Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Nästan lika jobbigt som att stava till mina Cory trileanesutusesus
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Känns direkt mysigt att du delar med dig av vad som händer med dina Diskusar och att även du har dina småkriser att uppmärksamma och ta hand om. Vilken grej det där med strömavbrott och vilken tur att inte filtret med döda bakterier körde igång sedan ouppmärksammat. Den där nossmällen låter som ett bevis på det fullständiga förtroende dina Diskusar har för dig.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Det är ju fördelen med timers på ljuset. Man ser om det varit avbrott.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Nu ska jag yra i min egna tråd istället.

          Blev plötsligt sugen häromdan på ett litet kubkar, typ 30 liter. Typ galaxies men framförallt för att leka med ett växtkar, något litet fint jag kan ha vid mitt skrivbord precis i ögonvrån hela tiden, avslappnande effekt tänker jag.

          Hur som helst, funderar på vadfasen man ska ha, känns som att påhängsfilter är simplast för en sån här grej (man vill ju inte ha skit i karet i onödan).

          Enklast kanske är att beställa typ detta:


          och sen leta reda på litet eheim liberty påhängsfilter lr något och någon fin lampa nånstans (finns säkert oxo på aquaristic.net, har inte kollat än).

          EDIT:


          Denna lampan kasnke.


          Ingen som råkar veta om Dennerle är något som lagerförs i sverige på djurmagazinet etc?
          Senast redigerad av Einarsson; 06 September 2014, 15:30.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Hatar redan mig själv och mitt maniska beteende. När jag får för mig något så kör jag stenhårt på det tills det är "färdigt". Sen när jag är klar är jag så stressad så jag inte kan sova (och under tiden).

            Behöver lära mig att göra mina projekt långsamt.

            Fast jag är generellt sån, mina hobbies går lite i vågor, perioder då jag får för mig att fiska varje dag, sen efter någon månad blire något annat, och så rullar det runt så.

            Nu har jag snöat in mig på detta. ;(
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ärligt talat är 60litaren lockadne också från dennerle, me ndå äre inte så himla mkt nano längre kanske.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                När det gäller karet så är Dennerle bra mycket mer prisvärda än Eheims då de har samma byggkvalite. Kanonglas. Den där lampan har jag också glättat på. Tycker den är snygg och kan mycket väl komma att sitta på mitt eget Dennerle 30 liter när lampan jag har nu är slut. Helt rätt tänk för mig i varje fall! Tror inte du kommer att bli missnöjd.

                Man har alltid plats för ett nano (till)!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Låter bra blåvinge.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Har ju ett Dennerle och ett Eheim hemma. Dennerlekaret är några året och kommer från Anders. Men det är egentligen alltjämt i lika gott skicka som det nya Eheim. Så skulle jag ha fler blir det lätt Dennerle.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Lampan kanske är för vek om man köper 60-kuben... Lite beslutsångest där om 30 vs 60 liter.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Min bänk är 37 cm på ena hållet som det isåfall ska stå på, 50 åt andra... så 1 cm för smalt för 60 litarn. Kommer behöva köpa en liten måttbeställd skiva då det kan stå på...

                        Hur som helst, hur tjockt glas är det på 60litarn? för lampan jag länkade var gjord för 5mm-glas.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sedan har ju Dennerle också "Scapers Tank" Har du sett den? Den är på 50 liter men har himla bra mått för Co2. Den finns också som rent kar men då passar bänken sämre iofs.
                          Enbart karet

                          Edit. Ser ju att det karet är 36 x 45!!!! Är det perfekt eller.....?
                          Senast redigerad av Bluewing; 06 September 2014, 16:50.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Haha ja jävlar du Blåvinge. Det är exakta mått haha. Min bänk är en liten byrå som står precis jämte mitt datorskrivbord. Så den är "sned", dvs att djupet är det långa måttet. Så karet skulle stå med sidan "utåt" men det är i hörnet på rummet så man kommer betrakta det ifrån hörnet så att säga mest.

                            Det enda jobbiga med just den scapers tank är ju dock att dne nästan är lite för låg? Bara 31 cm högt. Sen lite bottensubrat och sen lite marginal så inte vattnet rinner över kanten, det blir inte mkt vattenkolumn kvar?

                            Ja, behöver nog lite mer höjd, för mitt skrivbord är 5 cm högre än byrån också så då försvinner ju 5 cm av sikten nästan redan där. Så blir nog bättre med något av de andra i detta fallet ändå.
                            Senast redigerad av Einarsson; 06 September 2014, 16:58.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Nackdelen med Nano generellt är ju tvärtom att de är höga så att du inte får maximalt ljus för de krävande arterna. Idén med detta är väl att den låga höjden gör att du får max ljus på hela ytan plus att du kan ha fiskar du anar inte skulle kunna ha.
                              Men passar det inte för dig då är det förstås så. Det är ändå kul att spinna loss så här
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Du har så rätt, därför det är så svårt att bestämma sig. Det kanske är helt perfekt, sitter lixom och försöker föreställa sig och se det framför sig ,vad som är mest lämpligt.

                                Det känns ju som meant to be just när måtten är så exakta. : p Och självklart vill jag ju kunna ha fisk i, annars äre inget roligt, typ kolglöd eller rasbora, så stort stimm som man kan kalra av typ, och då kasnke scapers tank också är bättre. fiskar "stimmar" ju sällan i höjdled...

                                Något helt annat, är det bara jag som inte kan ansluta med tapatalk längre? tänkte det hade varit smidigt att läggatill en bild på så vis.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...