Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Om två corys visat parningsbeteende betyder det att de är könsmogna? De är inte så himla gamla.. Köpte dom för 7 månader sen typ då var det ganska små, nu är de väl 3-4 cm stora.

    EDIT: De är nog närmare 3 än 4 cm.. Känns tidigt för att dom skulle vara könsmogna.
    Senast redigerad av Einarsson; 13 December 2012, 21:59.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Liten uppdatering kanske, även om det inte finns mycket att säga.

      Diskusarna verkar trivas, de matas 4 gånger om dagen och får då 1 ml granulat ungefär. Hoppas det är tillräckligt för bra tillväxt.

      Vatten byts 2 gånger i veckan ungefär 30%
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Diskusbebisar på gång? De putsar på BTNbakgrunden en hel del och lite på roten ijämte. De skakar som bara den idag jämte varandra.

        Men hur skulle avkomman se ut färgmässigt av yngel från dessa två? (Marlboro & rödturkos).

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Diskusrom på bakgrunden nu. Inte så mycket, de är gulorangeaktiga och ser något orangeaktigt spår/klet runtomkring dom typ.

          Det konstiga är att det är inte samma marlboro som vaktar äggen som det är på den videon jag la upp igår trots att det var den som sprattlade vilt hela dagen igår.

          Min rödturkosa kanske bytte partner sen på natten eller idag.
          Bifogade filer
          350L Diskus

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Nu är det bara att sätta sig ner och vänta för att se om dom sköter sig , ett av våra par lade ägg här för 2 timmar sedan och det är deras 5.e gång nu , tycker att det är dags att de får till det denna gången
            De säger att det kan ta ett antal gånger innan dom får till allt rätt så bli inte för besviken om du vaknar upp och äggen är uppätna .
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jag ska ju tyvärr åka bort 5-6 dagar nu över jul så får inte se hur det slutar. Men de fortsätter väl förhoppningsvis när jag är hemma också sen. En del av äggen är redan uppätna också.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Kom hem idag och gjorde vattenbyte direkt och nu håller de på och lägger en rejäl romkaka på bakgrunden.

                En rödturkos och en marlboro, säkert ingen bra combo så vet inte om jag ska försöka föda upp dem. Kanske hoppas att några andra parar ihop sig istället.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Diskusdrömmen tar fart!

                  Vad kul. Låter som om du har fullt upp med dina Diskusar. Hur trivs du med dem i burken so far?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    De är skitroliga. Helt underbara fiskar. Alla har ju sina egna egenheter för sig vilket är roligt.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Behöver verkligen köpa någon form av pump... Häverteffekten är verkligen för klen för att suga upp skit från botten, måste i princip köra ner slangen i gruset för den ska få med sig något... Man vill ju att det ska vara hyfsat enkelt ändå att få med sig skiten upp än att man ska behöva köra över varenda kvadratcentimeter för sig...
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag kör med en trädgårdsslang, som jag stoppar in i öppningen på en avskuren PET-flaska och får ett perfekt flöde på vattnet så skiten åker med. Det är inget stressarbete att dona med karet, då är det bättre att ta det en annan dag när man har tid utan att stressa.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Det är svårt att få upp skiten även när man bara kör med trädgårdsslangen direkt utan att man har en petflaska på. Det blir inget drag alls via hävert tycker jag. :/

                          Samtidigt måste jag möblera om lite i karet så jag får det enklare.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Konstigt, det vete tusan om jag någonsin upplevt...hur högt står karet och vart leder du slangen?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Karet står på en 70 cm hög möbel och leder det ner till golvnivå. Men vi kankse har olika tolkning av vad "dålig sug" innebär.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Har själv en lite grövre dimension på slang som tömmer akvariet snabbt. Hur snabbt är tillräckligt snabbt för dig då?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...