc.

                Har funderat lite på hur jag ska konstruera det men jag hoppas jag ska kunna lösa det. :-) Men ska rita upp allting i något program så jag har det klart förm ig innan jag börjar.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  KABOM! Såhär funderar jag på att konstruera ställningen... Det blir mycket material och mycket skruv, men jag vill vara på säkra sidan och ha en riktigt jäkla superstabil ställning som mer eller mindre ska klara en lastbilskrock. Bättre för mycket än för lite. Tror ni det räcker?

                  Tanken är såhär:

                  Mittenlagret blir mitt nya 125x50x50. Därav den bärande biten i mitten på nerevåningen.

                  Botten kan jag antingen ha teknik eller kuber i, beroende på vad som behövs för stunden.

                  Toppen tänkte jag att jag kan ha 2 kuber på eventuellt, eller inget alls. Men jag satte två långa reglar på längden där istället så att om en kub skulle stå där så ska den få extra stöd att stå på, eftersom de då kanske inte står längst ut mot kanterna.


                  Kanske helt overkill, kanske någonstans jag borde förstärka mer.

                  EDIT: det blir typ 158 cm högt då, och mellan nivåerna är det 65cm, så man kan ha 50 högt kvar men ändå få 15 cm utrymme ovanpå som arbetsrum.
                  Bifogade filer
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Nu med rätt mått och exempelkar.

                    50kuber på toppen och 125x50x50 i mitten. Längst ner blir nog teknik, måste ju ha ytterfilter eller sump till det karet antagligen. Sen tänkte jag köra samma konstruktion om jag fixar en 500litare eller något att ha mitt emot, men den gången inte ha en topvåning.
                    Bifogade filer
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Allt är byggt med 45x95 mm-reglar btw. 65cm högt på bottenvåningen borde vara tillräckligt för filter och sånt ockås, juwels är ungefär 65 höga, så man får plats med alla potentiella ytterfilter, även de stora.
                      Senast redigerad av Einarsson; 14 March 2015, 21:49.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Från mitt ovetenskapliga perspektiv så hade jag känt mig fullständigt trygg med den ställningen!
                        Själv kör jag med ett betydligt enklare hemmabygge...

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ja jag tror det är väl tilltaget, men jag vill kunna sova 100% säker på nätterna så. Med tanke på hur taniga tex juwels bänkar ser ut att vara när det gäller materiamängd. De står ju superstabilt. Då borde ju detta hålla.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Min reflektion är att varken bild eller beskrivning visar något som ska ta upp sidokrafter, en knuff på sidan och det kan vika sig.
                            Med limmade förbindelser blir det i och för sig rätt starkt. Men bara med spik eller skruv hade inte jag varit trygg.
                            Du kanske ska ha skivor på sidorna?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Jag skulle kunna sätta diagonaler men eftersom de bärande klossarna i hörnen och det är så extremt tjocka så tror jag de står pall ändå. Det är min tanke.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursäkta röran, jag bygger inte ens om, men detta är stabilt...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 140320153906[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,5 KB
ID: 2166729

                                Kommentar

                                Arbetssätt...